Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dienst buiten kantoortijden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dienst buiten kantoortijden

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wanneer op dit moment aan huisartsen wordt gevraagd wat ze als knelpunten in hun werk ervaren, worden vaak de steeds terugkerende avond-, nacht- en weekenddiensten genoemd.

Vroeger was de dokter de man die dag en nacht, week in, week uit, voor zijn eigen patiënten klaarstond. In de zomer verscheen er enkele weken een waarnemer (die vaak alleen bij hoge nood geraadpleegd werd), en bij terugkeer kon de dokter aan zijn inhaalrace beginnen... Vrij snel werden de weekendwaarnemingen ingevoerd, waarbij twee of meer huisartsen voor elkaar waarnamen. De waarneming tijdens avond- en nachtdiensten volgde later, in sommige plaatsen op het platteland pas veel later.
Hoewel ook toen de werkdruk hoog was, was deze toch anders dan nu. De hedendaagse patiënt is mondiger en vraagt meer informatie, is mogelijk ook sneller ongerust. Tot voor kort werd aangenomen dat de huisarts elke patiënt gemiddeld 2 tot 3 keer per jaar ziet; volgens een recent onderzoek blijkt dit inmiddels 4 keer te zijn. Ook de administratieve rompslomp is toegenomen, advocaten en verzekeringsartsen vragen informatie, en regelmatig moet er vergaderd worden met collegas en/of specialisten. Verder moet elke huisarts verplicht minstens 40 uur per jaar nascholen. Daarnaast vragen bij vele huisartsen ook partner en gezin meer tijd en aandacht, die niet altijd kunnen worden afgedaan met „een andere keer, als vader (of moeder: tegenwoordig is driekwart van de huisartsen-in-opleiding vrouw) geen dienst heeft. Een ander punt is dat veel jongere huisartsen geen volledige baan van 50 tot 60 uur ambiëren, maar liever een aantal dagdelen minder werken. Kortom, er is inmiddels een andere generatie huisartsen gekomen.

Auto met chauffeur
Nog niet zo lang geleden werd van hogerhand aangekondigd dat de minister geld beschikbaar wilde stellen voor taakverlichting van de huisartsen. Het ging hierbij om de aanstelling van een praktijkverpleegkundige, die de huisartsen onder andere kon assisteren bij bepaalde spreekuren. Veel huisartsen gaven toen aan dat ze veel meer behoefte hadden aan vermindering van het aantal diensten. Er werd uitgerekend dat de gemiddelde huisarts voor het doen van de avond- en nachtdiensten via het ziekenfondsabonnement nog geen tientje per uur krijgt. Een ander punt is dat het aantal patiëntencontacten tijdens een dienst erg laag ligt. Gemiddeld moet een huisarts de hele avond en nacht beschikbaar zijn voor een paar telefoontjes en consulten, en een enkel huisbezoek. Het is natuurlijk veel efficiënter om gedurende een korter aantal uren intensief bezig te zijn. En die ontwikkeling lijkt in een hoog tempo door te zetten; eerst in de steden, maar inmiddels ook op het platteland.
In deze nieuwe structuur wordt vanuit een centrale dokterspost (bij voorbeeld op de poli van een ziekenhuis) voor zon 70 tot 150 huisartsen tegelijk waargenomen. De post wordt bemenst door 1 of 2 doktersassistentes, 1 of 2 artsen die volgens afspraak werken, terwijl een andere arts de spoedvisites aan huis doet. De huisartsenauto (met chauffeur) is uitgerust met routeplanner, zwaailicht, eventueel stoplicht-op-groen-zetter, en verder allerlei extra materiaal voor spoedhulp. Via de mobiele telefoon is er contact met de huisartsenpost en met de ambulancedienst. De artsen doen maximaal 8 uur aaneengesloten dienst (nu duurt een weekenddienst 48 tot 63 uur...) en het totale aantal diensturen kan worden teruggebracht tot slechts een derde tot een kwart van het huidige aantal. Een extra optie is een koppeling van alle praktijkcomputers met de centrale post, zodat de voorgeschiedenis van elke patiënt bereikbaar is voor de dienstdoende arts.
Voordelen: een uitgeruste dokter met meer vrije tijd, geen gezoek meer wie er dienst heeft, geen weigerende doorschakelaars en mobiele nummers.
Nadelen: de patiënt zal, zeker op het platteland, verder moeten rijden en krijgt met veel meer verschillende artsen te maken. Dit zal voor velen zeker even wennen worden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 oktober 2000

Terdege | 95 Pagina's

Dienst buiten kantoortijden

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 oktober 2000

Terdege | 95 Pagina's