+ Meer informatie

„Nachtvluchten nodig op nieuwe luchthaven"

Vliegveld Rotterdam kost 384 miljoen

2 minuten leestijd

ROTTERDAM (ANP) - De nieuwe luchthaven Rotterdam, die ten noorden van het huidige vliegveld moet worden gebouwd, kan alleen rendabel worden geëxploiteerd als er minimaal 5 procent nachtvluchten plaatsvinden. Dit komt neer op tweeduizend nachtvluchten per jaar. Tot deze conclusie komt de Ontwikkelingsmaatschappij Nieuw-Rotterdam Airport (ONRA) in het Masterplan voor de nieuwe luchthaven dat gisteren is gepresenteerd.

Bij de politielie besluitvorming over de nieuwe luclithaven is er tot nu toe van uitgegaan dat er geen nachtvluchten zouden plaatsvinden of dat het aantal tot maximaal 300 per jaar zou worden beperkt. Uit het Masterplan blijkt dat voor een verantwoorde exploitatie van NieuwRotterdam Airport een hoeveelheid charterverkeer, met als gevolg nachtelijk gebruik van de luchthaven, noodzakelijk is. In het voor- en naseizoen betekent dit drie a vier vluchten per nacht. In het hoogseizoen kan dit tijdens de weekeinden oplopen tot twaalf vluchten per nacht.

De nieuwe luchthaven maakt deel uit van het Integraal Plan Noordrand, dat verder voorziet in een nieuwe woonwijk op en rond de plaats van de huidige luchthaven en de daarbij behorende infrastructurele voorzieningen. De Rotterdamse gemeenteraad ging enkele jaren geleden akkoord met het verder uitwerken van het plan, waarbij vooral verplaatsing van de luchthaven moest worden onderzocht. Tegen de vestiging van een nieuwe -grotere- luchthaven is van de kant van bewonersorganisaties en de milieubeweging veel oppositie.

Toch verwacht wethouder J. Linthorst (Ruimtelijke Ordening) dat de gemeenteraad volgend jaar maart.met de nu uitgewerkte plannen akkoord zal gaan. „Schrappen van de nieuwe luchthaven zou de klok twintig jaar terugzetten en de hele discussie opnieuw op gang brengen", aldus Linthorst. Hij verwacht dat als de nieuwe luchthaven rond 2001 operationeel wordt, ook het chartervervoer meer de vorm heeft aangenomen van lijndiensten, waardoor het aantal nachtvluchten verder kan worden beperkt.

Duurder

De bouw van de nieuwe luchthaven is inmiddels ruim 100 miljoen duurder geworden dan in 1989 werd becijferd. Toen werd uitgegaan van 255 miljoen, waarvan het Rijk 80 miljoen zou bijdragen. In het nu gepresenteerde Masterplan wordt uitgegaan van een totale investering van 384 miljoen gulden op het prijspeil van 1 januari 1989.

De exploitatie van de luchthaven werd op 1 januari 1990 door de gemeente Rotterdam overgedragen aan de Luchthaven Schiphol. De gemeente neemt voor 40 procent deel in de ONRA, de overige 60 procent is van Schiphol.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.