Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Leeuw uit Juda's stam

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Leeuw uit Juda's stam

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie over:  "En een van de ouderlingen zeide  tot mij: Ween niet; zie de Leeuw,  Die uit de stam van Juda is, de  Wortel Davids, heeft overwonnen,  om het boek te openen en zijn  zeven zegels open te breken." Openbaring 5 :5 

Johannes is verbannen naar Patmos. De zaak van Gods Koninkrijk lijkt een verloren zaak te zijn. Nu laat God hem een heerlijke openbaring zien: hij ziet God op de troon, Die een boekrol heeft, van binnen en buiten beschreven, met zeven zegels verzegeld. Met deze boekrol wordt bedoeld het toekomstig raadsplan van God voor kerk en wereld. Niemand is waardig het boek met zijn zegels, open te breken, zo hoort hij in de hemelse troonzaal. Eigenlijk was het eerlijk, wanneer er aan de toekomst van de mensheid een einde gemaakt zou worden. Daarom weent Johannes. Is dat niet geweldig actueel voor onze tijd? Hoe hebben wij geleefd de laatste 50 jaar? West-Europa, inclusief de kerk, is een samenleving geworden, die verloederd is door de zonden. Wij hebben allen gezondigd. Daarom past ons ootmoed. Onze geschiedenis is een geschiedenis van zonden, die al begonnen is in het paradijs. Wie daaraan denkt, kan angstig worden, lettend op de oordelen Gods, die wij daardoor inroepen.

Maar weet u wat nu zo n grote genade is? Dat Christus de toekomst in handen heeft. Daarom staat er: "Ween niet". Daarmee troost de ouderling in de hemel de kerk. Hoe donker de weg ook in deze wereld is door de zonden, de Heere Jezus opent wegen in de onmogelijkheid. Door Christus wordt de meest verslagen ziel vertroost. Temidden van het gewoel van deze wereld mag Gods kerk deze dubbele troost van het Evangelie horen. Daarom staat er ook: "Zie, de Leeuw, Die uit de stam van Juda is, heeft overwonnen". Met dat woordje 'zie' wordt aangegeven de verrassing, die de Heere bereidt. Dat doet Hij in Christus. Elk heilsfeit wordt met het woordje 'zie' ingeluid. Met Kerstfeest, Pasen, Hemelvaart en Wederkomst horen wij steeds: 'zie', om te wijzen op de grote verrassing van Gods genade in Christus. Deze ouderling is een voorbeeld voor alle pastorale werk op aarde, om het Evangelie als een verrassing te verkondigen.

Jezus wordt hier de Leeuw genoemd. De leeuw is de koning der dieren. Hij staat bekend om zijn kracht. Hij is zowel agressief als defensief. Tegenover de Leeuw uit de stam van Juda staat de duivel, die als een briesende leeuw rondgaat, zoekend, wie hij kan verslinden. In de hemel wordt nu daartegenover de koninklijke macht in deze Leeuw, Christus getekend. Jakob profeteerde al van Juda, dat hij gelijk was aan een leeuw, die van de roof was opgeklommen. In het sterven gaf Jakob zicht op de eindoverwinning in de stam van Juda. Dat gaat nu helemaal in Christus in vervulling. De Leeuw uit de stam van Juda heeft gewonnen. Dat zien wij gebeuren in de grote daden van Christus met Goede Vrijdag, met Pasen. Met Hemelvaart openbaarde Hij, dat Hem gegeven is alle macht in hemel en op aarde. Dit uitzicht heeft wereldomvattende dimensies. Niemand kan de genade, die Christus in de hemel verwierf ooit wegnemen. Hij is ongestoord werkzaam in de hemel ten behoeve van de uitvoering van Zijn machtig Koninkrijk. Dat geeft rust. Van het Koninkrijk Gods gaat rust uit. Alle machten moeten het tegen dat Koninkrijk afleggen. Straks zal het vrederijk aanbreken en komt Gods gerechtigheid op een heerlijke wijze openbaar.

Tenslotte wordt er ook gesproken over de Wortel Davids. Dat ziet op de menselijke afkomst van de

Heere Jezus. Hij had geen gedaante of heerlijkheid. Niemand verwachtte dat de afgehouwen stam van David ooit weer ging bloeien. Maar zie, de Heere gaat in de onmogelijkheid beginnen. Waar wij niets meer verwachten, daar doet God op een heerlijke wijze Zijn genade openbaar komen. Christus gaat altijd door de onmogelijkheid van mensen heen. Wat een wonderwacht dat uit de vervallen stam van David de Christus geboren zou worden? Zo handelt God. Zo laat de Heere ook nu zien, hoe Hij in het nulpunt begint. Zo moge de Heere Zijn heerlijke hand in de verlorenheid en doelloosheid van deze samenleving openbaren, opdat wij zouden leven bij de gratie van deze Leeuw uit Judas stam. dat de Heere uit de stam van David geboren wilde worden. Als een wortel uit een dorre aarde in een verloren geslacht. Dat is het uitzicht voor Gods kerk en voor een decadente samenleving. Zo mag deze verwachting een wereldwijd perspectief geven: "De heidenen zullen vragen naar de Wortel van Isaï, Die zal staan tot een Banier der heidenen". Wie had dat ooit ververwacht dat uit de vervallen stam van David de Christus geboren zou worden? Zo handelt God. Zo laat de Heere ook nu zien, hoe Hij in het nulpunt begint. Zo moge de Heere Zijn heerlijke hand in de verlorenheid en doelloosheid van deze samenleving openbaren, opdat wij zouden leven bij de gratie van deze Leeuw uit Judas stam.

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 mei 2001

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

De Leeuw uit Juda's stam

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 mei 2001

In de Rechte Straat | 16 Pagina's