Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

SLQTWQQRD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

SLQTWQQRD

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nadenkend over het thema ‘Veiligheid in heiligheid’ werd ik bepaald bij het bekende beeld van Psalm 84: de mus en de zwaluw die een veilige plek, een thuis vinden in de tempel, het huis van God in Jeruzalem. Het feit dat deze Psalm één van de meest geliefde is, komt mede door dat ontroerende beeld. De mus, door een boer eens betiteld als ongedierte dat uitgeroeid moet worden. En de zwaluw, dat kwetsbare vogeltje dat zijn kunstige nest bouwt dat maar al te vaak wordt opgeruimd omdat het zorgt voor bevuiling van straat of stoep. Voor velen staat het zingen over de mus en de zwaluw haaks op wat ze met deze vogels doen!

De Psalmdichter vindt zijn beeld in dat waardeloze musje en die kwetsbare zwaluw, die een plekje gevonden hebben waar ze veilig zijn: in het heilige huis van de Heere. Hij is jaloers op die beestjes die daar wonen.

Die lijn wil ik aan het eind van deze dag doortrekken, en dan niet alleen naar onze homoseksuele broeders en zusters. Het gaat immers om onze persoonlijke liefde tot en het verlangen naar dat huis van de Heere, waar het bloed van de verzoening vloeit en waar Gods zegen wordt ontvangen. Wie we ook zijn, we zijn alleen maar echt gelukkig wanneer we veiligheid hebben gevonden in het huis van de Heere, in het midden van Zijn gemeente.

Dat zal dan ook een stempel zetten op ons leven. De Psalm zingt van hen die in dat huis wonen. Zij begeren in de wegen van de Heere te wandelen. Hun leven staat in het teken van een radicale keuze: liever aan de drempel van het huis van God - de plaats van de bedelaars - dan lang te wonen in de tenten waar God niet is. Een veilig leven is een heilig leven. En omgekeerd. De kracht en de genade voor zo’n veilig leven is te vinden bij de Heere voor Wiens huis de heiligheid het sieraad is. Ambtelijke zorg strekt zich over beide uit.

Dit artikel werd u aangeboden door: Christelijk Gereformeerde Kerken

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juni 2014

Ambtelijk Contact | 20 Pagina's

SLQTWQQRD

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juni 2014

Ambtelijk Contact | 20 Pagina's