+ Meer informatie

„Caissière is niet te automatiseren"

1 minuut leestijd

ZAANDAM — De caissière zal voorlopig niet uit de winkel verdwijnen. Berichten dat dit personeel door volledig automatische kassystemen kan worden vervangen berusten louter op science fiction. Van dergelijke plannen is bij onze deskundigen op dit gebied, die wereldwijd opereren, niets bekend.

Dit schrijft het winkelconcern Ahold (Albert Heijn, Miro) in zijn personeels- ' blad „Flitsen".

Onlangs verschenen- berichten in de pers dat een volautomatische kassa in ontwikkeling is, waar geen enkele menselijke handeling meer bij te pas komt. De artikelen die zijn voorzien van een streepjescode worden over een lopende band langs een leesvenster gevoerd, die de coÖering kan lezen. Vervolgens verdwijnen de boodschappen onder een koepel van plexiglas. De klant moet nu naar zijn krediet-kaart grijpen, waarmee hij de koepel kan openen. Het aankoopbedrag wordt dan direct van de giro of bank afgeschreven. Geen gemier meer met pasmunt, dus.

Volgens Ahold is een dergelijk systeem in theorie mogelijk. Het concern voelt er echter weinig voor dergelijke apparaten in de toekomst in bedrijf te nemen. Een plastic koepel kan de klanten niet vriendelijk toelachen, stelt het concern. De klanten zouden daar nog steeds prijs op stellen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.