Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vacantie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vacantie

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

door Ds. P. Beekhuis, Noordeloos

En ik zal tot mijn ziel zeggen: . .neem rust, eet, drink, wees vrolijk. Lucas 12 : 19a en d.

De vakanties zijn in volle gang. Half Nederland zit in het buitenland en omgekeerd zijn er veel buitenlanders in ons land. Vakantie komt van het latijnse woord „vacare", dat „leeg zijn" betekent. Je hoeft enkele weken niet te werken. Een periode van rust breekt aan Maar wat is eigenlijk rust? Komen al die vakantiegangers werkelijk tot rust? Voorop gesteld: het is goed even afstand te nemen van ons dagelijks werk, om daarna des te beter ons werk te kunnen doen. Door het jachtige leven zijn veel mensen daar hard aan toe!

Maar nogmaals: komen zij tot rust? En wat is eigenlijk rust? De man uit de gelijkenis van de rijke dwaas heeft daar wel een antwoord op. „En ik zal tot mijn ziel zeggen: ...neem rust, eet, drink, wees vrolijk". Mis man. Helemaal mis. De Heere Jezus noemt hem een dwaas. Hij mag dan in het oog van de wereld als een wijs man doorgaan, als een benijdenswaardig man ook, maar hij openbaart zich als iemand, die vreemd is aan het leven der genade. Hij leeft puur werelds. Hij leeft voor goud en niet voor God! Hij leeft voor het genot en niet voor het gebod! Hij is een echte levensgenieter en zal uit het leven halen wat er uit te halen is. Hij heeft grootse plannen. Hij zal zijn schuren afbreken en grotere bouwen. Hij hoeft de rest van zijn leven niet meer te werken. Hij kan gaan rentenieren. „En ik zal tot mijn ziel zeggen: neem rust, eet, drink, wees vrolijk".

Zo gaan veel mensen vandaag ook met vakantie. De bijbel blijft thuis. De kerkgang schiet er bij in. Niemand die je daar mist in de kerk! In de plaats waar je bent, zijn vermaakcentra genoeg. Daar zorgt de duivel wel voor! Velen zijn er die menen, dat je van de dienst des Heeren vakantie kunt nemen! De rijke dwaas denkt niet aan het woord van Jacobus „Ihdien de Heere wil en wij leven zullen, zo zullen wij dit of dat doen". Hij spreekt over rust nemen! De ware rust echter moet ons gegeven worden. De Heere Jezus zegt: „Komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven". Dat is de ware rust! Die rust wordt gezocht door allen, die er aan ontdekt zijn, dat we vol zitten met onrust. Job moet uitroepen: „De mens van een vrouw geboren, is kort van dagen en zat van onrust". Door de zonde! Zij le­ ren inzien, dat wij sinds onze geboorte al op reis zijn, n.l. naar onze eeuwige bestemming! Weet u wie er nooit met vakantie gaat? De dood! Geen dag! Wat wordt daar weinig mee gerekend! Sommigen overlijden tijdens hun vakantie aan een hartverlamming, weer anderen komen om in het verkeer! En de dood vraagt niet of u gemist kunt worden, en ook niet of u bereid bent of niet bereid, neen, als hij komt, dan is dat onherroepelijk.

Uziethetbij de rijke dwaas. Hij heeft er niet op gerekend dat in diezelfde nacht de Heere zijn ziel van hem zou afeisen. Hij moet alles aan anderen achterlaten en zelf moet hij verschijnen voor de Rechter van hemel en aarde! De ware rust kan alleen de Heere ons geven. Wij moeten rusten van onze boze werken. We moeten niet allereerst afstand nemen van ons dagelijks werk, maar van de zonde! En dat alle dagen van ons leven! Gods Geest doet de mens leven in de veroordeling van zichzelf en de toevlucht nemen tot Hem, Die het oordeel heeft weggedragen aan het kruis van Golgotha! „Hier wordt de rust geschonken", zo zingt de dichter van Psalm 36!

Die rust is voor ieder te verkrijgen. Om niet! Niemand echter die vanuit zichzelf die rust zoekt of begeert! De één leeft openbaar goddeloos. De ander vroom. De één zoekt rust in het zich uitleven in de zonde, de ander brengt zichzelf tot rust met wat vroornheid en „godsdienst". Maar ze zijn er niet aan ontdekt, dat ik met al mijn z.g.n. „godsdienst" nog leef zonder God! En daarom de ware rust niet ken! Ook al zeg ik van wel! Nodig is dat ik aan de oorzaak van mijn eeuwige honger en kommer ontdekt wordt, n.l. de zonde! Dan leer ik inleven, dat ik mijzelf niet tot rust kan brengen, en een ander mij dat ook niet kan geven! Dan ga ik wenen, dat ik tegen God heb gezondigd! Een goeddoend God! Zij ontvangen rust van de grote Rustaanbrenger, Jezus Christus. De rust , , die afvloeit van het Kruis van Golgotha, geeft een vrede in het hart, die alle verstand te boven gaat! Dat geeft levensmoed en levensuitzicht! Dat geeft blijdschap aan mijn ziel! Straks wacht hen de eeuwige rust! En die rust betekent niet niets doen! Neen, zij zullen Hem dag en nacht dienen! De eeuwige vakantie breekt aan! Daar zal op aarde iets van geleerd moeten worden. Lezer(es), of u met vakantie gaat of thuis moet blijven, dat doet hier niet terzake, maar wij wensen u van harte deze vakantie toe!

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 augustus 1980

De Banier | 8 Pagina's

Vacantie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 augustus 1980

De Banier | 8 Pagina's