Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dit ontwerp gaat

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dit ontwerp gaat

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dit ontwerp gaat in hoofdzaak om drie dingen:

de invoering van een leegstandsregister, de beslissing van B& W over vordering van woningen of gebouwen die vijf maanden hebben leeggestaan en de strafbaarstelling van het kraken.

De eigenaar van een woning of gebouw wordt in het ontwerp verplicht binnen uiterlijk twee maanden nadat de woning of het gebouw is komen leeg te staan, dit te melden aan B& W. Hij meldt tevens alle met het oog op leegstand van belang zijnde feiten en gegevens, waaronder de weer ingebruikneming. Al deze meldingen worden aangetekend in een openbaar leegstandsregister. Indien een woning of een gebouw vijf maanden leegstaat, beslissen B& W uiterlijk twee weken na het verstrijken van die termijn over vordering van de woning of het gebouw, volgens de bepalingen van de Woonruimtewet. B& W zien slechts om gewichtige redenen van vordering af. Deze gewichtige redenen kunnen zowel betrekking hebben op de positie van de eigenaar als op die van de gemeente.

Het kraken of het vertoeven in een kraakpand worden in het ontwerp als overtredingen aangemerkt. Eventueel kan een geldboete worden opgelegd van ten hoogste ƒ 500, -. Als het ontwerp Leegstandswet zal zijn aangenomen, zal het ontwerp voor een „anti-kraakwet" (12305), - dat eveneens de strafbaarstelling van het kraken regelt en dat nog steeds voor behandeling bij de Eerste Kamer ligt - , worden ingetrokken. Voor het geval dat in strijd met de genoemde bepaling wordt gehandeld, voorziet het ontwerp in de uitoefening van bestuurlijke politiedwang tot herstel van de wettige toestand. Zodra de burgemeester heeft vastgesteld dat de overtreding is gepleegd, beveelt hij dat de overtreders de woning of het gebouw binnen een door hem te bepalen termijn ontruimen. Hij laat dat bevel zonodig met hulp van de sterke arm uitvoeren.

De strafrechtelijke bescherming tegen het kraken zal evenwel niet van toepassing zijn voor woningen of gebouwen, die in strijd met de wet niet ter registratie zijn aangemeld of die tenminste één jaar hebben leeggestaan en daarmee door B& W uit het register zijn geschrapt.

Daarnaast wordt een uitzondering gemaakt voor „zittende krakers", die de woning of het gebouw uiterlijk op 1 september 1980 in gebruik hebben genomen en sindsdien onafgebroken in gebruik hebben gehouden.

Deze datum is op zuiver praktische gronden gekozen. Strafrechtelijk optreden op grote schaal zou de mogelijkheden van het justitiële apparaat te boven gaan en een bron kunnen zijn van grote onrust. Als de peildatum daarentegen zou samenvallen met de datum van inwerkingtreding van de wet, dan zou daardoor volgens de regering het kraken van panden bevorderd worden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 maart 1981

De Banier | 8 Pagina's

Dit ontwerp gaat

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 maart 1981

De Banier | 8 Pagina's