Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De techniek van het VLIEGEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De techniek van het VLIEGEN

Spierkracht, stoommachine en straalmotor

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De oversteek van Europa naar Amerika duurde in de 17e eeuw meer dan twee maanden. Snelle zeilschepen deden er rond 1850 nog maar zestien dagen over; grote stoomschepen na 1900 hadden vier tot vijf dagen nodig. De grote doorbraak kwam echter met het vliegtuig. In 1919 vlogen twee Britten in een aangepaste bommenwerper over de oceaan in 16 uur. De supersonische Concorde doet er (sinds 1969) nog maar drie uur over. Twee nieuwe boeken over luchtvaartgeschiedenis geven een beeld van de ontwikkeling van een fascinerend vervoermiddel.

Heel lang heeft de mens geprobeerd te vliegen door vogels te imiteren. Het lijkt immers zo eenvoudig: je beweegt je vleugels maar en je gaat de lucht in. Dat een mussevleugeltje 800 slagen per minuut maakt en dat een vliegende duif 400 maal per minuut ademhaalt wist men niet. Het menselijk lichaam zou nooit tot dergelijke prestaties in staat zijn.

De luchtballon bracht de mens tweehonderd jaar geleden wel omhoog, maar aandrijven en besturen was onmogelijk. Bij het luchtschip kon dat wel, maar er was een omvangrijk gevaarte nodig om slechts enkele mensen te kunnen vervoeren. Primitieve vliegtuigen met stoommachines kwamen niet van de grond.

Pas toen er een krachtbron kwam die niet te zwaar en te groot was -de verbrandingsmotor-, werd de basis gelegd voor de snelle ontwikkeling van de luchtvaart. In 1903 vlogen de gebroeders Wright als eersten met een motorvliegtuig. In 1947 doorbrak een vliegtuig voor het eerst de geluidsbarrière en in 1969 zette de mens voet op de maan.

Vooral techniek
Vooral de technische aspecten van die razendsnelle doorbraak zijn boeiend beschreven en afgebeeld in "De glorie van de luchtvaart". Dit boek biedt meer dan 300 forse pagina's informatie, onderverdeeld in geschiedenis, vliegtuigconstructies, motoren en uitrusting, vliegen in de praktijk, de Nederlandse en Belgische luchtvaart in vogelvlucht. Een uitgebreid register sluit het werk af.

Tweehonderd technische tekeningen in kleur en 150 in zwart-wit laten tot in details de constructie en werking zien van motoren, stuurorganen, onderstellen, de cockpit met navigatiesystemen, bewapening van militaire vliegtuigen, enz. Er staan geen foto's in het boek, maar de gekleurde illustraties van tientallen vliegtuigtypen vergoeden veel. Het is niet direct een boek voor pure leken; enig gevoel voor techniek is wel het minste dat vereist is.

"De glorie van de luchtvaart" is geschreven door een twintigtal luchtvaartexperts uit de hele wereld; Bart van der Klauw had de eindredactie van de oorspronkelijke Nederlandse vertaling, die zo'n twintig jaar geleden verscheen. De vertaling en bewerking van de herziene uitgave uit 1991 werd uitgevoerd door Gerrit Jan van den Berg.

Het boek wordt uitgegeven door ICOB/Atrium, kost slechts ƒ 49,50 en is verkrijgbaar bij de bij ICOB aangesloten boekhandels. Voor meer informatie: 01720-37231.

Fotoboek
Een heel ander boek is "Luchtvaartgeschiedenis in beeld" van Wim H. Schoenmaker en Peter F.A. van de Noort. Deze paperback van 143 pagina's geeft aan de hand van meer dan 300 zwart-witfoto's met begeleidende tekst de ontwikkeling weer van zowel burger- als militaire luchtvaart. De meeste foto's zijn nog niet eerder gepubliceerd geweest. Vooral uit de Tweede Wereldoorlog zijn vele unieke opnamen geplaatst. Verder kom je de wonderlijkste bouwsels tegen, die nog bleken te vliegen ook. Een prettig kijk- en leesboek, waar ook de leek plezier aan zal beleven.

Prijs ƒ 24,50; verkrijgbaar bij de boekhandel.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 november 1991

Terdege | 96 Pagina's

De techniek van het VLIEGEN

Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 november 1991

Terdege | 96 Pagina's