Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Islam is afwijzing christendom

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Islam is afwijzing christendom

Praten over kwaad in de wereld maakt contact met moslims mogelijk

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ze zaten tegenover elkaar aan tafel. In een rokerige kantine. Terwijl Achmed haar nadenkend aankeek, voelde ze zich verlegen worden. Door zijn uitstraling, maar ook door wat hij zei. Over Jezus, over de schepping. Het stond in de Koran, beweerde Achmed. Was wat hij zei zo anders dan ze op catechisatie hoorde? Onzekerheid kroop omhoog.

Die onzekerheid is misschien wel herkenbaar voor je. In Nederland wonen ongeveer een miljoen islamieten. Daarom kan het gebeuren dat je op school, op je werk of op straat in gesprek raakt met een moslim. Mogelijk is dat al eens gebeurd en je zult niet de eerste zijn die een gevoel van onzekerheid aan het gesprek overhield. Hoe dat komt? Eigenlijk heel simpel. Islam en christendom hebben grote verschillen, maar ook overeenkomsten met elkaar. Het is nuttig dat je deze zaken helder op het netvlies hebt. Hieronder een aantal overwegingen. Daarbij is het goed je te realiseren dat je onderscheid moet maken tussen een religie en de aanhangers van een religie. De religie mag je weerleggen, met de mensen moet je bewogen zijn.

Afwijzing christendom
Mohammed ontving in het jaar 610 zijn eerste openbaringen. Vanaf die tijd ontstond er een nieuwe religie: de islam. Het christendom bestond toen al en de islam is dus een postchristelijke religie. Mohammed wist af van het christelijk geloof, maar hij wilde er beslist niets mee te maken hebben. Je kunt daarvoor best enkele verontschuldigingen aandragen. Bijvoorbeeld het feit dat er in de tijd van Mohammed geen Arabische vertaling van de Bijbel was. Hij kon dus de Bijbel niet lezen. Ook was het christendom in Arabië verketterd. Maar Mohammed is niet de mist ingegaan door deze dingen. Hij wees het christendom heel bewust af. Zaken als Drie-eenheid, Zoon van God, vergeving van zonde, verzoening door het lijden en sterven van Christus werden door Hem nadrukkelijk ter zijde geschoven. Hij wilde er niet aan. De islam is daarom een eigenwillige godsdienst en een antichristelijke religie. Binnen de islam neemt de Koran een heel belangrijke plaats in. Het woord ‘koran’ heeft te maken met ‘voordragen’ en ‘reciteren’. Een moslim gelooft dat hij door het opzeggen van teksten in contact komt met Allah. Discussies over het verschil tussen de Koran en de Bijbel leveren vaak weinig op. Volgens Mohammed was de Bijbel zeker waardevol. Hij zag het als een deel van de openbaring van Allah. Joden en christenen hadden de Bijbel echter vervalst.

Daarom moest Allah wel een nieuwe, zuivere openbaring geven: de Koran. Sommige moslims houden vast aan dit standpunt. Anderen zullen in het gesprek over Bijbel en Koran beweren dat het allemaal op hetzelfde neerkomt. Leidt een goed leven, doe je naaste niet te kort en probeer God tevreden te houden. Dan komt het allemaal wel goed.

