Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

PEUGEOT CABRIOLET 306 - RENAULT MEGANE CABRIOLET

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PEUGEOT CABRIOLET 306 - RENAULT MEGANE CABRIOLET

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Omdat de Peugeot 306 alweer een tijdje op de markt is vond Peugeot het nodig om deze een opfrissingsbeurt te geven. Ongeveer tegelijkertijd is de Renault Mégane cabrio op de markt gekomen. Een goede reden om deze opgefriste en nieuwe auto's tegelijk te testen.

De meeste Europese automerken laten hun cabriolet-versie ontwerpen en bouwen buiten hun eigen fabriek. Zo wordt de Peugeot 306 door Pininfarina in Italië gebouwd. Renault laat de ombouw over aan de Duitse firma Karman, die onder andere ook de VW Golf cabrio maakt. Het verschil in afkomst is te merken. Waar de 306 op oneffen wegdek kraakt en piept in zijn voegen is de Mégane verrassend stijf.

Bekende motoren
Op motorisch gebied zijn er weinig verrassingen te melden. Zowel de 306 als de Mégane is voorzien van een 1.6 achtklepper met een vermogen van 66 kW (90 pk). Verrassend genoeg is de Mégane echter een stuk rapper dan de 306. Hij sprint in 11,9 seconden van stilstand naar de 100 terwijl de 306 er 13,0 seconden voor nodig heeft. De topsnelheden ontlopen elkaar met respectievelijk 179 en 177 niet erg veel. Het testverbruik van de 306 is 8,6 liter per 100 km (1 op 11,6) en de Mégane gebruikte 8,2 liter per 100 km (1 op 12,2). Het geluidsniveau van de Peugeotmotor ligt wat lager dan die van de Mégane, maar ook de laatste kan niet als lawaaiig worden bestempeld. De vijfbak van de Peugeot 306 schakelt beter dan die van de Mégane. Bij laatste komt het namelijk nog wel eens voor als je snel vanuit zijn achteruit in de eerste versnelling wil, dat de bak in zijn drie schiet. De koppelingen van beide auto's zijn prima.

Verschillend
Bij het weggedrag zijn nogal wat verschillen te noteren. Dit komt vooral door het feit dat de 306koets niet zo stijf en strak is als dat je zou mogen verwachten. Vooral op hogere snelheid lijkt het of de auto zich bij het insturen een beetje moet bedenken. Eerst "buigt" de carrosserie en dan begint de auto pas met sturen. De vering is verder lekker soepel en de 306 heeft een prettig werkende stuurbekrachtiging. De remmen zijn goed, maar je hebt meer pedaaldruk nodig dan je in eerste instantie zou verwachten. De Mégane is een stuk strakker dan de 306. Dit veroorzaakt een fijn direct stuurgedrag. Verder stond de testauto op lichtmetalen wielen met lage banden die er in combinatie met het stugger afgeveerde onderstel en de kortere wielbasis t.o.v. de gewone Mégane (de cabriolet is op de coupé gebaseerd) voor een sportief weggedrag zorgden. Ook de stuurbekrachtiging werkt net als in de andere geteste Méganes gevoelig. De Mégane remt strak en vertrouwenwekkend. De testauto was tegen meerprijs uitgerust met een uitstekend ABSsysteem.

Comfort
Het comfort van een cabriolet wordt door andere dingen bepaald dan bij dichte testauto's. Bijvoorbeeld of je goed uit de wind zit. Nu dit is bij beide auto's het geval, mits je niet langer bent dan 2,00 meter. Verder gaat het erom dat de cabrioletkap makkelijk te openen en dicht te doen is. Vreemd genoeg gaat dat bij de Peugeot 306, die tegen meerprijs met een elektrisch bedienbare kap was uitgerust, moeilijker dan bij de handbediende Méganekap. De vergrendelingsbeugels van de Peugeotkap zijn namelijk nogal moeilijk los en vast te maken. Is dat eenmaal achter de rug dan kan de kap open of dicht gemaakt worden per knopdruk. De kap van de Mégane is makkelijk te ontgrendelen en in een handomdraai heb je hem naar achteren gevouwen. Voorin is er ruimte genoeg in beide auto's met de mogelijkheid om stoel en stuur in hoogte te verstellen. Achterin gaat het er bij beide auto's duidelijk krapper aan toe, maar met een beetje inschikkelijkheid van de personen voorin zijn er toch wel vier personen in te vervoeren. De kofferruimte's zijn niet al te groot en alleen de Mégane beschikt over een ski-luik.

Uitrusting
De twee basisuitvoering-cabrio's zijn redelijk compleet uitgerust. Ze beschikken beide over vier elektrisch bedienbare portierruiten, toerenteller, centrale vergrendeling met afstandsbediening, airbag voor bestuurder en elektrisch bedienbare spiegels. De Mégane had als extra uitrusting nog lichtmetalen velgen en mistlampen. De Peugeot 306 beschikte over een elektrisch bedienbare kap en een speciale vanaf het stuur bedienbare radio met cassetterecorder.

Conclusie
Open rijden is toch altijd weer genoegen. Zodra het niet regent en de temperatuur komt boven de 1OC dan gaat de kap eraf en eventueel de verwarming aan. Toch is het jammer dat de cabriolet-uitvoeringen zoveel duurder zijn dan de gewone. De Peugeot Cabriolet 306 kost ƒ 49.990 en kan deze forse meerprijs t.o.v. van de ƒ 42.500 kostende Mégane Cabriolet niet waarmaken. De carrosserie is minder stijf en hij heeft geen tütrusting die de Mégane in de schaduw zet. Daarom is de Mégane Cabriolet de onbetwiste winnaar van dit duel.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 3 september 1997

Terdege | 85 Pagina's

PEUGEOT CABRIOLET 306 - RENAULT MEGANE CABRIOLET

Bekijk de hele uitgave van woensdag 3 september 1997

Terdege | 85 Pagina's