Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het grootste voorrecht in leven en sterven (10)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het grootste voorrecht in leven en sterven (10)

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

Hetzij dan dat wij leven, hetzij dat wij sterven, wij zijn des Heeren. Rom. 14:8b.

Geliefde lezer,

Hoedanig is uw en mijn leven? Is ons leven een bevoorrecht leven, zodat wij met Paulus kunnen instemmen: Hetzij dan dat wij leven, wij zijn des Heeren? Wat betekent het om de Heere te leven? We willen daarbij nader stilstaan, namelijk:

2) Dat ons leven dan een berustend leven behoort te zijn.

U weet wat het thema is van onze meditatie. We overdenken nog steeds het grootste voorrecht in leven en sterven. Wat een voorrecht is, weet u. Iemand het recht van iets toekennen boven anderen. Wij achten iemand bevoorrecht die bijvoorbeeld gezond is; die tevreden is met wat hij heeft; die een goed huwelijk heeft; en om niet meer te noemen, die de kinderzegen bezit. We oordelen dan naar hetgeen iemand boven anderen heeft. Maar hoe bevoorrecht iemand ook is, het is alles voor de tijd.

Doch ons thema luidt: 'Het grootste voorrecht in leven en sterven.' U begrijpt dat dit een voorrecht is dat boven alle aardse voorrechten uitstijgt. We achten het een bevoorrecht leven als wij in tijden van druk en kruis mogen berusten in 's Heeren welbehagen, en in alle ontmoeting stil mogen zijn.

Zie, al Gods kinderen behoren tot die bevoorrechten. Zij mogen voor de Heere leven, en zijn door Christus begunstigd. De Heere moet hen gedurig opwekken om alleen voor Hem te leven, anders wijken zij van Hem af. Het voorrecht dat Gods volk mag bezitten is gegrond op Christus' gerechtigheid en is vrucht van vrije genade. God in Christus is de Verbonds-God Die hen dit grootste voorrecht schenkt. Gods voorzienigheid kan hen leiden langs onbegaanbare en duistere wegen, zodat zij het gezicht op en het genot van dit grootste voorrecht verliezen, doch dit alles maakt haar niet ongedaan. Hun scheepje kan op de woeste levenszee zo heen en weer geslingerd worden, dat zij vrezen nog voor eeuwig om te moeten komen. Toch is dit onmogelijk, daar Christus, het Anker van hun ziel, onveranderlijk en onbeweeglijk voor hen blijft instaan.

De strik van voorspoed, de pijn van tegenspoed, en de prikkel van verzoeking kunnen hun ziel verwonden, maar zij kunnen het grootste voorrecht niet ontnemen. Juist dat voorrecht doet hen berusten in allerlei tegenheden en verzoekingen.

Wat is berusten? Zich schikken in wat de Heere ons laat overkomen; met onderworpenheid zich aan Zijn wijze raad overgeven; zonder morren de Heere te volgen; als een gespeend kind met Gods wil verenigd te zijn. Inderdaad, het is een zuiver kenmerk van genade om voor de Heere te leven als men in allerlei tegenheden het vertrouwen op de Heere blijft stellen. Vertrouwen, dat de Heere leeft en de teugels van Zijn voorzienig bestel in Zijn handen heeft, ook al gaat het dwars tegen onze wensen in. Vertrouwen, dat Zijn regering zowel over de kleinste als over de grootste zaken gaat, ook al kunnen wij het niet begrijpen. Vertrouwen, dat in ons leven niets bij geval geschiedt maar ons toekomt van Zijn Vaderlijke hand, ook al ontkent ons verdorven bestaan deze klare waarheid.

Echter, we kunnen het u voorhouden, we kunnen u uitleggen dat we in alle wederwaardigheden in de wil des Heeren behoren te berusten, we kunnen zelfs Psalm 147 nog hard meezingen:

Die, hoe het ook moog' tegenlopen, Gestadig op Zijn goedheid hopen.

Doch weet dat als de zon van voorspoed achter de bergen verdwijnt, als de stormen van tegenheden opsteken, als de duisternissen van verzoekingen ons overvallen, en ons ontbreekt geloofsberusting, dan houdt het praten en zingen wel op.

Vrienden, in een tijd van voorspoed kunnen we veel belijden, echter als tegenheden ons deel zijn en het geloof ontbreekt, dan ontbreekt ook de beoefening en droogt onze belijdenis op. Berusten? Zich schikken in ons lot? Vrede hebben met de weg die de Heere met ons inslaat? Gewillig het kruis achter Christus dragen? Vrienden, ons bestaan is toch zo tegen God gekant, het onderwerpt zich der wet Gods niet, want het kan ook niet (Rom. 8:7). We morren en murmureren dan. Ons hart is met Asaf nijdig en met Jakob moedeloos.

