Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een goddelijk bevel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een goddelijk bevel

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Opdat gij het, het navolgend geslacht vertelt. Ps. 48 : 14c

In het tekstgedeelte van onze overdenking wordt door God de Heilige Geest een bevel gegeven. Het omvat de opdracht om aan het navolgend geslacht te vertellen, wie de Heere is voor Zijn uitverkoren Sion.

Voor het ..navolgende geslacht" mag jc ook lezen, zoals de kanttekenaren zeggen: achterste of laatste geslacht. Hebben jullie daar al eens bij stil gestaan, wat dit zeggen wil? Wij weten de dag en het uur van de wederkomst van dc Heere Jezus niet. Maar in dc tekenen der tijden wordt de Schrift vervuld. Wordt het ons niet met de vinger aangewezen dat wij leven in dc laatste dagen?

Dus het laatste geslacht, dat zijn jullie jongens en meisjes. De opdracht die de Heilige Geest aan Zijn kinderen en knechten geeft, gaat jullie aan!

In feite is ieder jong geslacht, het laatste. Niet alleen ten opzichte van Christus' wederkomst maar ook in 't licht van de kortstondigheid van ons leven, door onze erfzonde, dadelijke zonden en het oordeel van de dood daarover.

O. laat dat eens op je inwerken: het laatste geslacht. Gods Woord leert het ons en de praktijk laat het zien: het leven is een damp, de dood wenkt ieder uur. Maar hoor, wat de Heere wil laten vertellen. Psalm 47 en 48 horen bij elkaar: zij hebben dezelfde gebeurtenis als historische achtergrond. Lees het maar in 2 Kronieken 20. Koning Josafat en Juda worden bedreigd door een menigte van vijanden die zich hebben verbonden om Juda in dc Middellandse Zee te verdrinken. De doodsvijanden van het volk van God rusten niet voordat zij hun doel bereikt hebben. Zij willen Gods werk vernietigen en Zijn volk doen zwijgen. Het waren niet weinige vijanden. De kinderen Moabs cn de kinderen Ammons, en met hen anderen. Een grote menigte. Zo is het altijd geweest! Degenen die tegen Gods volk zijn, vormen een grote menigte. Wat deed de godvruchtige koning Josafat? Nam hij zijn toevlucht tot andere koningen? Nee. Door genade mocht hij zich voor de Heere vernederen.

Josafat nu vreesde en stelde zijn aangezicht om de Heere te zoeken; en hij riep een vasten uit in gans Juda. Hij verwachtte zijn hulp alleen van de Heere.

Gods Woord leert het ons dat zij dan niet beschaamd zullen worden. Kennen jullie dat hartelijke vasten? Dat ootmoedige berouw hebben over zoveel zonden?

Zo zoeken koning cn onderdaan hun hulp bij de Heere. Daar blijft de Heere niet achter, maar belooft Hij door de mond van Jahaziƫl: .Wordt niet ontzet vanwege deze grote menigte: ant de strijd is niet uwe, maar Gode" (2 Kronieken 20 : 15). Zij hoefden niette strijden, de Heere zou de overwinning geven. En de buit was voor hen. Het is het beeld van de geestelijke overwinning die de Heere al Zijn kinderen geeft over al hun doodsvijanden. Zijn dat ook jullie vijanden geworden?

Van nature zijn het onze vrienden. Wie dat zijn? Satan, de wereld en ons zondige, boze bestaan. Daarom is Psalm 48 een overwinningslied.

In Psalm 47 wordt ons getekend wie deze overwinning heeft behaald. De Heere Jezus Christus, Hij is Overwinnaar in de strijd en geeft Zijn volk de zegen.

Daarom zegt de dichter: Gaat rondom Sion en omringt haar: telt haar torens. Het is het beeld van oudtestamentisch Jeruzalem dat door de Heere beschermd werd tegen een menigte van vijanden. Zo beschermt de Heere Zijn Sion tegen al haar doodsvijanden. Behoren wij ook door die nieuwe geestelijke geboorte bij haar inwoners? Zonder de wedergeboorte zijn wij geen onderdanen van Sions koning. Maar omdat dc Heere er nog in Sion geboren zal doen worden, daarom moeten de ware Sionieten het vertellen aan het navolgend geslacht.

Opdat het uit de mond van het laatste geslacht mag gehoord worden. Deze is aldaar geboren (Ps. 87 : 6), Gode tot eer en zijn of haar ziel tot zaligheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 september 1984

Daniel | 31 Pagina's

Een goddelijk bevel

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 september 1984

Daniel | 31 Pagina's