Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HUISHOUDKUNDE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HUISHOUDKUNDE

Informatie

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In aansluiting op het artikel: "L.B.O. nieuwe stijl' in DRS van april 1979, wil ik iets schrijven over één vak, nl. het vak: Zorg voor de voeding, woning en kleding, of zoals het in de toekomst zal gaan heten: Huishoudkunde.

Zoals u in het april-nummer hebt kunnen lezen, zijn er grote veranderingen geweest in het L.B.O., zo ook bij het vak V.W. KL. Bij de "ouderwetse" huishoudschool bestond de hoofdmoot van alle vakken uit: koken, wassen, strijken, onderhoud van de woning en de naaldvakken.

Helaas, mag ik wel zeggen, zijn deze vakken voor een groot gedeelte verdrongen door de A.V.O. vakken.

Hierdoor is het karakter van "de huishoudschool" verloren gegaan. Wat jammer dat er toch nog velen zo negatief tegenover het L.B.O. staan, met name het Lager Huishoud- en Nijverheidsonderwijs! Toch krijgen de meisjes (en evt. jongens) nog enkele uren per week week les in deze vakken.

Doelstelling

Men heeft bij het voeren van de huishouding een aantal doeleinden voor ogen, ook in deze snel veranderende maatschappij. Om deze doeleinden te kunnen verwezenlijken, moeten de leerlingen inzicht hebben in het gebruik va, n: arbeid, tijd, materialen en andere middelen die van invloed kunnen zijn.

De leerlingen moeten:

1. de huishouding kunnen plannen. 2. als consument kunnen handelen. 3. huishoudelijke werkzaamheden kunnen uitvoeren. Om dit te kunnen beheersen heeft de leerling inzicht in algemene vaardigheden nodig!

Ook in het vak V.W.KL. is een onder- en bovenbouw aangebracht. In de onderbouw is het karakter hiervan vrij algemeen. Er worden een aantal technieken aangeleerd, die in de bovenbouw een meer vaktechnische structuur krijgen.

Onderbouw

In de onderbouw wordt de leerlingen een aantal technieken aangeleerd en wordt ook getracht de leerlingen hier al een waardeoordeel te laten vormen.

Een van de aspecten in de onderbouw is ook de milieuhygiëne en de huishouding. Vooral in deze tijd is dit erg belangrijk zeker wat betreft het water- en energieverbruik.

In de onderbouw maken de leerlingen ook kennis met het vak "voedingsleer."

Aan de hand van de algemene voedingsleer proberen we de voedingsgewoonten te verbeteren en te veranderen.

Helaas komen er bij de jeugd nog al verkeerde voedingsgewoonten voor; misschien kunnen we stellen dat dit ook een gevolg is van de welvaartstijd waarin we leven?

Het is dan ook de bedoeling dat de maaltijden die bereid worden, oordeelkundig worden samengesteld en er een juiste keuze van voedsel gedaan wordt.

Bovenbouw

In de bovenbouw wordt de leerstof verder uitgediept. Men verdiept zich er dan ook in, dat de huishouding als sociaaleconomische eenheid gezien wordt, waarin de volgende aspecten naar voren komen:

1. leiding en beheer huishouden: a. tijdsbesteding b. arbeidsbelasting: efficiency en werkorganisatie o. werkhoudingen

2. inkomensbesteding: a. gezinsbudget b. sparen c. verzekeringen

3. het konsument zijn: a. reklame (beïnvloeding) b. informatie verschillende typen winkels.

Ook wordt er in deze leerjaren ingegaan op het inrichten van de woning, verschillende typen woningen en renovatie. Ook hier komt het onderwerp milieuhygiëne weer naar voren nu i.v.m. de juiste keuze van wasmiddelen, onderhoudsmiddelen, bestrijdingsmiddelen en verpakkingsmiddelen.

De voedingsleer wordt ook verder uitgediept. Er wordt meer ingegaan op de samenstelling van de levensmiddelen, de eigenschappen van de voedingsstoffen en er worden berekeningen gedaan aan de hand van de voedingsmiddelentabel.

Toetsing

Aan het eind van de vier cursusjaren wordt er ook in dit vak een toets afgelegd.

Dit kan op A-B-C-niveau gebeuren.

De toetsen omvatten een praktisch en een theoretisch gedeelte. Praktisch gedeelte: 3 x 50 min.

Theoretisch gedeelte: schriftelijk 50 min. of mondeling 10 min. Het is per school verschillend hoeveel toetsen er per jaar afgelegd worden.

Wordt er uitgegaan van bv. 3 toetsen per jaar, dan zou de volgende toetsing mogelijk kunnen zijn:

ie toets: 3 x 50 min. praktijk + 1 x 50 min. schriftelijk 2e toets: 3 x 50 min. praktijk + 1 x 10 min. mondeling 3e toets: 3 x 50 min. praktijk + 1 x 50 min. schriftelijk.

Slot

In het kort heb ik u iets mogen vertellen over één van de vakken die er gegeven worden bij het L.H.N.O.

Nu is er misschien de vraag nog of dit vak geheel losstaat van de andere vakken. Dit is zéér zeker niet het geval! Wat dacht u van de integratie met gezondheidszorg of met kennis der natuur (scheikunde)?

Een verdere verdieping in deze materie zou nu echter te ver voeren.

Mej. W.J. Schuitemaker

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juni 1979

De Reformatorische School | 56 Pagina's

HUISHOUDKUNDE

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juni 1979

De Reformatorische School | 56 Pagina's