We zien op de nare omstandigheden, en concluderen ongelovig dat de Heere het niet goed doet. We gevoelen het ruwe kruis op onze schouders, en constateren boos dat de Heere verkeerd met ons handelt. We bemerken dat het levenspad zeer nauw is, en oordelen kwalijk dat de Heere geen goede Leidsman is. Bevoorrecht? Nee, zo voelt u het niet. U roept met Jakob uit: l deze dingen zijn tegen mij (Gen. 42:36). Ziet u uit bovenstaande, wat voor een boos en vijandig bestaan we omdragen? Bemerkt u hoe goddeloos en vijandig we zijn? Is het dan geen wonder dat de Heere ons nog draagt en verdraagt?

Vrienden, als het toch van ons moest komen, dan kwamen we voor eeuwig om. We dragen toch zulk een Godevijandig bestaan om, wat nooit met God eens kan worden, en nooit kan berusten in Gods wil. Doch weet dat we alleen kunnen berusten in 's Heeren beleid als Hij ons opnieuw gewillig maakt. We lezen in Psalm 110:3: w volk zal zeer gewillig zijn op den dag Uwer heirkracht. Ds. Chr. van de Woestijne voegde er dan aan toe: Gods volk is niet eerder en ook niet langer gewillig dan op de dag van Zijn heirkracht.'

Doch op welke wijze bevoorrecht de Heere hen dan, zodat zij weer gewillig zijn en berusten mogen in Zijn beleid? Zodra de Heere hen bijvoorbeeld toeroept: ie het Lam Gods (Joh. 1:36), en Hij hen een geloofsoog geeft op de lijdende en gewillige Heiland. Zie, dat veroorzaakt vrede, kalmte, berusting en vreugde in de ziel. Welk een voorrecht is het om in elke toestand van het leven op Jezus te mogen zien.

De Heere kan Zijn volk in geen omstandigheid plaatsen, of zij mogen zich tot Hem wenden om berusting en onderwerping. Als uw pad ruw en oneffen is, moet Jezus het enige Voorwerp zijn op Wie uw oog geslagen is. Als de Heere u vernedert in een bepaalde weg, en Hij geeft u geloofsberusting, dan mag uw oog uit de diepte van uw vernedering zien op Jezus, Die in Zijn vernedering dieper is afgedaald dan enig ander.

Daarom kan en wil Hij in uw omstandigheden afdalen om u te vertroosten en u in staat te stellen om Hem te verhogen. Zie, dan roept u weer van harte uit: Hetzij dan dat wij leven, wij zijn des Heeren. Als de Heere u dan leidt in een weg van verdrukking, dan weten we niets gepaster dan het opzien tot die dierbare Jezus. Hij was in het bijzonder de Man van smarten en verzocht in krankheid. We weten niemand anders bij wie u uw beproeving, uw verdrukking, en uw verdriet kunt brengen dan bij uw Jezus, de Vriend Die te allen tijde liefheeft, en de Broeder Die in de benauwdheid geboren wordt.

Hij is bereid om u in uw grootste nood raad te geven; Hij is bereid om u in uw diepste smart te troosten; Hij is bereid om u in uw pijnlijke eenzaamheid bij te staan. Hij is uw Jezus, Die u psalmen in de nacht kan geven, en Hij doet dit ook, zodat u mag zingen in uw verdrukking, mag berusten in tegenheden, en mag vertrouwen in de meest hachelijke omstandigheden.

Als u dan zou zwijgen, de stenen zouden

Meditatie vervolg

haast roepen. Waar zijn dan uw murmurerende gedachten? Waar zijn dan uw opstandige overleggingen? Waar zijn dan uw ongelovige raadslagen? Zij zijn alle weggestoven als kaf voor de wind. Was uw gemoed vol van ongeloof en onverenigdheid, thans is zij vol van Christus' goedertierenheid en liefde.

Vrienden, zien we dan niet hoe bevoorrecht diegenen zijn, die voor de Heere mogen leven, zodat zij met Paulus mogen instemmen: Hetzij dan dat wij leven, wij zijn des Heeren?

Jongeren en ouderen, we kunnen u allen de dienst des Heeren aanprijzen, want daarin ligt werkelijk alles voor uw ziel. U kunt gelaten zijn in tegenheden, maar geloofsberusting is geheel anders. De Heere Jezus nodigt arme zondaars om tot Hem te komen.

Och, dat u uzelf als een zondaar door genade mocht leren kennen, opdat u leert sterven aan alles buiten God en u het leven mag vinden in God door Christus. Al gaat uw weg dan door de huilende wildernis, doch Christus zal u bijstaan en u geloofsberusting geven in alle omstandigheden. Straks zal Hij u bij Hem brengen, waar u eeuwig met Hem mag leven, en Hem eeuwig mag grootmaken.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 oktober 2007

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Het grootste voorrecht in leven en sterven (10)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 oktober 2007

De Wachter Sions | 8 Pagina's