+ Meer informatie

Veel ongewone auto's op de Autosalon van Geneve

Wagens beneden een ton telden nauwelijks mee

7 minuten leestijd

3 de internationale autotentoonstelling, die kort gelein Geneve werd gehouden, was weinig groot nieuws te Wanneer we met groot nieuws tenminste het nieuws de grote automerken als Opel en Ford bedoelen, die hun ukten aan miljoenen mensen verkopen en waar een nderd achterlicht als groot nieuws geldt. Een heel IV model van Rolls Royce of Ferrari, dat slechts door en1 wordt gekocht, is dus eigenlijk geen belangrijk ivs. De autosalon van Geneve stond vol met dergelijke langrijke, maar wel zeer interessante automobielen schijnen in Zwitserland en in ijzonder in Geneve nog erg nensen te zijn die over de uitvan zo'n 200.000 gulden voor ieuwe auto niet lang hoeven iken. Op de autosalon waren nste erg veel autofabriekjes irrosseriebouwers die alleen ! in die prijsklasse te bieden ;n, en die momenteel gouijden beleven. Het lijkt erop mensen met veel geld uitge1 zijn op de moderne auto's eeds meer op elkaar gaan lij:n weinig persoonlijks meer !n. Voor deze lieden komt ieuwe industrie op gang van exclusieve, maar peperdure

Liefhebberij
1 prachtig voorbeeld daar; de nieuwe De-Lorean Mobmpany, onder leiding van

Van een gewone Golf Rinspeed deze futuristische iet vleugeldeuren. John De-Lorean, die in de directietop van General Motors heeft gezeten en als liefhebberij een eigen fabriek heeft opgezet voor een zeer bijzondere, exclusieve auto. In het Noordierse Belfast zal de wagen binnenkort van de band rollen om vooral in Noord-Amerika te worden verkocht voor een prijs van ongeveer 30.000 dollar. In Geneve stond een model van de auto tentoongesteld.

De De-Lorean is vooral gebouwd op lange levendsduur en heeft een bijzonder stevig chassis en een ongespoten, roestvrijstalen koetswerk. De vormgeving werd door Giorgetto Giugiaro ontworpen, de zescilinder motor stamt van Volvo en voor het onderstel tekende Colin Chapman, de topman van Lotus. De motor is achterin gemonteerd en drijft de achterwielen aan. Voor een makkelijke instap zorgen twee vleugeldeuren, die omhoog geklapt moeten worden. Er zijn ook veel nieuwe fabriekjes die zich erop toegelegd hebben om klassewagens als Mercedes en Jaguar nog veel exclusiever te maken dan ze al zijn. Daarvoor worden de wagens eerst vrijwel gesloopt om vervolgens met de beste materialen weer opgebouwd te worden. Ook gewone, alledaagse auto's worden op deze manier tot iets heel bijzonders gemaakt.

De firma Buchmann bijvoorbeeld maakt van een gewone Volkswagen Golf een zeer verfijnde en uiterst luxueuze auto. Onder de vele extra's waarmee deze auto is uitgerust hoort onder andere een soort radar die bij het fileparkeren precies aangeeft hoe dicht men een andere auto is genaderd. Het interieur is uitgevoerd in het duurste leer en is voorzien van een heus koelkastje.

De Volkswagen Golf heeft trouwens nog meer oritwerpers geïnspireerd tot opvallende creaties. De Zwitserse firma Rinspeed maakt van de Golf een bijzonder snelle en agressief uitziende auto. Grote spoilers, brede spatborden, extra brede banden ^n zes vierkante koplampen maken de auto nauwelijks nog als Golf herkenbaar. Daar komen dan nog de vleugeldeuren bij en een krachtige turbomotor die een topsnelheid van 200 km/u mogelijk maakt. In Zwitserland kost de auto precies 100.000 francs.

^ Decadent

Het toppunt van decadentie is te vinden bij de Belgische firma Duchatelet die auto's van het type Mercedes 500 SEL onder handen neemt. Deze wagens, die toch "ook niet tot de eerste de beste behoren, worden' helemaal opnieuw aangekleed. De carrosserie wordt overgespoten en voorzien van nieuw chroom en 'n nieuwe laklaag met parelmoereffekt. Bepaalde onderdelen, zoals de Mercedes-ster op de radiator worden zelfs verguld.

