Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HET PINKSTERWONDER 2

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET PINKSTERWONDER 2

Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees. Hand. 2 : 17b

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dan is er niets nieuws onder de zon, want ook toen de Heilige Geest met majesteitelijke tekenen Zijn intrede deed in het midden der gemeente van Jeruzalem waren de spotters er direkt bij, zeggende: „Zij zijn vol zoeten wijns". Maar Petrus verhief zijn stem en sprak tot die spotters: „Gij Joodse mannen en gij allen, die te Jeruzalem woont, dit zij u bekend, en laat mijn woorden tot uw oren ingaan. Want dezen zijn niet dronken, gelijk gij vermoedt, want het is eerst de derde ure van de dag, maar dit is het wat gesproken is door de profeet Joel: En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God: Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees".

Petrus beroept zich op de oud-testamentische belofte, die de Heere door Joel had laten voorzeggen. „Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees".

Welk een grote tegenstelling in het woord van Joel en door de apostel benadrukt De Heilige Geest kwam uit de hemel, welke heilig en geheel rein is, in het vlees der zonde, hetwelk geheel onderworpen is onder de macht, geweld des duivels. Ziet hoe grote liefde des Vaders en des Zoons om die Geest te zenden. Maar ook die grote liefde van deze Geest, om in die poel van zonde en ongerechtigheid af te willen dalen. Paulus leert in Galaten 5 : 17: , , Want het vlees begeert tegen de Geest en de Geest tegen het vlees, en deze staan tegen elkander. Vlees en bloed zullen het Koninkrijk Gods niet beërven".

Welk een groot heilgeheim wordt dan op de Pinksterdag ontsloten. En dat alles naar de Goddelijke belofte van Hem, waarvan de dichter zegt: 'k Zal nooit herroepen 't geen Ik eenmaal heb gesproken, wat uit Mijn lippen ging blijft vast en onverbroken.

Waar mag de oorzaak wel liggen van deze rijke belofte en zijn zielsverheugende vervulling? Alleen in God drieenig. Geheel buiten het vlees om, geen oorzaken in het schepsel en ook na alle ontvangen genade niet

Zeker, het is de Jood een ergernis, de Griek een dwaasheid en de Hagarenen blaken van vijandschap, want alle roem is uitgesloten. Het is door U, door U alleen om het eeuwig welbehagen. Efeze 2 : 1: En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en zonden, maar God, Die rijk is in barmhartigheid, door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft, ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus, uit genade zijt gij zalig geworden. In onze diepe val is het vlees de woonstede der zonde geworden. Ik weet, dat in mij, dat is in mijn vlees, geen goed woont. Vleselijk verkocht onder de zonde.

Dat leert de zondaar door ontdekkende genade betreuren en in diepe smart voor het Goddelijk Wezen belijden. Het bestaan van de mens is zonde. In feite kunnen wij maar één ding, namelijk zondigen. Dat is het element van het onherboren hart. Zoals een vis in het water en een vogel zich in de lucht beweegt Ik zal uitstorten van Mijn Geest

Het wonder is nooit te verklaren. Vlees en verstand zullen het nooit bevatten. Het is 't werk van Christus. Het Woord is vlees geworden, omdat Hij vlees en bloed wilde aannemen uit de maagd Maria

Ook in de vleeswording van Jezus had de Heilige Geest zulk een grote, heilrijke medewerking. De engel zeide: De Heilige Geest zal over u komen en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen, daarom ook dat Heilige, Dat uit u geboren zal worden, zal Gods Zoon genasund worden.

O volk van God, de woonstede des bozen, een woonstede Gods in Christus. Ze worden in Hem een nieuw schepsel. Ze brengen vruchten voort van geloof en bekering waardig. Jezus nam vlees en bloed aan, heilig vlees in de kribbe van Bethlehem sinds de val in het paradijs op aarde niet meer gebeurd.

Daar ligt de oorzaak wat op de Pinksterdag werd bevestigd. Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees. Het geestelijk zaad, krachtens verkiezende liefde en wederbarende genade door de onderwerpelijke bediening en toepassing van die Geest. Hoe goddeloos het vlees ook is, zo verdorven, maai de Heilige Geest daalt er in neder. Laten wij daar niet gering over denken. Door de zonde is de mens een onbewoonbaar verklaarde woning geworden. David beleed: Die vuile bron van al hun wanbedrijven.

Jezus werd geboren in een beestenstal. Hij, Die de hemel niet kan bevatten, voor Wie de engelen het aangezicht bedekken en het drie maal heilig uitroepen. Stel u voor, dat u uw geriefelijke woning moest verlaten om in een krotwoning vol ongedierte te wonen. Dat nemen wij niet daar protesteren wij tegen. Maar de Heilige Geest wilde in die poelen van de harten der zondaren afdalen.

