+ Meer informatie

Verdeelde meningen

1 minuut leestijd

Over het opnemen van een onderwijsparagraaf in het EEG-Verdrag zijn de meningen verdeeld. Er zijn voor- en tegenstanders. Onder degenen die geen onderwijsparagraaf in het EEG-Verdrag willen, leven twee geheel verschillende opvattingen. Sommigen binnen deze groep voelen er niet voor omdat ze denken dat de Europese rechter artikel 23 van onze grondwet, waar het gaat over de vrijheid van onderwijs, niet zal aantasten omdat in het Verdrag geen bepaling over het onderwijs is opgenomen. Bovendien staan zij afwijzend tegenover het overdragen van bevoegdheden aan de EEG.

Anderen binnen diezelfde groep huldigen de opvatting dat het opnemen van een onderwijsparagraaf in het EEG-Verdrag remmend werkt op het vormgeven van het gemeenschappelijk onderwijsbeleid. Zij vinden dat de omtrekkende bewegingen van het EEGrecht wel tijdrovend, maar in ieder geval effectief zijn. Bovendien lijken volgens hen de mogelijkheden tot ingrijpen voor het Hof groter te worden nu scholen en instellingen meer financiƫle autonomie gaan krijgen. Zij willen de rechter gewoon zijn gang laten gaan.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.