Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jezus’ indringende vermaning

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jezus’ indringende vermaning

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gedenkt aan de vrouw van Lot (Lukas 17:32)

Ben jij er ook van overtuigd dat het oordeel komt?

Lot, de neef van Abraham, is gaan wonen in de Jordaanvallei vlakbij Sodom. Een schitterende streek met een gunstig economisch klimaat waar geld te verdienen is. Maar de grote stad met zijn geriefelijke voorzieningen trekt zo sterk dat Lot zijn nomadenbestaan in tenten opgeeft en in Sodom gaat wonen. Dit kind van de Heere is zover meegegaan met de wereld dat hij zich vestigt in een goddeloze stad waar de zonde van de homoseksuele praktijk zelfs openlijk op straat wordt bedreven.

Als de Heere dan komt om over deze stad het oordeel over de zonde te voltrekken, wordt Lot met zijn vrouw en twee dochters de stad uitgeleid.

Het geweten van de vrouw van Lot is overtuigd dat de boodschap die de engelen brengen over de voltrekking van het oordeel over Sodom, waar is. Daarom laat ze zich ook, net als haar man, door de engelen uit de stad brengen.

Ben jij er ook van overtuigd dat het oordeel komt? De Heere zegt ook nog tegen ons wat Hij toen zei tot Lot en zijn vrouw en kinderen: Behoud u om uws levens wil.

Het oordeel is heel dichtbij. Veel dingen kunnen worden uitgesteld, veel dingen zijn onzeker: het vervolg van jouw opleiding, jouw carrière en al jouw plannen voor de toekomst. Maar één ding is zeker, ook jij moet sterven en God ontmoeten. En daarom, één ding kan niet worden uitgesteld en dat is de bekering.

De Heere zegt tegen Lot en de zijnen dat ze bij hun vlucht uit Sodom niet achterom mogen zien. Waarom niet?

Wel, als deze vluchtelingen zouden omzien, dan zou daaruit blijken dat hun hart nog aan Sodom verbonden is. En nooit kan iemand behouden worden die zichzelf handhaaft in zijn of haar zondeleven. Het is van tweeën één: God dienen of de wereld dienen.

Zo zien we Lot en de zijnen in die vroege ochtend in grote haast de vlakte van de Jordaan oversteken. Lot gaat voorop en gaat als eerste de poort binnen van Zoar, de stad der behoudenis. Op datzelfde ogenblijk begint een regen van vuur en zwavel neer te dalen op Sodom en Gomorra. Daar voltrekt zich een vreselijke catastrofe. In een alles vernietigend oordeel worden deze steden van de aarde weggevaagd. En terwijl dat ontzettende gericht zich voltrekt, is er één die vlak voor de poort van Zoar zich omkeert... Het is de vrouw van Lot. Ze heeft de bedreiging van de Heere niet werkelijk geloofd. Ze wil zien of het wel echt waar is wat de Heere gezegd heeft.

We kunnen de Heere geen groter onrecht aandoen dan Zijn woord in ongeloof verwerpen! Terwijl de vrouw van Lot achterom kijkt naar Sodom, wordt ze door het oordeel van God ingehaald. Ze wordt een zuil van zout en sterft onmiddellijk. Het is voor haar eeuwigheid geworden. Ze was bijna behouden, maar ging verloren! Daarom zegt de Heere Jezus zo ernstig en aangrijpend tegen ons: Gedenkt aan de vrouw van Lot.

Opdat wij niet in datzelfde voorbeeld van ongeloof zouden vallen.

Wat een ontzaglijk verschil tussen Lot en zijn vrouw. Voor die vluchtende man was er nog maar één ding belangrijk. Hoe kom ik in Zoar! Want daar was de behoudenis die God hem beloofd had.

Zo gaat het met ieder mens in wie de Geest werkt ten aanzien van die Gezegende Heere Jezus. Het ware werk van God leert ons vluchten tot de Borg Jezus. In Hem is alleen behoudenis. Voor het natuurlijk oog is er aan de Heere Jezus niets begeerlijks. Maar als je een arme ellendige zondaar wordt die voor God niet bestaan kan dan wordt deze Jezus ook voor jou de Schoonste van alle mensenkinderen. Hoe dat in het leven van een mens gaat heeft ds. Robert Murray M'Cheyne zo kostelijk verwoord in zijn bekende lied:

Maar toen mij Gods Geest aan mijzelf had ontdekt, toen werd in mijn ziele de vreze gewekt; toen voeld' ik wat eisen Gods heiligheid deed: daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed!

Toen vluchtt' ik tot Jezus! Hij heeft mij gered; Hij heeft mij verlost van het vonnis der Wet; mijn heil en mijn vrede, mijn leven werd Hij: ik boog m' en geloofde - mijn God sprak mij vrij.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 maart 2006

Daniel | 32 Pagina's

Jezus’ indringende vermaning

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 maart 2006

Daniel | 32 Pagina's