+ Meer informatie

Tweede Kamer vindt Ipg-toeslag te hoog

Milieu-onderzoek moet de doorslag gaan geven

3 minuten leestijd

DEN HAAG - Staatssecretaris Van Amelsvoort van financiën laat onderzoeken of auto's die op Ipg rijden, minder vervuilend zijn voor het milieu dan auto's die op andere brandstoffen rijden. Aan de hand van de uitkomst van dat onderzoek wil de Tweede Kamer bekijken of er reden is om de Ipg-toeslag op de motorrijtuigenlasting te verlagen.

Dat bleek gisteren tijdens een uitgebreide commissievergadering in de Tweede Kamer over de motorrijtuigenbelasting. Een grote meerderheid van de fracties in de Kamer bleek problemen te hebben met de huidige hoogte van de belastingtoeslag voor Ipg-rijders. Voor een personenauto op gas moet nu ruwweg twee keer zo veel motorrijtuigenbelasting worden betaald als voor een auto op benzine. Daar staat dan wel tegenover dat de prijs van gas relatief laag is.

In de praktijk blijkt de animo om op gas te rijden echter niet eig hoog te zijn. Niet alleen de hoge vaste kosten in de vorm van een flinke belasting vormen een drempel, maar ook is het geschikt maken van een auto voor gas de laatste jaren steeds duurder geworden. De oorzaak daarvan ligt onder meer bij de steeds hogere eisen die worden gesteld in verband met het milieu. Een auto ombouwen kost nu al gauw 3000 tot 4000 gulden.

Rigoureus

De VVD drong gisteren aan op een rigoureuze aanpak. De liberalen willen de Ipg-toeslag geheel afschaffen, niet alleen voor het vrachtverkeer, maar ook voor personenauto's. CDA en PvdA stelden zich wat voorzichtiger op. De twee regeringspartijen willen eerst beter weten in hoeverre rijden op Ipg beter is voor het milieu. Daar zijn wel gegevens over, maar die komen uit de autobranche zelf en daar willen deze partijen niet blind op varen.

Van Amelsvoort zegde daarop toe dat hij nog voor de Kerst met resultaten zal komen van een onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek. Als daaruit blijkt dat rijden op Ipg inderdaad schoner is, moet de hogere belasting voor Ipg-rijders worden afgeschaft, vindt het CDA. De PvdA wil op dit moment al een stap verder gaan. Los van het onderzoek dat Van Amelsvoort aankondigde, mag van de sociaal-democraten de Ipg-toeslag voor vrachtverkeer, bestelwagens en autobussen nu al verdwijnen.

Afschaffing van de Ipg-toeslag op de motorrijtuigenbelasting brengt met zich mee dat de belasting voor auto's op benzine en diesel omhoog zal gaan. Kamer en kabinet zijn het er namelijk over eens dat de maatregel per saldo geen geld mag kosten.

Per maand betalen

Een meerderheid van de Tweede Kamer is er voorstander van het mogelijk te maken dat automobilisten vanaf 1995 de motorrijtuigenbelasting maandelijks automatisch betalen. Ook Van Amelsvoort liet blijken wel voor dit idee te voelen. Nu is het nog zo dat autorijders eens per kwartaal of eens per jaar een acceptgiro krijgen. Door een automatische betaling zou het minder vaak gebeuren dat mensen te laat zijn en daardoor een boete opgelegd krijgen.

De Kamer en Van Amelsvoort zijn het er verder over eens dat voor auto's die ouder zijn dan 25 jaar geen belasting hoeft te worden betaald. Een eerder voorstel om de grens op 20 jaar te stellen, werd weer ingetrokken omdat dat toch te veel inkomsten zou schelen voor de overheid.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.