Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekennieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekennieuws

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Liefgehad

Opnieuw verscheen er bij uitgeverij De Banier van de hand van ds. W. Visscher een boekje met Bijbelstudies over een bekend persoon uit Gods Woord. Eerder kwamen er deeltjes uit over Noach, Mozes en Samuël. In deze uitgave wordt in 20 hoofdstukken een deel van het leven van Jakob belicht.

De titels van de boekjes uit deze serie bestaan steeds uit één woord, waarmee het leven van de betreffende persoon gekenmerkt wordt. “Liefgehad” is het woord dat vanwege Gods eeuwige ontferming boven het leven van Jakob geschreven kan worden. Daarom zet de eerste studie ook in met de God van Jakob. Hij is het, Die naar Zijn vrijmacht Jakob heeft liefgehad en Ezau gehaat. Vóór de geboorte van beide jongens wordt reeds iets van dit verborgen besluit geopenbaard (hoofdstuk 3).

Duldelijk wordt er door de schrijver op gewezen dat het in dit gedeelte uit de Schrift allereerst om heilsgeschiedenis gaat. Door alles heen volvoert God Zijn raad in deze wereld. Vanuit het geslacht van de aartsvaders komt het volk Israël voort. Uit dit volk zal straks de Messias worden geboren. Uiteindelijk lopen alle lijnen naar Christus, in Wie Gods heil is geopenbaard. In de ladder van Bethel (hoofdstuk 12) en de Man bij Pniël (hoofdstuk 18) wordt dit bijzonder zichtbaar.

Daarnaast zijn er ook praktische lijnen te trekken vanuit de ge schiedenissen van Jakob naar het leven van vandaag. Zo lezen we over de zorgen in het huwelijk van Jakobs ouders (hoofdstuk 2), over de beroepskeus van de beide broers (hoofdstuk 5) en over de gezinsperikelen in Jakobs tent (hoofdstuk 15). In de gespreksvragen die bij ieder hoofdstuk zijn opgenomen, wordt een aanzet gegeven om over deze onderwerpen verder na te denken.

In zijn uitleg van deze geschiedenissen sluit onze broeder nauw aan bij Calvijn en de kanttekeningen. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een citaat van de Geneefse reformator. Een voorbeeld over het gebed van Jakobs vader: ‘Gelijk nu Izak door zijn voorbeeld aanzet tot volharding in het bidden, zo toont ook God, dat Zijn oren nooit doof zijn voor de beden der gelovigen, al stelt Hij ze lange tijd uit’.

ds. S. Maljaars, Meliskerke

”Liefgehad”, 20 Bijbelstudies over Jakob; ds. W. Visscher; uitg. De Banier, Apeldoorn; 100 blz.; € 9,95.


Het volmaakte werk van de lijdzaamheid

Thomas Goodwin (1600-1679) was een puriteins theoloog. Hij maakte deel uit van de bekende Synode van Westminster. Er zijn verscheidene theologische werken van hem vertaald. Jacobus Koelman had veel waardering voor de werken van Goodwin. Zijn nagelaten geschriften kenmerken zich door een indrukwekkende en diepgaande exegese en toepassing van de Schriften.

Het eerste boekje gaat over het volmaakte werk van de lijdzaamheid naar aanleiding van Jakobus 1:1-5. In deze pastorale verhandeling gaat het over de gave van de lijdzaamheid, hoe deze tot stand gebracht wordt en wat het betekent dat de lijdzaamheid een volmaakt werk is. Deze verhandeling wordt afgesloten met een tere en hartelijke overdenking van vers vijf: ‘en indien iemand van u wijsheid ontbreekt…’ Dit kleine boekje geeft veel en goed onderwijs over de lijdzaamheid in de beproeving. Juist dan, zegt Goodwin, wordt de christen het meest gelijk aan Christus.

Het tweede boekje gaat over het gebed en dan vooral over antwoord op het gebed. Diep wordt ingegaan op de vraag hoe je kunt weten of een gebed door God verhoord is of zal worden. Met vele voorbeelden uit de Bijbel geeft Goodwin onderwijs. Vooral gaat hij in op de woorden uit Psalm 85:9 ‘ik zal horen, wat God, de HEERE, spreken zal…’. Gehandeld wordt over de wijze waarop de Heere de gebeden van Zijn kinderen beantwoordt. Hij verbindt het gebed heel sterk aan twee belangrijke zaken: het bevel van God en de belofte van God. ‘Bidden is dus ten eerste een daad van gehoorzaamheid en ten tweede een geloofsdaad (Jak. 1:6). De meeste mensen bidden alleen als een daad van gehoorzaamheid en zijn gerust in de aanneming daarvan. Maar iemand die in geloof bidt, heeft het oog op de beloften en beschouwt het gebed als een middel om weldra deze en die zegen te verkrijgen uit Gods handen. Zo’n bidder rust niet voordat hij een antwoord op zijn gebed heeft gekregen’.

Vele behartigenswaardige dingen worden gezegd over het gebed en de worsteling om te weten of het gebed wordt en is verhoord. Treffend is de uitspraak: ‘God kan een persoon en het gebed wel aanvaarden, ook al geeft Hij niet waarvoor gebeden is’. Ik zou wensen dat vele ouderen en vooral jongeren van beide boekjes kennis nemen. Een rijke schat voor een kleine prijs.

ds. W. Harinck, Moerkapelle

“Het volmaakte werk van de lijdzaamheid” en “Antwoord op het gebed”, Thomas Goodwin; uitg. Brevier, Kampen; elk deel 96 blz.; elk deel € 9,95.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 augustus 2017

De Saambinder | 20 Pagina's

Boekennieuws

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 augustus 2017

De Saambinder | 20 Pagina's