Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VOOR ONZE Militairen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VOOR ONZE Militairen.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

VACCINATIE (II.)

In mijn laatste artikeltje heb ik jullie beloofd wat dieper op „de vaccinatie" in te gaan, om je smaders van antwoord te dienen. Wat een vragen rijzen er soms op in je hart, hè jongens? En wat kan de duivel listig zijn om je voor vraagstukken te zetten waar je geen antwoord op kurft geven! Dat is ook geen wonder hoor, want hij heeft een practijk van enkele duizenden jaren. Denk daar nooit te licht over, maar wees steeds en overal op je hoede. Ik kan me jullie toestand toch zo best indenken.

Vreze weerhoudt'jullie om je te laten inenten. Laten we eerlijk zijn, veelal krachtens opvoeding, doch zelden wegens de vreze des Heeren. Daar wil ik niet mee zeggen dat het verkeerd is hoor, integendeel. Maar ik bedoel dit jongens, als we weigerden ons te laten inenten uit een innerlijk besef dat wij hiermede God verzoeken, ik geloof dat we ons beter zouden kunnen verdedigen, dan nu veelal het geval is. Denk je dat ook niet ?

Maar nu ter zake. Weet je waar het op aankomt jongens? Op het geloof. Het geloof redeneert niet. Het ongeloof doet en kan niets anders dan redeneren. Dat wil met het verstand alles begrijpen en dat gaat niet. Dat verstand is verduisterd. Maar als je nou wil weten de kracht van het geloof, dan kan ik je alleen aanbevelen, lees en herlees Hebr. 11, daar kun je lezen wat een mens door het geloof vermag. Weet je wat voor jullie nu zo moeilijk is? Dit, dat sommige zogenaamde gelovigen, de vaccinatie gaan verdedigen met Gods Woord in de hand, ja, die gaan daar zelfs zo ver in, dat ze de vaccinatie als een middel Gods zien waar wij de zegen van mogen wegdragen.

Dat zijn moeilijke wederpartijders voor jullie. Die ongelovigen dat gaat nog wel, maar die 2e soort, hè. Ja ik weet het uit ondervinding, maar ook uit de vele brieven die ik van jullie over dit onderwerp ontving. Je zou soms gaan denken dat je tot een bijzondere godsdienstige secte behoort.-Daar kan ik alleen dit op zeggen. Wie zich op bijbelse gronden tegen de vaccinatie verklaart, die behoort tot een secte die overal tegengesproken wordt.

Dan kom je te behoren jongens tot de verachte fakkels naar de mening desgenen, die gerust is. Dat is slechts het oordeel van de wereld hoor en daar moet je je maar niet te veel om bekommeren. Het oprecht geloof dat werkt heel wat anders uit. Dat heeft een vast vertrouwen, dat God machtig is hem te dragen en hem ook wil sparen zolang hij in deze woestijn van het leven is. Bij het zuiver beoordelen of vaccinatie geoorloofd is of niet komt het dus op het geloof aan. Ik bedoel niet het geloof van een juichend en zingend Christendom, zoals in onze dagen, neen, maar ik bedoel dat ware Zaligmakende Geloof. Vanaf dit standpunt moeten wij de vaccinatie bezien. Dan houdt al het redeneren op, doch dan zullen "we alleen vragen voor al ons doen en laten: „Heere wat wilt Gij, dat ik doen zal".

Jammer is het dan ook, dat sommige onzer jongens bezweken zijn voor de drang die op hen is uitgeoefend. Gelukkig echter is er in Nederland nog een arm en ellendig volk die op de Naam des Heeren vertrouwen. Dat ellendige, arme volk nu is het Volk dat zich op goede gronden tegen de vaccinatie verklaart, omdat hun van hemelswege geleerd is te vertrouwen op de Naam des Heeren.

Ik meende dit eerst nog te moeten zeggen vóór ik overga, tot behandeling van de argumenten van onze tegenstanders.

Weet je wat voor vele onze jongens zo moeilijk is bij het beoordelen van het geoorloofde en ongeoorloofde. Naar mijn mening dit. Wanneer eindigt het geoorloofde en waar begint het ongeoorloofde. Dus met andere woorden in verband met ons onderwerp, waar ligt de grens tussen het gebruik van geoorloofde en ongeoorloofde middelen. Heb ik dat mis? Kon je daarover nu maar eens een tekst aanhalen hè, dan was je klaar. Ik wil trachten daar eens iets van te zeggen.

We leven in een tijd, dat de bloem van onze natie bijna in z'n geheel wordt ingeënt. De rechtmatigheid van deze kunstbewerking wordt door zeer velen niet alleen geaccepteerd doch wat erger is door zeer velen warm verdedigd. Ze nemen voor deze verdedigingen alles te baat. Ze beginnen met je voor te houden alle geoorloofde middelen, die evenals de vaccinatie voorbehoedmiddelen zijn. De een zegt: „Als je gaat fietsen en je verwacht regen, dan neem je toch je regenjas mee. Een voorbehoedmiddel dus. Een ander zegt: „Je komt daar in Indië misschien in een streek waarvan het bekend is; dat daar veel typhus voorkomt, moeraskoortsen, malaria, enz. enz. Welnu je kunt dus, net zoals de regen, typhus, koortsen of malaria verwachten, dan is het toch vanzelfsprekend dat je een voorbehoed middel meeneemt! Ik zou dit nog uit kunnen breiden met vele vragen. De jongens die met al die vragen in hun brieven overhoop zitten, die weten wel dat al die verschillende vragen op hetzelfde neerkomen. En als men dan soms het juiste antwoord op al die vragen en zogenaamde bewijzen voor de vaccinatie moet schuldig blijven dan komt men zelfs zover dat men onze jongens .gaat bewerken op hun geweten en tracht hun dan te overreden dat ze het zedelijk verplicht zijn tegenover hun kameraden. Ze zouden bij volharding in hun weigering hun maatschappelijke verplichting niet nakomen tegenover hun medemensen. Ze schieten zelfs te kort in hun Christenplicht. Daar zijn zelfs ouders die door een veldprediker een brief hebben ontvangen die niet mals is.

Is na al dit pogen geen succes te boeken dan wordt men geschakeld onder de a-socialen, onder de secte die overal wordt tegengesproken. Dan zijn we kortzichtig en we zijn in de opvoeding van onze kinderen te kort geschoten. Arme, arme wereld.

Jullie begrijpt wel dat ik ieder geval op zich zelf niet ga behandelen. Dat is ten eerste ondoenlijk en ten tweede is het ook niet nodig, want al die vergelijkingen komen op hetzelfde neer. Men tracht ons te overtuigen dat we consequent zijn. We zijn ongelijk aan ons zelf. Het ene doen we wel en het andere doen we niet, terwijl beiden volgens hun inzicht gelijk zijn. Ik stel me dan ook voor jullie aan te tonen waar in beginsel het verschil zit. Om dit te bereiken is het nodig dat wij dit doen bij het licht van Gods Woord. Dan staan we sterk en laat de wereld dan maar het hare.

In een volgend artikel hoop ik dus aan te tonen de grens tussen het gebruik van geoorloofde en ongeoorloofde middelen.

Allen hartelijk gegroet en Gode bevolen,

„KRIJGSMAN".

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 juni 1948

Daniel | 8 Pagina's

VOOR ONZE Militairen.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 juni 1948

Daniel | 8 Pagina's