Nieuw verkeersplan voor binnenring Amsterdam
Wethouder Treuman publiceerde:
AMSTERDAM — Wethouder drs. P. Treumann van Verkeer en openbaar vervoer van Amsterdam heeft donderdag de „nota binnenring" gepubliceerd. De nota behelst een verkeersplan voor het tracé Sarphatistraat, Weteringschans, Marnixstraat. In aansluiting op het metrostation Weesperplein zal het openbaar vervoer de belangrijkste functie krijgen op deze binnenring.
Trams en diverse lijnen zullen over de binnenring dagelijks naar verwachting van de gemeente minstens 40.000 en maximaal ruim 60.000 passagiers te vervoeren krijgen. In de drukste uren gaat er één tram per minuut in beide richtingen. Deze situatie doet zich nu tijdens de spits ook voor op het Damrak en het Rokin.
Om klontvorming, en daarmee ook ongelijke passagiersverdeling over de wagens, te voorkomen wil het gemeentevervoerbedrijf een centraal besturingssysteem invoeren. Het systeem komt er op neer dat de trams via een zendertje onder de wagen bij elke halte en kruising aan een centrale computer hun plaats en bezettingsdichtheid doorgeven.
De computer regelt op grond daarvan de rijsnelheid van de trams onderling, de wisselstanden en de verkeerslichten. De computer zou een kwart miljoen trams kunnen besturen. Momenteel neemt het GVB proeven met het systeem op de buslijnen in Amsterdam-Noord.
Voor doorgaand autoverkeer wordt de binnenring ontoegankelijk gemaakt. Interlocaal verkeer dat Amsterdam passeert zal gebruik moeten gaan maken van de buitenste ring, de ringweg Rijksweg 10. De twee belangrijke ringen daarbinnen — Ceintuurbaan, Bilderdijkstraat en Stadhouderskade, Nassaukade — mogen in principe niet drukker worden dan ze nu, al zijn. De verkeersproblemen zullen ook daar aangepakt worden met het centrale verkeerslichtenbedieningssysteem dat de gemeente momenteel ontwikkelt.
Wethouder Treumann zei bij de Introduktie van de nota dat het de bedoeling is van de gemeente alle commentaren op het plan binnen te hebben voor midden september. De nota is al toegestuurd aan „grote inspraakorganen" zoals de kamer van koophandel, de Vereniging Amsterdam City, en Middenstandsorganisaties, en aan buurt- en wijkcentra langs de route. De definitieve nota, nu zitten er nog alternatieven in verwerkt op detailpunten, zou na 1 oktober aan de raad voorgedragen kunnen worden.
Het uitvoeren van het binnenringproject zal naar schatting 35 miljoen gulden gaan kosten. Het is de bedoeling van de gemeente om de ring in gebruik te nemen op het moment dat de metro op het Weesperplein gaat rijden, mei of juni 1977.
De nota ligt met maquettes en tekeningen in de vorm van een tentoonstelling ter visie in de Koopmansbeurs. Ook zal de gemeente nog twee voorlichtingsavonden over de plannen houden.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 juli 1975
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 juli 1975
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's