+ Meer informatie

Koopgedrag

2 minuten leestijd

De Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen (NVvH) blikt in het ledenblad "Denken en doen" alvast over de jaargrens. In 1995 gaan de leden van deze organisatie zich verdiepen in het thema koopgedrag. Voorop staat dat kopen kiezen is. Ook al gebeurt dat lang niet altijd even weloverwogen en zijn er alleriei invloeden die onbewust een grote rol kunnen spelen. De NVvH lijkt zich tot doel te stellen de motieven die een consument bij het boodschappen doen en het winkelen drijven, zo veel mogelijk boven tafel te krijgen.

Zo wordt er gewezen op de invloed die buitenstaanders op het (koop)gedrag hebben. De buurvrouw, bijvoorbeeld. Onbewust wordt er waarschijnlijk meer waarde aan haar oordeel over de nieuwe vitrage gehecht dan menigeen Zichzelf wil bekennen. Ook familie- en gezinsleden doen een duit in het zakje, zeker als het gaat om de keuze van een bepaald merk. Kinderen weten in de winkel feilloos aan te geven welk pak chocomelk ze willen. En in hoeveel gezinnen wordt er niet precies hetzelfde merk koffie gedronken als moeder/oma doet?

Binnen de NVvH is het afgelopen jaar nagedacht over de gevolgen van de Europese eenwording voor de Nederlandse vrouw. Dat nieuwe regels die hierdoor wordt vastgesteld ook invloed hebben op het consumptiegedrag, staat voor de vereniging als een paal boven water. De NVvH vreest bovendien dat de kwaliteit van de produkten achteruit zal gaan. In ons land mogen bijvoorbeeld geen kleurstoffen worden gebruikt in vleeswaren. De Europese regels lijken veel royaler te worden. In de voorstellen worden dertien kleurstoffen voor salami, p^té en cervelaat toegestaan. Ook wat voedseldoorstraling betreft, is er in andere Europese landen veel meer mogelijk dan bij ons.

Omdat elke aankoopkeuze ook gevolgen heeft voor het milieu (eten we kool van de vollegrond of ingevlogen sperciebonen uit Egypte?), wordt aan dit onderwerp binnen het jaarthema ook aandacht besteed. Dat gaat veel verder dan alleen eten en drinken. Een aantal milieu- en consumentenorganisaties houdt volgend jaar een campagne waarbij kleding in het middelpunt van de belangstelling staat. De NVvH doet hieraan mee, om de leden beter te informeren over de wijze waarop textiel tot stand komt. Bij de produktie van katoen worden bijvoorbeeld veel schadelijke stoffen gebruikt (onder andere DDT). Er zijn wel alternatieven, maar die worden nog maar op beperkte schaal verkocht. De NVvH vindt dat het belangrijk is dat de herkenbaarheid van dit zogenaamde eko-katoen verbetert. Dan kan de consument tenminste kiezen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.