Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongeren vragen naar de weg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongeren vragen naar de weg

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een landingsbaan voor het Evangelie? De titel boven dit stukje ontleen ik aan de onderstaande vraag van een jongere. Zij vraagt: ik heb gemerkt dat het Evangelie niet aansluit bij de moderne mens. Moeten we in het evangelisatiewerk niet een soort 'landingsbaan' zoeken voor de boodschap, die we willen brengen?

De blijde boodschap

Laten we eerst eens naar de letterlijke betekenis van het woord 'Evangelie' kijken. Ons woord 'Evangelie' komt van het griekse 'euangèlion' en dat betekent: goed nieuws of blijde boodschap (Luk. 2:10). In het Nieuwe Testament en vooral bij Paulus is het de boodschap van verlossing door de komst van Jezus Christus. Evangelisatie is het brengen van de blijde boodschap van verlossing door het volbrachte werk van Christus. De bijbelse grond voor evangelisatie is de liefde van God voor het verlorene, voor de gevallen mens. Evangelisatie is dus ten diepste pastoraal werk, namelijk het zoeken van het verlorene, het afgedwaalde schaap. Het is God Zelf, Die zoekt. Hij laat Zijn liefde uitgaan naar een verloren mensheid. De kern van deze stelling ligt in Joh. 3:16: "Alzo liefheeft God de wereld gehad…"

Voor mensen zonder hoop

De blijde boodschap van verlossing is dus gericht aan mensen, die verloren zijn, zonder hoop in deze wereld (Luk. 19:10). Deze boodschap van genade en hoop staat haaks op het moderne levensbesef. Om het Evangelie echt als een 'blijde boodschap' te kunnen ervaren, is zondebesef nodig en veel mensen vinden helemaal niet dat zij er zo verschrikkelijk aan toe zijn. Daarom mist ook veel evangelisatie haar doel. Je kunt de boodschap van het Evangelie niet zomaar zonder meer 'droppen' bij de moderne mens. Er is een duidelijk adres nodig. We zullen de moderne mens moeten kennen en weten hoe hij denkt. We moeten inderdaad een 'landingsbaan' zoeken voor de boodschap, die we willen brengen.

God ziet de mens

Om de boodschap van het Evangelie tot zijn recht te laten komen, is het nodig de mens te plaatsen in de juiste positie voor God. Hij moet zichzelf leren zien, zoals God hem ziet. Het is alleen de Heilige Geest, Die de mensen ervan overtuigt dat ze op de verkeerde weg zijn. Hij is het die de wereld overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel (Joh. 16:8). Dikwijls heeft de Heilige Geest van tevoren al een 'voorbereidend werk' gedaan en kunnen we volstaan met het brengen van de blijde boodschap zoals bij Filippus en de kamerling (Hand. 8:35). Filippus opende zijn mond en predikte hem Jezus. De kamerling had de Schrift al gevonden in Jeruzalem. God had al de behoefte in zijn hart gewekt om Hem te leren kennen.

Er is redding mogelijk

In de meeste gevallen echter zullen we beide elementen van de boodschap moeten brengen: zowel het negatieve (dat wij zondaars zijn) als het positieve (dat er redding mogelijk is). Vanuit de leef- en denkwereld van de mens die je wil bereiken moet eigenlijk aangetoond worden dat het hopeloos met hem gesteld is. Via een gesprek moet gezocht worden naar 'insprekingspunten'. Die zullen nogal verschillend zijn. Of je bijvoorbeeld een moslim voor je hebt of een totaal geseculariseerd iemand. Die fase van 'pre-evangelisatie is van cruciaal belang. Een schoolvoorbeeld hiervan is de preek, die Paulus hield op de Areopagus (Hand. 17:30-31).

Paulus nam zijn uitgangspunt in de ervaringswereld van de luisteraars (het altaar van de onbekende god) om vervolgens te verkondigen Wie die onbekende God is (de verzen 24-30). Aan het slot van zijn preek, dat tegelijk een hoogtepunt ervan is, verkondigt hij de 'Man, Die God verordineerd heeft' tot een Rechter over levenden en doden (vers 31). Paulus spreekt dus in zijn eerste preek aan de Atheners al over de persoon en het werk van de Heere Jezus.

Hij noemt zelfs de opwekking uit de doden. Als er iets was, dat haaks stond op de ideeënwereld van de Griekse Oudheid, dan was het wel de leer van de opstanding der doden. Hij spreekt ook eerlijk over het komende oordeel. Hij komt in zijn toespraak verrassend snel terzake en deinst er niet voor terug om voor zijn gehoor ergerniswekkende zaken naar voren te brengen.

In de Bijbel lezen

In sommige situaties is er geen enkel besef van God of vijandschap tegen God. Soms is er enig besef van een 'God' als opperwezen of bestuurder van deze wereld en ook een besef van goed en kwaad. Heel wat gemakkelijker wordt het als er een positieve houding is ten opzichte van het christendom en een bereidheid om de Bijbel te gaan lezen. Zeker, dan is er nog geen begrip van het Evangelie of een herkennen van de lijn uit de Bijbel naar het persoonlijk leven, laat staan berouw over de zonde of een echt kennen van God, maar er is dan wel een heel goed aangrijpingspunt.

Een 'landingsbaan' is nodig

Kort gezegd, het antwoord op de gestelde vraag of er een 'landingsbaan' nodig is om het Evangelie door te geven aan de moderne mens is 'ja'! Wat denkt je trouwens van jezelf? Het kan je met de paplepel ingegeven zijn dat we 'zondaren zijn', maar wanneer gaat de heerlijkheid van Christus' borgwerk voor ons schitteren? Als we beseffen dat we God door onze zonden vertoornd en bedroefd hebben. Ben jij wel eens echt blij geweest met de blijde boodschap van het Evangelie, dat Jezus Christus in de wereld gekomen is om zondaren zalig te maken (1 Tim. 1:15)? Dan zul je die boodschap ook willen doorgeven aan anderen, die nog in de duisternis leven.

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 december 1999

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Jongeren vragen naar de weg

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 december 1999

In de Rechte Straat | 16 Pagina's