Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bekeer u!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bekeer u!

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

door ds. A. Hofman, Scheyeningen

Bekeer u, gij afkerige kinderen, spreekt de Heere, want Ik heb u getrouwd en Ik zal u aannemen, een uit een stad, en twee uit een geslacht, en zal u brengen te Sion. Jeremia 3:14.

Er moet wel een belangrijke reden zijn, waarom de Heere de ballingen uit het noorden gedenkt. Die reden is er: maar er is geen oorzaak in het volk. Wat het bondsvolk Israël gedaan had, was onder de heidenen zelfs niet voorgekomen.

De Heere zegt daarvan: , , Ontzet u hierover, gij hemelen, en zijt verschrikt, wordt zeer woest. Want Mijn volk heeft twee boosheden gedaan: Mij, de Springader des levenden waters, hebben zij verlaten, om zichzelven bakken uit te houwen, gebroken bakken, die geen water houden.'' Het staat dus vast dat in het schepsel niet de minste reden is, waarom de Heere naar zo iemand voor het eerst of bij vernieuwing zou omzien. De Heere neemt reden uit Zichzelf, Hij heeft Israël getrouwd. In het aardse huwelijk zijn vele dingen die ons opleiden tot het geestelijke en eeuwige huwelijk, hetwelk de hemelse Bruidegom Christus aangaat met een zwarte bruid. We moeten op drie voorname dingen letten wat het sluiten van een huwelijk betreft n.l.: Verkiezing, liefde en trouw. Een jongen kiest een meisje: althans zo is het wel altijd geweest. De Zoon van God heeft Zich uit het ganse menselijke geslacht een gemeente tot het eeuwige leven uitverkoren. Maar waarom verkoos Hij nu juist een bruid die daar lag geworpen op het vlakke velds, vertreden in haar geboortebloed? Hier is maar één antwoord op n.l. dit: Omdat zij bevallig was in Zijn ogen! Hij wilde die bruid hebben, Hij zal haar wassen en haar straks de Vader voorstellen, als een reine maagd, zonder vlek en zonder rimpel. Wat is het eerste en wat is het laatste in een goed huwelijk? De liefde! Welnu, De Heere heeft Zijn volk liefgehad metj een eeuwige liefde. Van de Bruidegom Christus lezen we: , , Alzo Hij de Zijnen, die in de wereld waren, liefgehad had, zo heeft Hij hen liefgehad tot het einde".

Wat moet blijken in een goed huwelijk? Trouw! Aan Gods zijde is enkel trouw en aan de zijde van Gods volk is ontrouw, liefdeloosheid en verlating. Bekeer u, gij afkerige kinderen, spreekt de Heere, want De heb u getrouwd! Zal de Heere feilen in Zijn trouw, zal Hij Zijn verbond ooit schenden? Mogelijk zegt zulk een verlater die dit leest: Wat moet ik doen opdat de Heere mij zal aannemen? Ik antwoord u: Alleen ken uw ongerechtigheid, dat gij tegen de Heere, uw God, hebt overtreden. De Heere wil dat ge tot Hem wederkeert: want de waarachtige bekering is een wederkeren tot de Heere en een berouw hebben over het bedreven kwaad. Het was geen wonder dat de Heere deze afkerige trouweloze vrouw de scheldbrief gegeven had, maar het is wel een wonder dat de Heere zo'n vrouw weer wil aannemen. Wat zal ik hier verder nog van ze^en? Het volk van God leert iets verstaan van de grootheid van Gods goedertierenheid en de rijkdom van Zijn barmhartigheid. Wil de Heere zo iemand terughebben, wil Hij zulke trouwelozen weer in gunst en genade aannemen? Maar dan zullen zeker velen aan de oproep tot bekering gehoor geven, dan zal er ongetwijfeld een massaal aannemen zijn? De Heere zegt: , , Ik zal u aannemen, één uit een stad, en twee uit een geslacht, en zal u brengen te Sion." Deze woorden Gods zijn al heel wat misbruikt. Er zijn mensen die zeggen: Het kuddeke van Christus is zo klein, dat er maar heel weinig woningen zijn in het Vaderhuis. Vanzelfsprekend horen zij er wel bij, en verder nog een paar die tot hun kringetje behoren.

De duivel maakt ook misbruik van deze woorden. Hij zegt tot eenvouwige, beschroomde en van verrestaande zielen: Denk maar niet dat gij een kind van God zijt. Weet gij niet dat er geschreven staat dat de Heere er één uit een stad en twee uit een geslacht zal aannemen? Welnu, kijk eens naar uw stad en naar uw geslacht en merk dan, dat dit kleine getal al bereikt is. Wat zal zulk een verlegen ziel daarop antwoorden? Wat bedoelt de Heere dan met deze woorden te ze^en? Wel geliefden, in deze woorden schittert de grote liefde Gods.

De Heere wil zeggen, dat de nodiging en de eis tot bekering komt tot het ganse volk. Maar de Heere weet ook, dat de massa van het volk zal volharden in haar afkerigheid. Er zullen er echter ook zijn, die zicht zullen verootmoedigen voor Gods aangezicht. Al zou dat bij wijze van spreken maar één uit een stad zijn en twee uit een geslacht, dan zal de Heere niet zeggen: Dat is de moeite niet, Hij zal ze aannemen en te Sion brengen. Het volk van Nederland volhardt in zijn onbekeerlijkheid. Maar mogelijk is er een ziel die door schuldbesef getroffen en verslagen is. Zou de Heere Zich met zo'n enkeling willen bemoeien? Eén uit zo'n grote stad? Inderdaad: Hij zal u aannemen en u brengen tot de stad waarvan zeer heerlijke dingen worden gesproken. Deze stad behoeft de zon en de maan niet, dat zij in dezelve zouden schijnen: want de heerlijkheid Gods heeft haar verlicht, en het Lam is haar Kaars.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 september 1978

De Banier | 8 Pagina's

Bekeer u!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 september 1978

De Banier | 8 Pagina's