Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De leer van Bileam aanvaard

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De leer van Bileam aanvaard

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Men verzocht ons deze veelzeggende brief in ons blad op te nemen, wat wij gaarne willen doen, daar de inhoud van veel belang en betekenis is.

ds. L. Rijksen, Rotterdam-W

Aan de Commissie voor de Interkerkelijke Manifestatie t.a.v. de weled. heer R. A. Holvast, Wolderikshoekweg 64, Enschede.

Geachte Heren, Prof. G._Wisse heeft in één van zijn werken n.a.v. Openb. 17 er de aandacht op gevestigd, hoe werelddienst en een religieuze houding menigmaal in valse bond voorkomen (In "De drie beesten", pag. 61 e.v. ). Een verzinnelijkte beschaving en een verbasterde kerk sluiten menigmaal een compromis, welke onherroepelijk de ondergang van de laatste in zich besluit Satan opereert vanuit de afgrond en is in zijn aanslagen op de kerk van Christus steeds zeer principieel en consequent Kan hij in zijn toeleg om die kerk te liquideren niet slagen, dan zal hij trachten de geblankette zondedienst ingang te doen vinden om op deze wijze haar in te schakelen voor zijn geraffineerde doeleinden. Een tot dusver zeer doeltreffend gebleken en ongewijzigd toegepaste methode, die ook heden ten dage niet zonder uitwerking is.

Ongetwijfeld zult u de waarheid van het vorenstaande onderschrijven en de levensgrote gevaren, welke de kerk des Heeren bedreigen, onder ogen durven zien. Of u de hierboven gesignaleerde gevaren echter voldoende hebt onderkend, wagen wij te betwijfelen. Wij vinden hiertoe enige grond in het schrijven dat u — blijkens een bericht in het „Hengelo's Dagblad" van 2 maart j.L — als organisatoren van een Interkerkelijke Manifestatie aan een groot aantal jongeren hebt gericht, en waaruit wij het volgende citeren: "Jongeren van vier kerkgenootschappen nemen het niet langer Zij zijn het namelijk niet meer eens met de plaats, die de kerk inneemt in onze moderne maatschappij. De starheid der kerk heeft hen doen beseffen dat wü de kerk voor hen en anderen een toekomst hebben, zij moeten vechten voor een andere kerk, op een andere plaats, die op een eigentijdse wijze de jonge christenen tot een hulp kan zijn om iets van de christelijke beginselen gestalte te doen geven".

Vandaar dat u zich geroepen hebt gezien een Interkerkelijke Manifestatie te organiseren, welke op 21, 22 en 23 april zal worden gehouden in de Apostel Thomaskerk te Enschede en waaraan jongeren van de rooms-katholieke, hervormde, gereformeerde en vrij evangelische gemeente hopen deel te nemen. Met gemengde gevoelens namen wij echter kennis van het feit, dat het progamma niet bijzonder op het karakter van de zondag is afgestemd. Afgezien van de omstandigheden, dat aan de vooravond van de rustdag een beat-bal wordt georganiseerd, staat er zondagsmiddags een dtscy-teabeat en mode-show benevens een uitvoering door de Sonority Minstrels op het progamma, terwijl des zondagsavonds na een gospeldienst een cabaretvoorstelling zal worden gehouden. Onder de medewerkers lazen wij de illustere namen van Simon Vinkenoog, Simon Vestdijk, G. K. van het Reve en de radio-pastor Ds. A. Klamer, alles gecompleteerd door een beat-band.

