+ Meer informatie

Overheid steunt Volvo met 300 miljoen extra

BINNENLAND Meerderheidsbelang concern bij rijk

4 minuten leestijd

HILVERSUM — Volvo Car krijgt een extra regeringsiteun van ongeveer 300 miljoen gulden. Nederland zal daarnee een meerderheidsbelang in het concern krijgen. Vicejremier Wiegel heeft dit gisteren voor de Tros-radio meegeleeld.

De extra steun is een bijdrage in de jntwikkeling van nieuwe personenau;o's aldus Wiegel. Het bedrag zal geWm)

De vereniging heeft hierover gereclameerd bij de examencommissie, die de vragen elk jaar opstelt.

Het gaat om een vraag voor het vak Aardrijkskunde. Hierin wórdt de examenkandidaten gevraagd of de rijkdom aan planten op de Veluwe zal toenemen, afoemen of gelijkblijven, als de water

iȕ Weekaanbleding

>t verse {^J

braadworst 57.- 3< :•: streng jj;; •;• karbonade __ on ••^

>t ±8kg 68.80:3:
fijne kwaliteit -4^* spreid over drie tot vier jaar in de vorm van ongeveer 75 miljoen gulden per jaar verleend worden. leidingbedrijven het gebied gaan gebruiken voor infiltratie van oppervlaktewateren ten behoeve van de drinkwatervoorziening. Het goede antwoord moet volgens de examencommissie zijn „afnemen".

Verdrongen

Bij deze vraagstelling gaat de commissie, aldus de Vewin, er ten onrechte van uit dat de waterleidingbedrijven de bedoeling hadden de Veluwe met eutroof (voedselrijk) rivierwater te bevloeien. Als dit zo was, dan zou de vegetatie inderdaad beïnvloed worden. Door voedselrijk water toe te voegen, zouden sommige planten een weelderige groei vertonen, waardoor de andere verdrongen worden.

De waterleidingbedrijven hebben echter juist gezocht naar middelen om zodanig voorgezuiverd rivierwater diep in de grond te infiltreren dat praktisch van drinkwaterkwaliteit gesproken zou kuimen worden. Hierdoor zou de vegetatie op de Veluwe onaangetast blijven, zeker ten aanzien van de soorten rijkdom, aldus de Vewim. Bovendien bevindt het grondwater op de Veluwe zich zo diep onder het maaiveld, dat de vegetatie daaruit niet kan putten.

De vereniging van waterleidingbedrijven wijst er vervolgens op dat de studie voor infiltratie op de Veluwe in de ijskast is gestopt. In tegenstelling tot de aanvankelijke verwachtingen is de vraag naar leidingwater de laatste jaren veel minder gestegen, zodat infiltratie op de Veluwe voorlopig niet nodig is om aa de vraag naar goed drinkwater te voldoen. Dit staat ook in de onlangs gepubliceerde tweede structuurnota voor de drinkwatervoorziening. Bovendien zou de voorgestelde methode van opslag uiterst kostbaar worden.

De Vewin meent daarom dat de vraagstelling in de examenopgaven irreëel en suggestief is. „Hopelijk stellen de opstellers van examenopgaven zich in de toekomst van te voren beter op de hoogte voordat ze jongeren dergelijke vragen voorleggen", aldus het hoofdredactioneel commentaar.

Het kabinet heeft op voorstel van minister Van Aardenne van Economische zaken besloten tot een reddingsplan voor Volvo. De overeenkomst tussen de staat en Volvo wordt vandaag getekend, aldus Wiegel. Volgens Wiegel was Volvo, indien het kabinet niets had gedaan, ten dode opgeschreven. Het bedrijf krijgt nu een behoorlijke toekomstkans, zo meent de bewindsman.

Wiegel zei goede hoop te hebben dat het reddingsplan ook door de vakbonden wordt geaccepteerd.

Contract

Een woordvoerder van Volvo Car in Helmond liet weten dat er van de zijde van het concern geen commentaar is te verwachten zolang het contract met de staat niet is getekend. Hij bevestigde dat de onderhandelingen tussen Volvo en het kabinet „in een vergevorderd stadium zijn". „We hebben met het ministerie van Economische Zaken de afspraak dat zolang het overleg met de in

De Nederlandse staat zal na een financiële operatie, waarbij door het Zweedse moederbedrijf Volvo voor tweehonderd vijftig miljoen gulden nieuwe aandelen zal worden uitgegeven die de staat koopt, voor zeventig procent eigenaar zijn van Volvo Car BV. Nu is de Nederlandse staat nog voor 45 procent eigenaar, terwijl Volvo in Zweden 55 procent van de aandelen bezit. . Dit werd bekendgemaakt op een gezamenlijke persconferentie van de industriebonden FNV en CNV, de Unie BLHP en de NCHP in Den Haag.

Behalve de 300 miljoen gulden zal de Nederlandse staat na juni 1983 ook nog eens 460 miljoen gulden steken in de ontwikkeling van een nieuwe personenauto in de middenklasse. Hierbij bestaat nog de mogelijkheid van een aanvulling van veertig miljoen gulden.

Bezinning

De laatste vijfhonderd miljoen gulden zal beschikiiaar komen na een bezinningsmoment dat valt in jimi 1983. Dan zal bekeken worden hoe de financiële situatie bij Volvo Car BV is. Dit alles staat in een principe-overeenkomst waarmee de vaste kamercommissie voor Economische zaken akkoord moet gaan. De gezamenlijke bonden hebben tussen het Zweedse moederbedrijf Volvo en de Nederlandse staat houdt tevens in dat zij akkoord gaan met de al eerder aangekondigde sanering bij Volvo Car BV.

Hierbij zullen in totaal negenhonderd banen verdwijnen, waarvan zeshonderd door gedwongen ontslagen, bij Met uitsluitend op afzonderlijke be

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.