Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VEERTIG JAAR BESTAAN VAN DE GEMEENTE SIOUX CENTER (Iowa) AMERIKA

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VEERTIG JAAR BESTAAN VAN DE GEMEENTE SIOUX CENTER (Iowa) AMERIKA

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voor deze gemeente was het Zondag 11 Oct. jl. een hoogtijdag in het kerkelijk leven. Veel zijn de weldadigheid des Heeren die wij nu geroepen worden te overdenken zoo getuigde Ds. C. Hegeman bij de aanvang van de dienst, die door velen was bezocht. Sioux Center was de plaats toch waar wijlen Ds. A. van Dijke als oefenaar het eerst 40 jaar geleden, de Schriftuurlijke bevindelijke waarheid liet hooren, niet in een groote kerk maar in een zaal. Hij was geen prof., maar een eenvoudige werkman die God overzond naar de West, waar eertijds de Indianen leefden in hun afgodendom. En nu de Heere heeft de planting willen zegenen. Nu zijn er uit de moeder gemeente, de gemeenten Rock Valley en Corsica, maar ook de gemeente Sunnyside ontstaan. Er zijn twee leeraars en wij mogen de gemeente berichten dat een jeugdige leeraar het beroep heeft aangenomen naar de gemeente van Corsica. O, de weldaden Gods zijn eenzijdig. En daarom ziende op de boosheid van ons bestaan, getuigde de prediker: “Wij zijn zeer bange.”

Wij mochten bang zijn voor onszelven ook bij deze gegachtenis, om ons zelf niet te gaan prijzen, om het vleesch niet te verheerlijken. Ook om dat de gemeente is toegenomen. Bij de stichting waren er ruim 20 gezinnen, en nu meer dan 120 gezinnen te Sioux Center. En nu zijn wij ook in het kerkgebouw dat aanmerkelijk vergroot is in de zomer die is voorbij gegaan, nieuw orgel, nieuwe banken en preekstoel, alles is nieuw en ook catechisatie lokaal enz.

Maar wat is nu de grootste weldaad? Het grootste offer voor deze gedachtenis dienst is. De Heere spreekt in Zijn Woord: “De offeranden Gods zijn een gebroken geest.” Dat is het noodzakelijkste voor ons allen. Daarom had Zijn Eerw. als tekst gekozen 2 Kon. 2 vers. 14 midden gedeelte aldaar lezen wij:

Waar is de Heere, de God van Elia, ja dezelve?

Ds. Hegeman spraak naar aanleiding van het Gebed door Elisa.

En overdacht drie punten.

1. Opkomend uit het gemis. 2. Smeekend door het geloof. 3. Herdenkend Gods trouw.

Allereerst werd gewezen op het tekstverband dat Elia den Tisbiter met een onweder ten hemel voer. Elisa was getuige en was verbonden met geestelijke banden met Elia. Wonder, als er in deze dagen nog twee knechten aan elkander verbonden zijn. Mochten wij jaloersch wezen op Elia en Elisa. Niemand van Gods kinderen zal zich durven vergelijken met Elia en Eliza, maar toch hebben de eerste leeraars van Sioux Center een geestelijk trek gehad in hun leven van deze Godsmannen. O, de liefde was groot. Ds. van deiHoef, een boer, gelijk Eliza, krachtig achter de ploeg door God geroepen, en gezonden onder zijn eigen volk. Maar nu het wonder van Gods souvereiniteit, Eliza riep niet voor Elia, maar voor den God van Elia. Als God de mensch ontdekt, dan komt hij in een Gods gemis, dan is het een weldaad om, bij den aanvang en verdere voortgang tot God te roepen. Mocht de Heere in deze donkere tijden ook in Amerika daar plaats voor maken. Velen roepen om Elia maar wij moeten de God van Elia bezitten. Welk een gelukkig volk, dat dit mag leeren op de school van vrije genade. Dan is er verwachting ook in de toekomst.

In de tweede gedachte spreekt de leeraar over het geheim dat Eliza mocht ervaren Let wel, Eliza roept niet om de mantel van Elia. Neen, de mantel kon hem niet redden. De Heere moest hem helpen. Maar hij stond voor groote moeielijkheden. Daar staat hij voor den vollen Jordaan. Hij moet er door, maar hoe?