Lezer(es), er is een boekje over het: hart des mensen een tempel Gods of een werkplaats des satans in tien figuren zinnebeeldig voorgesteld. Jonge mensen, leest en herleest dat boekje. Wie weet? God zou het kunnen gebruiken om stil gezet te worden bij het bestaan des mensen. Hoe voortreffelijk heeft deze schrijver weergegeven wat het hart des mensen bevat! Daar wordt Gods volk aan ontdekt en dat is nu onze nood, wanneer wij daar vreemdeling van blijven.

Van Simson lezen wij toen hij naar het vlees ging leven, moest de Geest wijken. Zó is het nog! Daarom hebben wij zo voorzichtig te wandelen in ons persoonlijk, huwelijken ambtelijk leven. En was die Heilige Geest in het vlees, in het hart des mensen afdaalt onwederstandelijk, gebeurt er een wonder.

Dan gaat het vlees er onder. Dan loopt het vast in het leven van de mens, zoals bij de pinksterlingen. Ze werden verslagen in het hart en ze zeiden tot de apostelen: Wat zullen wij doen, mannenbroeders? Dan worden het mensen, die het niet meer weten. Een ziel, door Gods Geest bearbeid, weet het dan niet meer! Deze leer maakt niet opgeblazen, ze worden ook geen kikkers, die overal heen springen, maar dan worden het kruipers in het stof der aarde. Een slak laat een zilveren streep na. Ze worden walgelijke schepselen voor God. Het wordt Machor-Missabib. Schrik van rondom. Ze worden onbekeerd, geloven en verstaan, dat ze verloren gaan, ja verloren liggen. Zie zondag 5, vr. 12 en het antwoord. Neen, die blijven niet rechtop lopen.

Zulk een last van zonde en plagen, Niet te dragen. Drukt mijn schouders naar beneen.

Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees. Dan is er een sterven aan alles wat van de mens is, aan aUes wat vleselijk is, en die daar nu vreemd van is, die kent het werk des Heiligen Geestes niet Neen, het vlees wordt niet bekeerd. Een afsterven van de oude mens, en ons vlees met alle begeerlijkheden te kruisigen. Er is zulk een groot onderscheid of wij het koesteren, of dé strijd er tegen aanbinden. Bunyan noemt het de „heilige oorlog in de stad mensziel".

In zondag 33 zegt de onderwijzer het zo overduidelijk. Het is een hartelijk leedwezen, dat wij God door onze zonde vertoornd hebben en die hoe langer hoe meer haten en vlieden, en nu is er een heilgeheim. Hoe meer dat nu mag beoefend worden, des te meer komt het andere in praktijk.

Wat is de opstanding van de nieuwe mens? Het is een hartelijke vreugde in God door Christus, en lust en liefde om naar de wil Gods in alle goede werken te leven.

Hoe meer die bediening des Heiligen Geestes nu werkt en Zijn kracht openbaart, hoe meer een stervend leven. Dan wordt de roemtaal des geloofs: Hetzij dat wij leven, hetzij dat wij sterven, wij zijn des Heeren.

Steeds meer te leren uit Zijn profetische bediening, steeds armer worden ze door Zijn koninklijke heerschappij, steeds meer gaan ze Zijn priesterlijke bediening benodigen om al onze offers, ja ons leven Hem te wijden. Ledeboer zei er van: Liever één kus van Jezus' mond, dan al die zwarte grond.

Dan wordt Asaf een groot beest en krijgen de wegen en handelingen des Heeren steeds meer waarde. Jesaja profeteerde, dat alle vlees tegelijk zou zien, dat de mond des Heeren het gesproken heeft. Mozes was er zó van vervuld, dat hij uitriep: Ach, of al het volk des Heeren profeten waren, en dat de Heere Zijn Geest over hen gave. Het Pinksterfeest predikt: God in ons.

De Heilige Geest is van woonplaats veranderd, en woont nu in het midden van Zijn kerk op aarde. Waarlijk is Hij de Trooster van Gods kinderen. Ze weten het uit ervaring: „Al 't geen Uw mond aan mij had toegezegd, gaf aan mijn hart vertroosting, geest en leven".

Vele geesten zijn uitgegaan. De Heilige Geest kwam uit de hemel. Duizenden in onze dagen spotten met de bediening des Heiligen Geestes en achten het niet meer nodig, de Geest van Jezus Christus. Niemand kan zeggen, dat Jezus de Heere is dan door de Heilige Geest Gods Woord leert: Heb ik ook omgezien naar Die, Die naar mij omzag? Daarom het zoeken van de dingen die boven zijn, en niet die op de aarde zijn.

Zalig zijn ze, die het geklank kennen van het werk des Heiligen Geestes. Zijn Persoon is onzichtbaar, maar weet: Zijn Goddelijk werk openbaart Hij Zelf. Niet een iegelijk die tot Mij zegt Heere, Heere, zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet de wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is, Gode tot eer.

Apeldoorn

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 juni 1968

De Saambinder | 4 Pagina's

HET PINKSTERWONDER 2

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 juni 1968

De Saambinder | 4 Pagina's