O.i. dreigt door de verwezenlijking van genoemde manifestatie de Schriftuurlijke beleving van de rustdag, zoals deze vanuit reformatorisch gezichtspunt is belicht en door vroegere generaties werd beleden, wél zeer in het gedrang gekomen. U zult het ons niet euvel duiden wanneer wij hier toch een critische kanttekening plaatsen en de motivering van uw manifestatie nader trachten te ontleden. Dat u door middel van moderne aktiviteiten een positieve bewustwording wUt bewerkstelligen onder de jonge mensen is een uitlating welke ons als een staaltje van moderne wijsbegeerte weinig houvast biedt Uw volgend progammapunt spreekt ons echter meer asm: De kerk voor de jonge mensen opnieuw in deze maatschappij brengen! Wij vragen in dit verband ons echter af: Toch niet op een andere wijze en met een ander program dan Christus en diens wegbereider Johannes? De inhoud van hem prediking wordt in de bijbelse tekst beknopt samengevat in de bewoordingen: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen! Op deze wijze zijn Christus en Zijn kerk in de maatschappij getreden en heeft het christendom over het heidendom getriomfeerd. Vindt u met ons het gevaar niet denkbeeldig dat bij een „aangepaste boodschap" v£in een moderne gestroomlijnde kerk christen- en heidendom weer van plaats gaan wisselen, maar dan in omgekeerde volgorde?

U stelt dat de kerk niet moet verstarren in religieuze afzondering. Afgezien van de door ons voorgeslacht gehuldigde en bij monde van Groen van Prinsterer uitgesproken mening dat in ons isolement onze kracht ligt, willen wij u ga^ime inschikken, dat de Kerk een zoutend zout moet zijn in de samenleving. De vrees is echter niet ongegrond dat de kerk niet waarlijk kan functioneren in de samenleving omdat door operatief ingrijpen van de moderne theologie het Woord Gods van zijn vitale delen is beroofd om zodoende een vergelijk te kunnen tr^en met de wereld der zonde . De bestraffing van degenen, die de leer Bileams houden, krijgt in dit opzicht ook hedentendage wel schrijnende aktualiteit Bileam, die leerde de kinderen Israels een aanstoot voor te werpen opdat zij afgodenoffer zouden eten en hoereren! (Openb. 2:14).

Geien de samenstelling van uw programma kunnen wij dan ook uw zienswijze niet delen, dat op deze wijze intensiever gebruik gemaakt wordt van de kostbare kerkgebouwen, zoals u beweert Nooit is er een Intensiever gebruik gemaakt van de kerkgebouwen dam in tijden van geestelijke voorspoed, wanneer de kerken de

scharen van heilbegerigen nauwelijks konden bevatten. Of is ons huidig christendom evenals Laodicea nogal geestelijk verzadigd? Nooit is er een intensiever gebruik gemaakt van de kerkgebouwen dan in tijden van nationale rampspoed, wanneer de nood der tijden de kerk maakte tot een huis des gebeds. Christus' verwijt moge ons ook nog in de oren klinken toen Hij het de (ver)leiders van het volk voorhield: „Maakt niet het huis Mijns Vaders tot een huis van koophandel!"

Dit klemt te meer waar hier inzonderheid een gebod tot heiliging van de rustdag in het geding is, een gebod dat in de schepping ligt verankerd en in de eeuwige Zedewet is ondergebracht. Zeker, er is momenteel een streven merkbaar om dit gebod van de eerste tafel naar de tweede tafel der Wet te verschuiven teneinde de dag, welke tot Gods eer en dienst is gegeven, aan te wenden in dienst van de mens. Wij zien hiervan ook in uw Interkerkelijke Manifestatie een kenmerkend symptoom. O.L is het gehalte van uw programma van die aard, dat de zondag bij realisering hiervan meer wordt ontheiligd dan geheiligd. U hebt uw doelstelling scherp en zonder omwegen geformuleerd; wij hebben eveneens getracht dit te doen. Mogelijk wUt u hierover nog eens met ons in discussie treden.

Namens onze interkerkelijke Vereniging zien wij uw antwoord met belangstelling tegemoet Hoogachtend, namens het bestuur der Ned. Ver. tot bevordering van de Zondagsrust en Zondagsheiliging, (w.g. W.v. d. ZWAAG)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 april 1967

De Saambinder | 4 Pagina's

De leer van Bileam aanvaard

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 april 1967

De Saambinder | 4 Pagina's