Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Mooie, warme kleuren en dessins bepalen gordijnmode van jaren '90

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Mooie, warme kleuren en dessins bepalen gordijnmode van jaren '90

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

<br />

Menigeen zal zich wel eens afvragen hoe interieurtrends eigenlijk tot stand komen. Zijn het de commerciële verzinsels van ontwerpers en fabrikanten of komen ze zomaar uit de lucht vallen? Geen van beide. Voor honderd procent voorspelbaar zijn modieuze ontwikkelingen natuurlijk nooit, maar vast staat wel dat een nieuwe trend onder andere een reactie is op een bestaande of voorgaande trend. Heel duidelijk is dat te zien bij de mode in gordijnstof.

Royaal
De gordijnmode van de jaren negentig geeft een weelde aan kleuren en dessins te zien. Opvallend mooie, warme kleuren; kleuren met aantrekkingskracht. De dessins zijn weelderig, royaal van opzet en in de meeste gevallen allesbehalve rechtlijnig. Kortom: het modebeeld in gordijnstoffen is decoratief, nogal romantisch en bovenal kleurig. Daaruit valt af te leiden dat gordijnstoffen steeds meer worden beschouwd als een stukje versiering van het interieur en niet meer alleen als functionele raamaankleding. Decoreren (versieren, gezellig maken) door middel van kleuren, mooie materialen en dessins is de trend waarmee we de jaren negentig zijn ingegaan. Onder andere is dit een reactie op de woonmode van de jaren tachtig, waarin de voorkeur veelal uitging naar een tamelijk strak en zakelijk interieur. Tien jaar terug kozen we masaal voor wit; op het donkerbruine interieur van de jaren zeventig waren we finaal uitgekeken. Omdat wit alleen wel èrg wit was, kwamen er weldra pasteltinten bij en werd wit als hoofdtint na verloop van tijd omgeruild voor grijs. Méér kleur in het interieur werd een trend apart. Zo kwamen in het midden van de jaren tachtig de "frisse pasteltinten". Warme, donkerder pasteltinten zijn daar inmiddels uit voortgevloeid. We zagen ze vorig jaaral sterk opkomen. Nu bepalen ze het modebeeld van woningtextiel in nog sterkere mate. Met zowel uitschieters naar zonniger, sprankelender tinten als naar gedistingeerde, werkelijk donkere kleuren.

Kleurenbeeld
Warmte en gezelligheid, ruimte voor romantiek en vrije expressie... we hebben te maken met een zeer "warmbloedige" woonmode. Warme, roodachtige tinten vormen dan ook niet voor niets het kloppende hart van gordijndessins. Nuances rond de kleur rood variëren van lever- en oudroze, steenrood, roodbruin, roodkoperen brons, zalmroze en warm oranje, tot lila, paars en diep donkerrood. Belangrijke modekleurenzijn daarnaast: goudgeel en beige, linde- en jadegroen, petrol, grijsblauw, lavendel, grijsbruin en antracietgrijs. Ze zijn op knappe manieren met elkaar versmolten in adembenemende dessins. Artistieke hoogstandjes zijn vooral te vinden in de bedrukte stoffen. Twaalf of veertien kleuren in één dessin vormen geen uitzondering meer. Soms zijn het er wel 24.

Levendig
Bloemdessins, ook wel"florale" dessins genoemd, vormen een van de hoofdmoten in de gordijnmode. Ze zijn er in de meest uiteenlopende stijlen. Heel chique, bijna klassiek gestileerd of nonchalant en schetsmatig opgezet; in elk geval royaal van formaat. Sommige zijn zeer realistisch herkenbaar, andere geven een vage, verborgen schijn van bloemen. Ook zijn zonnige bloementuinen zoals we die kennen van Van Gogh, op gordijnstof te vinden, evenals exotische bloem- en fruitimpressies die van de hand van Gaugain hadden kunnen zijn. Over kunstschilders gesproken: tweede hoofdmoot vormen dessins die een sterke gelijkenis vertonen met moderne kunst. Telkens een spel van kleur en vorm, lang niet altijd iets voorstellend (non-figuratief), soms wel. Dat geldt ook voor fascinerende dessins die zijn geïnspireerd op verweerde ornamenten, oude muurschilderingen, of aan grillig gesteente, fossielen, stromend water, glinsterende dauwdruppels, enz. doen denken. Hoofdstukjes apart vormen klassieke cashmere- (of paisley-) motieven en Art-Decodessins in gloedvolle kleurstellingen, en oosterse batiks in donker- /grijsblauw, strogeel en oudroze.

Meerwaarde
Zoals gezegd wordt steeds meer waarde gehecht aan het decoratieve karakter van gordijnstof. Niet alleen mooie kleuren en dessins, maar vooral ook de bijzondere uitstraling van een hoogwaardige stofkwaliteit geven het interieur meerwaarde. Aan dat laatste aspect is veel zorg besteed. Er is veelvuldig gebruik gemaakt van bijzonder fijne katoenen weefsels, chintz, satijn en glanzende effectgarens (in weef dessins)

Ook effen
De trend naar luxueuzere gordijnstoffen uit zich overigens niet alleen in de vorm van veelkleurigheid en artistieke dessins. Ook hoogwaardige effen gekleurde stoffen zijn sterk in opkomst. Niet zelden in vele tientallen kleuren per collectie. Enerzijds bedoeld om te combineren met een gedessineerde gordijnof meubelstof, een opvallend karpet of iets dergelijks, anderzijds juist voor mensen die een bepaalde kleur voor zich willen laten spreken. Veelal zijn het ook hier verfijnde glans- en andere effecten die de effen stoffen verlevendigen. Al met al biedt de gordijnmode voor iedereen stof tot nadenken. .. maar natuurlijk pas nadat u uw ogen goed de kost hebt gegeven!

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 augustus 1990

Terdege | 64 Pagina's

Mooie, warme kleuren en dessins bepalen gordijnmode van jaren '90

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 augustus 1990

Terdege | 64 Pagina's