Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gestorven, begraven en nedergedaald ter helle

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gestorven, begraven en nedergedaald ter helle

Ds. Labee over:

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Waarom spreekt de Apostolische geloofsbelijdenis over gestorven, begraven en dan over 'nedergedaald ter helle'? Toen Jezus stierf, was toch alles volbracht en gaf Hij de geest aan Zijn Vader?

Trappen

Onze Apostolische Geloofsbelijdenis of de Twaalf Artikelen spreken onder meer over de vijf trappen van Christus’ vernedering. Het gaat dan om Zijn nederige geboorte, Zijn lijden, sterven en begrafenis. Als laatste wordt de diepste of zwaarste trap van Zijn vernedering genoemd: ‘nedergedaald ter helle’. Het zal iedere nauwkeurige Bijbellezer wel duidelijk zijn dat we die laatste trap niet chronologisch moeten denken na de begrafenis van de Middelaar! In onderscheid met bijvoorbeeld Rome en Luther verbinden wij de ‘nederdaling ter hel’ met het lijden, vóór Jezus’ sterven. De geloofsbelijdenis wil echter nadrukkelijk wijzen op deze allerdiepste vernedering: Gods Zoon daalde van de hemel der heerlijkheid af tot in de diepten van de hel…

Tijd

Dat we alleen maar op deze manier hierover kunnen spreken kan Bijbels onderbouwd worden. We beperken ons dan maar tot drie kruiswoorden van de Borg Zélf. Het tweede kruiswoord luidt: ‘Heden, zult gij met Mij in het paradijs zijn’. De moordenaar die kort voor zijn sterven tot bekering kwam, reist met Zijn Zaligmaker niet naar de hel, maar naar de hemel. Ook het zesde kruiswoord ‘Het is volbracht’ is niet voor een andere uitleg vatbaar. Hoe zou dat kunnen klinken als het zwaarste nog komen moest? En als het laatste kruiswoord ‘Vader in Uwe handen beveel Ik Mijn geest’ klinkt, mogen we weten dat Hem niet de hel, maar de hernieuwde, heerlijke gemeenschap met Zijn Vader wacht. In tijdsorde moeten we die vijfde trap ‘nedergedaald ter helle’ dus plaatsen bij het lijden. Nog iets meer precies: het gaat om het zwaarste deel van dat lijden in Gethsémané en vooral op Golgotha. Graag verwijs ik in dit verband ook naar zondag 16, antwoord 44 van de Heidelberger. Daar wordt deze trap treffend omschreven: ‘…Zijn onuitspreke-lijke benauwdheid, smarten, verschrikking en helse kwelling, in welke Hij in Zijn ganse lijden, maar inzonderheid aan het kruis, gezonken was…’ Het formulier om het Heilig Avondmaal te bedienen, spreekt op gelijke wijze: ‘…en heeft Zich vernederd tot in de allerdiepste versmaadheid en angst der hel, met lichaam en ziel, aan het hout des kruises, toen Hij riep met luider stem: Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten? opdat wij tot God zouden genomen, en nimmermeer van Hem verlaten worden…’

Troost

Huiver, beste lezer(es), moet onze harten wel vervullen. Die diepste vernedering, de zwaarste trap van het lijden, spreekt van de straf die wij vanwege onze zonden verdiend hebben. De straf die ons zeker wacht, als wij niet in Christus geborgen zijn. Heerlijk zijn de woorden van een ware gelovige die de Hei-delbergse Catechismus (zondag 16) na mag spreken: ‘Waarom volgt daar: Nedergedaald ter helle? Opdat ik in mijn hoogste aanvechtingen verzekerd zij en mij ganselijk vertrooste, dat mijn Heere Jezus Christus door Zijn onuitsprekelijke benauwdheid, smarten, verschrikking en helse kwelling, in welke Hij in Zijn ganse lijden, maar inzonderheid aan het kruis, gezonken was, mij van de helse benauwdheid en pijn verlost heeft’.
Kom, het graf is leeg, de Borg van Sion leeft en Hij is machtig en gewillig om een helwaardige zondaar te verlossen van de geestelijke, de tijdelijke en de eeuwige dood!


VRAAG?

Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.
Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.
Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 april 2017

De Saambinder | 20 Pagina's

Gestorven, begraven en nedergedaald ter helle

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 april 2017

De Saambinder | 20 Pagina's