In het interieur heeft de wagen nieuw ontworpen stoelen, bekleed met het duurste Conollyleer. De achterkant van de voorstoelen en de binnenkant van de portieren is op geraffineerde wijze met het fraaiste notehout afgewerkt. Wie achterin zit kan gebruik maken van een telefoon, minicomputer, dicteerapparaat, video-installatie en een brandkast. Airconditioning en een goed voorzien koelkastje horen vanzelfsprekend ook tot de standaarduitrusting.

De auto is volgestopt met allerlei elektronische snufjes. Via de minicomputer kan men vanaf de achterbank de motor starten of afzetten en de binnentemperatuur regelen. Verder bedient men via de computer het elektrisch schuifdak, koplampen, , noodknipperlichten en deursloten. En wil de achterpassagier bijvoorbeeld informatie over het lopen van de motor, dan vraagt hij het aan de minicomputer. Deze antwoordt dan: „De motor loopt, meneer".

Er zijn ook veel firma's die bekende auto's van vroeger nabouwen, de zogenaamde replica-oldtimers. Een bekende is de Porsche Speedster die van 1955 tot 1958 gebouwd werd en in zijn tijd een beroemde wagen was. De firma Apal bouwt deze Porsche weer precies zo na met een polyester carrosserie en een 1600 cc Volkswagenmotor.

Bekende bouwers van dergelijke oldtimers zijn ook Desande, Excalibur en Clénet. Zij bouwen prachtige auto's in de stijl van voor de oorlog met lange, spits toelo

Deze Sbarro Lola GT stond in Geneve werkelijk te koop. pende motorkappen en prachtige, gewelfde spatborden. De grill, bumpers, koplampen en wielen zijn bijzonder fraai met chroom afgewerkt in dezelfde stijl als in de jaren dertig. De wagens worden met grote zorg gebouwd in zeer uiteenlopende vormen en uitvoeringen. Het enige wat ze allemaal gemeen hebben is een zeer hoge prijs.

In het wereldje van de exclusieve carrosseriebouwers neemt de ontwerper Franco Sbarro een heel bijzondere plaats in. Hij bouwt uitsluitend auto's op bestelling voor excentrieke miljonairs en rijke 'oliesjieiks. Zijn fraaiste creaties zijn een Mercedes 540 K Roadster uit 1936 en een BMW 328 uit 1938. De wagens worden door Sbarro tot in de kleinste details precies nagebouwd.

De Sbarro Royale is een auto die als twee druppels water lijkt op de beroemde Bugatti Royale die in de twintiger jaren vooral bij koningen en andere machthebbers in gebruik was. Als krachtbron doet een motor dienst van maar liefst 16 cilinders. Deze motor is samengesteld uit twee achtcilinder motoren die achter elkaar geplaatst en ieder een inhoud van 3500 cc hebben.

Een andere opvallende auto van Sbarro is de Lola GT, die is nagebouwd als een formule-I racewagen, zoals die tien jaar geleden gebruikt werden. De Lola GT wordt aangedreven door een zescilinder Porsche-turbomotor en kan door zijn uiterst lage luchtweerstand een topsnelheid van 310 km/u bereiken.

De Sbarro Windkounds zijn zeer buitennissige vervoermiddelen met aandrijving op alle wielen. het aparte uiterlijk. Wanneer men zich van het gewone volk wil onderscheiden is een Mercedes, Jaguar of zelfs Rolls Royce eigenlijk niet meer effectief genoeg. Men moet daarvoor een auto hebben met een bijzondere naam en een opzienbarende vormgeving.

Een dergelijke auto is de Sbarro Windhawk, die speciaal voor de Arabische koning Khaled werd gebouwd. De wagen heeft zes wielen die alle zes aangedreven worden en een achtcilinder motor van maar liefst 250 pk. De wagen is vooral bedoeld voor de jacht en is daarvoor voorzien van een zeer speciale installatie. Door een druk op de knop kan men de stoelen namelijk hydraulisch door een open dak naar boven bewegen, zodat de koning vanuit een comfortabele fauteuil kan jagen.

Tussen al deze exclusieve automobielen vallen auto's als Ferrari's, Maserati's en Lamborghini's nauwelijks meer op, hoewel deze ook in Zwitserland over belangstelling niet te klagen hebben. En de gewone auto's van Ford, Opel, Volkswagen en Renault staan helemaal verloren in een hoekje. Volkswagen had nog wel een wereldprimeur in de vorm van de geheel nieuwe Scirocco. Met een prijs rond de 25.000 gulden en de aanduiding ,,Volkswagen" was deze auto in Geneve echter nauwelijks interessant. Door de bezoekers van de Autosalon werd alleen over auto's boven de 100.000 gulden serieus gesproken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.