Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

UIT ANDERE BLADEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT ANDERE BLADEN

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is nu eenmaal zo dat het gebruik van bepaalde woorden in een of andere tijd gekenmerkt wordt door om bijzondere inhoud die men er aan geeft en waarmee dit woord dan verbonden is. Wanneer wij nu spreken over onze reformatorische scholen, dan betekent dit woord dat het scholen zijn waar de Statenbijbel wordt gebruikt, de onverkorte 3 Formulieren van Enigheid worden aanvaard en dat er geleerd wordt dat de kinderen wedergeboren moeten worden ter zaligheid.

Naast het woord reformatorisch is er ook het woord evangelisch waarmee zich organisaties en instellingen noemen, ' zoals Evangelische Omroep, Evangelische Alliantie, Evangelische Hogeschool, Evangelische Bijbelscholen enz. In het laatste nummer van ons jeugdblad Daniel (30 mrt) wordt geschreven over De Evangelische beweging, over Gospelmuziek enz. De jongens en meisjes worden gewaarschuwd

niet de E.O.-jongerendag te bezoeken, laten ze hun schouders liever zetten onder het werk van onze eigen jeugdverenigingen. De heer DJ. Vogelaar, docent geschiedenis aan de Voetius-Scholengemeenschap in Goes, schrijft over De Evangelische beweging. Zijn slot beschrijving neem ik hier onder over:

Evangelisch-reformatorisch

Tenslotte wil ik de evangelische beweging naast de reformatorische gezindte plaatsen. Het sterkst treedt het verschil in houding tegenover de belijdenisgeschriften op de voorgrond. In evangelische kringen wil men van een nauwe binding aan de gereformeerde belijdenis niets weten. Geen wonder gezien het feit, dat het geloofsklimaat van veel evangelische groeperingen duidelijk verschilt van dat van de belijdenis van de kerk. Het niet willen staan in de traditie van de kerk der eeuwen maakt de weg vrij voor remonstrantse opvattingen over geloof en bekering. Het remonstrantisme is he­ laas binnen de evangeHsche beweging nog springlevend. Maar al te vaak wordt het zalig worden van mensen voorgesteld als een zaak die (mede) afhankelijk is van onze beslissing om al of niet „voor Jezus te kiezen".

Een andere afwijking van de gereformeerde belijdenis, die onder veel evangelischen aanhangers heeft, is een gedachtëngang die vaak op de volgende manier onder woorden gebracht wordt: Jezus is voor u gestorven. Hij heeft voor uw zonden betaald. Erken Jezus nu als uw persoonlijke Verlosser. Men gaat er dan vanuit dat de Heere Jezus de schuld van alle mensen verzoend heeft. Deze algemene verzoeningsleer wijzen we met klem van de hand als onbijbels en ongereformeerd (Dordtse Leert, hfdst. 2, art. 3 en 8). Daarnaast noem ik het veelal ontbreken van een gereformeerde ambtsopvatting. Mogen we het spreken van de Schrift hierover als onbelangrijk beschouwen? Tenslotte onderscheidt de evangelische beweging zich van de reformatorische kringen ten aanzien van de doop. Veel evangelische christenen zijn voorstander van de volwassendoop. Baptisten vormen een belangrijke groep onder hen. Voor hen is de Heilige Doop van niet zozeer een teken en zegel van Gods beloften, maar veel meer van ons geloof, van ons belijden van de Naam van Jezus.

Tenslotte

Het zal duidelijk zijn na het voorgaande, dat mijn oordeel over de evangelische beweging erg kritisch is. Ik zie de aantrekkingskracht, die de evangelische beweging ook op jongeren van onze gemeenten uitoefent, als een gevaar dat niet onderschat moet worden. Natuurlijk mogen we bij alle kritiek niet vergeten, dat ook het eigen kerkelijk leven lang niet volmaakt is. Een hoogmoedige houding tegenover de evangelische beweging past ons dan ook niet. Dat doet echter niets af van onze plicht, ook ten aanzien van de opvattingen die vanuit de evangelische richting op ons afkomen, de geesten te beproeven of zij uit God zijn!

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 april 1984

De Saambinder | 8 Pagina's

UIT ANDERE BLADEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 april 1984

De Saambinder | 8 Pagina's