Geen Middelaar
Het gesprek over Koran en Bijbel werkt niet. Je kiest dus een ander onderwerp. Voor jou als christen ligt het voor de hand om het thema ‘verlossing’ ter sprake te brengen. Het is immers één van de meest wezenlijke onderwerpen van het christelijk geloof. Wanneer je dat doet zul je echter al snel merken dat ook dit niet de juiste route is. Een moslim denkt heel anders over verlossing dan een christen. Hij gelooft wel in een zondeval, maar niet in de totale verdorvenheid van de mens. Ieder mens is uitgerust met een fitra, een kracht om het goede te doen. Daardoor kan hij zijn zonden ongedaan maken. Moslims hebben dus ook geen behoefte aan een Middelaar. In de Koran is wel sprake van Isa (Jezus), de gezonden van Allah. Maar Mohammed ontkent dat Isa de Middelaar is tussen God en mensen. Hij ontkent dat Isa aan het kruis geleden heeft. Hij ontkent dat er alleen maar zaligheid te krijgen is door het werk van Isa. Hij ontkent dat Isa de Zoon van God is. Dat is zelfs godslasterlijk om te denken. Is Isa dan dezelfde als Jezus? Nee! De verschillen zijn te groot. Isa geen middelaar, zoals de Heere Jezus. Isa is wel zondeloos, maar dat heeft eigenlijk geen functie. De islam kent geen borgtochtelijk lijden en sterven om God en mens te verzoenen. Eigenlijk vinden islamieten christenen zwakke mensen. Zij laten een ander hun fouten goed maken. Dat is zwak. Je bent zelf verantwoordelijk voor je zonden en je moet het dus zelf met God in orde maken. Een middelaar is daarbij niet nodig. Het is heel moeilijk om hier op een goede manier over te praten. Laat in ieder geval nooit de belijdenis dat er buiten Jezus geen zaligheid is los. Dan verloochen je de bijbelse boodschap. Het gesprek beginnen met te zeggen dat je alleen door het geloof in Christus als Verlosser behouden kan worden werkt echter averechts. Een moslim veracht die gedachte.

Geen liefde van God
Misschien moet je het gesprek dan vooral richten op Allah? ‘Allah’ is de Arabische uitdrukking voor ‘God’. Er zijn best overeenkomsten aan te wijzen tussen Allah en de God van de Bijbel. Allah is heilig, rechtvaardig en barmhartig. Allah zal oordelen en de zonde straffen. Allah kan ook vergeven. Genoeg overeenkomsten om een gesprek over te voeren. Maar toch, pas op. Allah en God lijken misschien dezelfde. Maar ze zijn het niet. De manier waarop de Koran de eenheid van Allah beschrijft is koud en koel vergeleken met het bijbelse godsbeeld. Het ‘god-met-ons’ is de islam vreemd. Allah is boven ons. Groot en verheven. ‘Allah is groter’ is dan ook de kernbelijdenis van de islam. Er is in de islam dan ook geen sprake van een ‘vader-kind-relatie’ tussen Allah en de moslim. In de Bijbel kom je dat wel tegen. God is een Vader voor Zijn kinderen, Die hun zonden om Christus wil vergeeft. Allah is echter een heer die vergeeft op grond van willekeur. De één wel, de ander niet. Eigenlijk kom je de liefde van God tot mensen in de Koran niet tegen. Allah en God zijn beslist niet dezelfde.

Praten over zondeval
Je begrijpt dat onderwerpen als de Koran, verlossing en Allah niet de beste onderwerpen zijn om het gesprek met moslims te beginnen. Natuurlijk mogen en moeten ze ter sprake komen. Maar geleidelijk aan. Het is beter om te beginnen met verhalen uit het Oude Testament die in de Koran ook voorkomen. Zij het in een verbasterde vorm. Denk bijvoorbeeld aan de geschiedenissen van Abraham. Een ander onderwerp is de schepping. Ook dat komt in de Koran voor. Vaak is de maatschappelijke moraal een doorn in het oog van moslims. Zij vinden dat er veel niet deugt. Door samen te praten over het kwaad in de wereld, kun je wijzen op de zondeval en de diepe doorwerking daarvan in deze wereld. Je hebt daardoor een goede mogelijkheid om te wijzen op de noodzaak van verlossing. Uiteindelijk kun je daardoor getuige zijn van het evangelie van Christus, die gekomen is om te dienen en zondaren te verlossen. Vergeet daarbij niet dat het gebed onmisbaar is. Gebed om uitbreiding van Gods Koninkrijk, om bekering van jezelf en van je islamitische naaste. En op het gebed, wil de Heere wonderen doen. Dat biedt perspectief voor het gesprek!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 september 2010

Daniel | 40 Pagina's

Islam is afwijzing christendom

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 september 2010

Daniel | 40 Pagina's