Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

boekbespreking

UITMUNTENDE STUDIE OVER KUÏTERT.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Prof. dr. W. H. Velema, Aangepaste theologie. Ichtus-reeks deel II. Uitgave N.V. Buijteri en Sehipperheijn, Amsterdam I971( '180 blz. Prijs ƒ 10, —.

Prof. Velema geeft in dit boek een meesterlijke analyse van c\e theologie van prof. Kuitert, gereformeerd hoogleraar aan de VU te Amsterdam. Kuitert 'heeft met ziin opvattingen nog al wat verontrusting veroorzaakt in de geref. kerken en daarbuiten. Dat komt o.a. omdat hij een belangrijk onderdeel van de opleiding tot gereformeerd predikant voor zijn rekening neemt en zodoende veel invloed beeft op de a.s. predikanten.

Velema maakt duidelijk dat Kuitert de duidelijke exponent van het modem theologisch denken is, waarin we een aanpassing kunnen signaleren van de openbaring aan het modern denken eri levensgevoel. Schrijver confronteert de opvattingen van de V.U.-hoogleraar het hele boek door en met name in het slot hoofdstuk 8, met de Schrift en met. de gereformeerde traditie. Hij doet dat op bevattelijke wijze, hoewel men van de lezer, wil men het betoog kunnen volgen, belangstelling mag verwachten voor de ontwikkelingen op theologisch gebied. Velema heeft'geprobeerd, en daarin is hij goed geslaagd m.i., om zijn gedachten zo eenvoudig mogelijk te vertolken, zodat de lezerskring zo groot mogelijk kan worden: geen storende lange aanhalingen en veel aandacht vragende voetnoten.

In hoofdstuk 7 geeft de schrijver voor het gemak van de lezer een samenvatting van de vcoraCgaar.de hoofdstukken, zodat de grondlijnen van Kuitert's theologie duidelijk naast elkaar gezet worden. De hoofdfout van Kuitert's theologie blijkt te liggen in zijn leer aangaande God: het zijn-van-Gcd is het-Bondgencot-zijn, waarmee hij zich ai bezighield in zijn dissertatie, die over de mensvormigheid van God gaat.

Op overtuigende wijze tcont de schrijver aan dat daar het punt ligt, waaruit blijkt dat Kuitert de gereformeerde (bijbelse) traditie ontrouw is geworden. Daar begint de verwijdering en het loslaten' van de leer vervat in de Bijbel en de daarop gegronde belijdenisgeschriften.

Het is een droeve zaak dat dit boek moet verschijnen en het is verder triest dat. de Gereformeerde Synode voorlopig neg geen reden ziet om maatregelen te nemen tegen Kuitert. Deze krijgt volop de gelegenheid cm zijn theologie, waarin hij het kontakt met de ei'gen tijd niet wil verliezen (wie wil dat wel? ) en het hem te doen is om de betekenis van het Evangelie voor de moderne mens duidelijk te maken (aangepast aan de mens), met grote vrijpostigheid én zeer indringend door te geven.

De gereformeerden zelf, maar ook wij, niet alleen onze predikanten en ambtsdragers, •kunnen veel profijt hebben van dit boek. Wij kunnen dit uitstekende boek bij de vorming van onze .gedachten ever wat er aan 'de hand is op theologicch gebied en het bijbels antwoord daarop, niet missen. Na deze uitmuntende studie behoeven er .geen' publikaties meer over Kuitert te verschijnen.

We staan midden in de strijd, want wat er gebeurt in de andere kerken gaat onze kerkelijke en huiselijke deur niet voorbij; ave leven niet in een isolement, daarom •moeten we ons op de hoogte stellen.

De schrijver en de uitgever — vcor de bereidheid cm dit bock uit te geven en dat cp déze wijze (de verzorging is af), — zeggen wij hartelijk dank.

Wij hopen dat de gereformeerde theologie, in belijden en beleven, bewaard mag blijven voor een samensmelting van Schriftgegever.s en modern denken, want dan gaat, dat wordt duidelijk uit de opvattingen van Kuitert, de mens heersen over Gods openbaring en kan de erfenis van de Reformatie: Sola scriptura, sola fide en' sola gratia, niet meer vruchtbaar zijn in deze tijd.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 oktober 1971

Daniel | 16 Pagina's

boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 oktober 1971

Daniel | 16 Pagina's