+ Meer informatie

Hij loopt, en loopt, en loopt.

5 minuten leestijd

Komt er dan nooit een eind aan de loopbaan van de Volkswagen Kever? Vijftig jaar geleden kwam hij op de markt en de eerste schetsen dateren zelfs van 1934. Maar hij wordt nog steeds gemaakt en vindt nog steeds belangstellenden. Na een kleine onderbreking is het vehikel nu ook weer in Nederland te koop. Vroeger adverteerde VW met de slogan "Hij loopt, en loopt, en loopt, en loopt". Heel toepasselijk: de Kever lijkt werkelijk onverwoestbaar.

,,Die auto heeft geen toekomst", zei Henry Ford II, de grote baas van Ford, in 1948 minachtend over de VW Kever. Maar wat heeft hij zich vergist. Net zoals veel anderen trouwens die hun schouders ophaalden als het om de Kever ging. Op dit moment zijn er van de Kever in totaal al meer dan 21 miljoen exemplaren gemaakt. Daarmee is de Kever de meest geproduceerde auto ter wereld. In 1972 overtrof de Kever het productierecord van de legendarische T-Ford, waarvan tussen 1908 en 1927 15.007.034 stuks waren gebouwd. Natuurlijk werd er in de fabriek in Wolfsburg een klein feestje georganiseerd.

IJzersterk
De carrière van de VW Kever is heel opmerkelijk. Want bepaald mooi is de auto niet. En snel, ruim,comfortabel ook niet. Hoe het succes van de Kever dan te verklaren is? Door zijn gunstige prijs en zijn ijzersterke kwaliteit. Dat was het uitgangspunt van dr. Ferdinand I'orsche, die in 1934 de eerste schetsen voor de Kever op papier zette. De opdracht daarvoor was gegeven door Hitler, die tijdens zijn verkiezingstoespraken het volk had beloofd dat iedereen zich over enige tijd een auto zou kunnen veroorloven. Porsche kreeg de opdracht een klein en betaalbaar, maar degelijk voertuigje te ontwikkelen, een volkswagen. In 1938 werd in Wolfsburg de eerste steen gelegd voor de Volkswagenfabriek en op 15 augustus 1940 rolde daar de eerste Kever van de band. Helaas precies aan het begin van de Tweede Wereldoorlog. De fabriek kreeg de opdracht voortaan alleen maar auto's voor oorlogsdoeleinden te fabriceren. Op basis van de Kever werden de "Kübelwagen" en de "Schwimmwagen" ontwikkeld, waarvan er in de oorlogsjaren meer dan 65.000 worden gebouwd.

Brilkever
Door hevige bombardementen van de geallieerden was de fabriek na afloop van de oorlog een enorme puinhoop. Slechts één Kevertje had de catastrofe overleefd. De Engelse majoor Ivan Hirst, die het bevel over de fabriek kreeg, maakte een proefrit en besloot dat de productie zo snel mogelijk weer op gang moest komen. In 1945 rolden alweer enkele sphnternieuwe Kevers naar buiten en in 1946 liep de duizendste van de band. Het was het begin van een weergaloos succesverhaal. Alleen van het "brilletje", het allereerste model met de gedeelde achterruit, werden er al een miljoen stuks geproduceerd. In 1949 werd begonnen met export: Nederland was het eerste land buiten Duitsland waar de Kever leverbaar werd. Hij trof het hart van veel Nederlanders: Velen zijn met de Kever groot geworden. Misschien dat het succes van de Kever de directie een beetje blind heeft gemaakt in de loop van de tijd. Feit is dat VW veel te lang bleef vasthouden aan het Kever-concept: motor achterin met achterwielaandrijving. Aan het begin van de jaren zeventig heeft dat bijna tot de ondergang van de Volkswagenfabriek geleid. Andere merken maakten inmiddels veel modernere auto's. Als VW in 1973 niet heel snel de Golf had ontwikkeld (met motor voorin en voorwielaandrijving), was het merk nu waarschijnlijk verleden tijd geweest.

Mexico
In 1978 werd de produktie van de Kever in Duitsland definitief gestopt. De laatste Kever die van de band liep, verdween naar het museum. Maar inmiddels had Volkswagen ook fabrieken gebouwd in Nigeria, Ierland, Zuid-Afrika, Brazilië en Mexico, waar men onverstoorbaar doorging met het fabriceren van VW Kevers. In Brazilië en Mexico zelfs tot op deze dag. De simpele constructie en de degelijkheid van de Kever zijn in Latijns-Amerika nog steeds doorslaggevende redenen om een Kever te kopen. Als de Kever goed is voor Midden- en Zuid-Amerika, waarom dan niet voor Nederland, dacht Cees Bannink, een ondernemer uit Hoofddorp. Van een Mexicaanse VW-dealer kocht hij enkele Kevers die vers van de band waren gerold. In Nederland vond hij daar een aantal gretige belangstellenden voor. De prijs bedraagt 24.950 gulden. Volgens Bannink is vooral de hang naar nostalgie en het feit dat men uitgekeken raakt op moderne auto's, de reden dat mensen weer een Kever aanschaffen. Voor de Nederlandse markt hoeft er niets aan de Kevers veranderd te worden. De wagens zijn voorzien van een 1,6 liter injectiemotor (44 pk) met katalysator, hebben een vierversnellingsbak en schijfremmen op de voorwielen. Kopers kunnen kiezen uit vier kleuren: rood, wit, blauw en zwart.

Vernietigend
Door autojournalisten is de Kever echter niet goed ontvangen. Na uitgebreide proefritten hebben zowel de autoredacteuren van Autovisie als van de Autokampioen vernietigende commentaren over de auto geschreven. Ze vinden de motor veel te luidruchtig en te dorstig, de besturing te onnauwkeurig en de wegligging ronduit gevaarlijk: De combinatie van pendelas en achterin geplaatste motor kan in snel genomen bochten voor een heel merkwaardig weggedrag zorgen. Over het comfort zijn ze ook al niet te spreken en de bagageruimte -onder de voorklep- omschrijven ze als treurig. De prijs vinden de autobladen veel te hoog. „Recht in je gezicht uitgelachen worden is een reële mogelijkheid voor een ieder die zoveel geld aan een Kever uitgeeft", schreef Autovisie. De bladen raden de lezers aan nog een jaartje of drie te wachten tot de opvolger van de Kever op de markt verschijnt. Achter de schermen wordt bij VW namelijk hard gewerkt aan een heuse opvolger van de Kever. Het prototype, de Concept I, heeft kort geleden al op een tentoonstelling gestaan. Er was zo veel enthousiasme bij het publiek dat de fabriek heeft besloten flink vaart te zetten achter de ontwikkeling. In 1998/99 moet hij in Mexico van de band gaan rollen. De nieuwe Kever heeft met zijn ronde vorm en aparte spatborden veel uiterlijke overeenkomsten met zijn illustere voorganger. Op technisch gebied is alles echter anders. De auto heeft de motor voorin en wordt aangedreven via de voorwielen. En aan de achterzijde? Daar heeft de moderne Kever voor het eerst een heuse bagageruimte.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.