Wij staan na 40 jaar ook voor de rivier van moeielijkheden, de oordeelen Gods. De Heere komt Zijn Geest in te houden, en daar staat de kerk voor de rivier van doorvloeiingen. Aan de overzijde van de rivier staan 50 personen, de profeten zonen die het aanschouwden. En deze keken toe wat er nu gaat gebeuren. Wat een nood kan er dan in de ziel wezen van Gods knechten. Eliza had een geloofsgebed. En door genade heeft hij grond om te gelooven. Zonder geloof is het onmogelijk God te behagen. Het geloof heeft geen twijfel, maar die geloof uit genade heeft ontvangen, is vol ongeloof. Het was een geloofsdaad toen Ds. A. van Dijke overkwam om hier in deze omgeving te arbeiden. Maar ze hebben kennelijk ondervonden: “Zoo God voor ons is, wie zal dan tegen ons zijn?” De Heere was alleen bewogen omreden uit Zichzelven om hier te laten planten en ook nat te maken. Ds. van Dijke mocht zes jaar het Woord Gods uitdragen, en Ds. J. van der Hoef, zeven jaar. In het jaar 1931 was de gemeente vacant, en veel roepstemmen zijn uitgebracht ook naar Nederland. De overleden ouderling C. Schelling die met veel achting de gemeente jaren mocht dienen, schreef in het jaar 1938 eens: “Eenvoudige Overdenking,” ter gedachenis van het 25 jarige bestaan, dat was in de tijd dat men geen leeraar had. Maar wij mogen gelooven, ondanks dat de gemeente stond voor de vollen Jordaan van moeielijkheden, dat hij door het geloof toen schreef: “De gemeente ziet uit naar een eigen herder en leeraar, en daartoe worden pogingen aangewend, maar tot dusverre deed de Heere het niet gelukken. Wij houden ons verzekerd dat zulks op des Heeren eigen tijd zal geschonken worden.” De Heere schonk van 1951 tot nu toe een leeraar, en de Heere laat zich niet onbetuigt, daar wij in vrede mogen saamwerken. O het is Gods vrije genade dat er nog een openbaring is ook in Amerika.

3. Herdenkend Gods trouw is vrije goedheid.

Het is de mensch eigen om te gaan gedenken wat hij gedaan heeft. Maar bij Eliza was het anders. Mocht de Heere ook plaats maken voor dat ware gedenken om de eere Gods te mogen bedoelen. Dan zullen wij niet beschaamt worden, maar ervaren dat de God van Elia nog leeft. Maar dan gaat het eerst om Gods souvereiniteit, en dan komt de godsdienstige mensch van deze dagen daar tegen op. Elia viel onder het recht Gods, dat lezen wij in Jacobus 5 vers 17: “Hij bad een gebed, dat het niet zou regenen.” Hij bad om de roede van Gods verbolgenheid, hij had de deugden Gods liever, dan het volk van Israel. Veel smart had hij omdat het volk de Heere vergat en vreemde goden diende. O Amerika, O Gereformeerden gemeenten in Amerika, wij hebben God verlaten. Gemeente van Sioux Center van U moet gezegd worden: ‘“k Heb aan dit volk, dat Mij vergat, een langen tijd verdriet gehad. Ja veertig jaar hun hoon verdragen.” En toch wij kunnen nog bekeerd worden, het is nog het heden der genade. Moeiten zijn er geestelijk en natuurlijk. Maar de Heere heeft de Zijnen beloofd, dat als ze gaan door het vuur, dan zullen de vlammen hun niet verteren, en als zij zullen waden door de rivieren, dan zal Hij met hun gaan, en de stroomen zullen hen niet overstromen. Dat Gods bestreden volk moed mag grijpen, er zijn nog enkelingen ook in Amerika die de God van Elia mogen kennen. Elia mocht van zich afbidden en ook weer vragen om regen. Hij die Elia deed bidden, geeft nog gebeden. De Heere staat in voor Zijn volk, ook als er geen water en brood meer is, dat was de ervaring van Elia.

Wat voor vijanden ook tegen ons opstaan, God staat voor Zijn volk in. De kerk kan dat altijd niet gelooven, veel strijd moet gestreden worden, ja ook de moedeloosheid is het deel voor Gods volk. Elia meende dat hij alleen was over gebleven, maar er waren nog 7,000 over gelaten, die de knie voor Baal niet hadden gebogen. Mocht de Heere in de toekomst wonderen doen in Amerika en Canada, om de boodschap van vrije genade te verkondigen. Zijn knechten gedenken ook de ouderlingen en diakenen en gemeenten. In bijzonder br. Wm. van der Hoef gedenken die 22 jaar ouderling is van de gemeente Sioux Center, en br. G. Bleeker die dertig jaar zitting heeft in de kerkeraad.

De God van Elia gemeente leeft nog, wat een troost voor Gods volk. Dan zullen wij met al Gods volk het waarlijk Gods gemis leeren kennen.

Toetsen wij ons er wel aan? Vreeselijk meenen in te gaan, en niet te kunnen. Het is nog het heden, vraag veel om de waarachtige bekeering. O, dan krijgen wij betrekking op God en Zijn deugden. Mochten wij staan om op die gronden de toekomst in te gaan, dan zullen wij het bevindelijk ervaren in deze bange dagen, dat het geloof in Christus zal zegenpralen. Het was voor de gemeente van Sioux Center een dag van gedenken, mocht ‘t ook geweest zijn, een dag van bewonderen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 november 1953

The Banner of Truth | 16 Pagina's

VEERTIG JAAR BESTAAN VAN DE GEMEENTE SIOUX CENTER (Iowa) AMERIKA

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 november 1953

The Banner of Truth | 16 Pagina's