Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Davids grootste verleiding

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Davids grootste verleiding

De ‘man naar Gods hart’ viel diep

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Lopend op het dak van zijn paleis ziet David Bathséba, de vrouw van Uria. Ze wast haarzelf. In 2 Samuël 11 lezen we over David’s overspel met deze vrouw. Er staat ook: deze vrouw nu was zeer schoon van aanzien (vers 2).

David laat Bathseba komen en bedrijft overspel met haar, maakt zich schuldig aan moord op Uria en neemt Bathseba tot zijn vrouw. Hij wordt helemaal beheerst door zijn begeerte om haar te bezitten, dat hij zijn geweten totaal het zwijgen oplegt. Het feit dat David een kind van God is, en zelfs ‘de man naar Gods hart’ wordt genoemd, bewaart hem niet om diep in de zonde te vallen!

Tot waarschuwing
Dit staat in de Bijbel om ons te waarschuwen. Er bestaat nogal eens de neiging om deze geschiedenis te gebruiken om het vallen in de zonde goed te praten. Het overkwam zelfs een man als David dat hij in de zonde viel! En, zo zegt men er dan bij, de Heere heeft het David toch vergeven? Maar daarom staat dit niet in de Bijbel.
Het is alleszeggend dat aan het einde van 2 Samuël 11 staat: Doch deze zaak die David gedaan had, was kwaad in de ogen des HEEREN. (vers 27)
God heeft gezien hoe David in deze dingen al Zijn geboden met voeten treedt. De Heere laat het wel toe dat David zo valt, maar zal deze zonde ook straffen.

Nathan
De Heere gebruikt de profeet Nathan om David te wijzen op zijn zonde. In 2 Samuël 12:7a zegt hij tegen David: Gij zijt die man en wijst hem aan als de schuldige.
Nathan vraagt David: Waarom hebt gij dan het woord des HEEREN veracht, doende wat kwaad is in Zijn ogen? (vers 9) Dit is een scherpe aanklacht tegen en veroordeling van David. De Heere zal om deze zonde het zwaard niet meer van Davids huis doen wijken.
We lezen in 2 Samuël 12:13 dat David onder de Heere buigt. Toen zeide David tot Nathan; Ik heb gezondigd tegen den HEERE. Vervolgens lezen we: En Nathan zeide tot David: de HEERE heeft ook uw zonde weggenomen; gij zult niet sterven. Hoe David zijn schuld erkent en belijdt en hoe de Heere hem deze zonde vergeeft, lezen we in Psalm 51.

Psalm 51
Wat opvalt in deze psalm is dat David niet blijft staan bij de zondige daad op zich. Via het aanwijzen van de dadelijke zonde wordt David ervan overtuigd dat hij niet alleen zonde doet, maar een zondaar is.
Dit lezen we in vers 7: Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen. Dit is niet bedoeld als een excuus, maar als een erkenning van zijn schuld. Op de plaats waar een zondaar zo voor God mag en wil buigen en de schuld gaat eigenen, daar blijft er nog één weg over: bedelen en smeken om onverdiende genade.
Vanuit de doorleving van zijn schuld mag David, door Gods genade, ook komen tot het ervaren dat de Heere een graag vergevend God is.
Hij buigt en erkent schuld niet alleen over de bedreven zonde maar ook dat hij een zondaar is. Niet de straf op de zonde, maar de zonde zelf is het ergste .

Gods genade
In vers 12 staat dat David vanuit zijn eigen onmogelijkheid de Heere gaat smeken: Schep mij een rein hart, o God, en vernieuw in het binnenste van mij een vasten geest.
Door de hele psalm heen lezen we ook dat David Gods genade, vergeving en verzoening over zijn zonde mag ervaren en dat de Heere hem weer vreugde, blijdschap en vrijmoedigheid wil schenken.

Davids begeerte
Als David in vers 14 vraagt om vrijmoedigheid, dan doet hij dat met een bepaalde bedoeling.
In vers 14 smeekt David: Geef mij weder de vreugde Uws heils; en de vrijmoedige geest ondersteune mij.
Waarom hij dit vraagt, brengt hij onder woorden in vers 15: Zo zal ik den overtreders Uw wegen leren; en de zondaars zullen zich tot U bekeren.
David heeft zich als een overtreder leren kennen en kan nu uit eigen ervaring andere overtreders onderwijzen. Waarin? Nee, niet om hem na te volgen in de zonde, juist niet!
Davids bedoeling is een andere. Hij begeert anderen te waarschuwen om toch geen eigen wegen te gaan.
Met Uw wegen bedoelt David Gods geboden. David hoopt dat hij, door wat hij heeft meegemaakt, anderen voor het vallen in de zonde mag bewaren.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 2011

Daniel | 32 Pagina's

Davids grootste verleiding

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 2011

Daniel | 32 Pagina's