Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Liefhebben, maar hoe?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Liefhebben, maar hoe?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Mijn kinderkens, laat ons niet liefhebben met het woord, noch met de tong, maar met de daad en waarheid." 1 Joh. 3:18

Johannes, de schrijver van deze brief, is vaak aangeduid als de "apostel der liefde". En met reden. Gods liefde in Christus heeft hem zozeer aangegrepen dat hij daarover niet uitgedacht en niet uitgesproken raakt. Deze liefde van God roept ook wederliefde op: „Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad." Maar ook liefde tot de naasten en speciaal tot de medegelovigen is geboden. Johannes wijst daar voortdurend op, ook in de tekst die hierboven staat. Die liefde mag niet alleen een kwestie van woorden zijn. Woorden zijn zo goedkoop. En onze tong kan zo véél beweren waar niets van terechtkomt in de praktijk. Het gaat echter om een liefhebben met de daad en waarheid. Onze liefde behoort oprecht te zijn, niet schijnheilig, niet met lege woorden. Het is dui- Liefhebben, maar hoe? mm»s delijk dat dit niet de liefde is zoals de wereld daarover spreekt en zingt in haar liederen, maar de war i liefde: de liefde die niet zichzelf, maar de ander zoekt. Liefde die zichzelf geeft en die zo nodig zichzelf kan verloochenen ten bate van de ander. Alle relaties waarin we staan -huwelijk en gezin, kerk en maatschappij enz.- dienen het stempel van deze gezindheid te dragen. Lees hierbij ook eens na welke schone dingen over de liefde gezegd worden in 1 Korinthe 13:4-7. Ook Johannes laat ons iets horen over de concrete toepassing van de liefde: „Zo wie nu het goed der wereld heeft en ziet zijn broeder gebrek hebben en sluit zijn hart toe voor hem, hoe blijft de liefde Gods in hem?" (vers 17). Stellig een actuele zaak in onze tijd, waar noodlijdende medemensen vaak om ons meeleven en van onze steun verlegen zijn. Johannes (en trouwens heel Gods Woord) laat er geen twijfel over bestaan: Het ware geloof draagt vrucht. Het is werkzaam door de liefde. Als dit in het leven niet openbaar komt, dan aarzelt Johannes niet om een scherpe conclusie te trekken: „Die zegt dat hij in het licht is en zijn broeder haat, die is in de duisternis tot nog toe" (2:9).

JN atuurlijk gaat het de apostel niet louter om een stukje moraal of om wat medemenselijkheid. We mogen de boodschap van deze tekst niet losmaken van het waarachtig geloof in Christus (zie vers 23). Dat is vóór alle dingen noodzakelijk. Zonder het geloof ontbreekt de goede basis voor de liefde zoals hier bedoeld. Daarom kunnen we niet om de vraag heen: Wie is Christus voor ons? Leerden wij met onze zonde en schuld aan Zijn voeten buigen? Is Hij ons onmisbaar en lief geworden? Alleen vanuit het geloof in Zijn Naam zullen we elkaar op de goede manier kunnen liefhebben. Dat zal dan ook zéker gebeuren. Dan gaat er in ons hart een vlam van liefde branden, die aangestoken is op het altaar van Gods liefde. Zo komen wij tot dat liefhebben "met de daad en in waarheid." Het woord "waarheid" legt rechtstreeks een verbinding met het hart van het Evangelie. Immers, Jezus Christus zegt: „Ik ben de Waarheid." In Hem is God in Zijn liefde trouw, in Zijn ontferming en genade, vlees en bloed geworden. Wanneer we Hem kennen, dan is ons leven een heenwijzing naar de ontfermende liefde van God. Dan vertonen we in onze wandel het beeld van Christus. Dan komt bij ons de vrucht van de Geest openbaar, waarvan als eerste genoemd wordt: liefde (Galaten 5:22). Dat is liefde in de verticale relatie (tot God) en liefde in de horizontale relatie (tot de naaste). Liefde met de daad en in waarheid. Liefde die handen en voeten krijgt in het dagelijks leven. Er wordt soms naar kenmerken van het echte geloof gevraagd. Nu, dit is er één. Een kenmerk rechtstreeks aan de Schrift ontleend. Laten wij ons leven er aan toetsen! En laat het ons dringend en aanhoudend gebed zijn: „Gun door 't geloof in Christus' krachten, om dit liefdesgebod te doen uit dankbaarheid."

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 3 juli 2002

Terdege | 87 Pagina's

Liefhebben, maar hoe?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 3 juli 2002

Terdege | 87 Pagina's