Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE RUITER OP HET RODE PAARD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE RUITER OP HET RODE PAARD

BIJBELSTUDIE OVER OPENBARING 6 : 3 en 4

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

En toen Het het tweede zegel geopend had, hoorde ik het tweede dier zeggen: Kom en zie! En een ander paard ging uit dat rood was, en die, die daarop zat werd macht gegeven de vrede te nemen van de aarde, en dat zij elkander zouden doden; en hem werd een groot zwaard gegeven.

Bij de verbreking van het eerste zegel had Johannes een heerlijk gezicht gezien, maar bij de verbreking van de volgende zegelen zullen dingen gezien worden die met ontzetting vervullen. De verbreking van deze zegelen betekent niet dat er opeenvolgende perioden zullen zijn. Ze zullen doorgaan tot het einde toe. Dit geldt ook voor de opening van het tweede zegel.

Maar het witte paard gaat voorop en die ruiter, de Heere Jezus, heeft de leiding. De ruiters op het rode, zwarte en vale paard brengen de oordelen over deze wereld, maar Christus gaat voorop en heeft de leiding en deze ruiters moeten Hem dienen tot de komst van Zijn Koninkrijk en de verbreiding van Zijn Evangelie.

Daar ligt een rijke vertroosting in voor de Kerk. Zij moeten niet moedeloos worden bij het aanschouwen van de oordelen Gods. Hoe donker het zal zijn, het staat vast dat Christus op het witte paard voorop gaat en dat Hij de leiding heeft.

Het rode paard

Als de Heere Jezus het tweede opent, spreekt het tweede dier: „Kom en zie!".

Wat Johannes dan te zien krijgt is vreselijk! Bij het eerste zegel was ook sprake van strijd, maar dat was een onbloedige overwinning. Maar wat Johannes ziet bij het tweede zegel, spreekt van onvrede, bloedstorting en verwoesting.

Hij ziet een rood paard. Deze rode kleur is de kleur van bloed.

Wat een groot verschil tussen het eerste en het tweede zegel. Uit het boek van Gods raadsbesluiten komen heel verschillende dingen te voorschijn. Zo zal het ook met de volgende zegels gaan. Want dit is zeker: de toekomst zal niet alleen brengen wat aangenaam is, maar ook veel onaangenaams.

Wanneer dit boek geopend wordt, zullen er vele dingen zijn die bange klachten zullen ontlokken. De Bijbel zegt dat er in de laatste dagen zware tijden zullen komen.

Wat is het dan nodig dat wij tegen die zware tijden gewapend zijn door de vreze des Heeren en de wetenschap het eigendom, van Jezus Christus te mogen zijn in leven en sterven. In dit tweede zegel, waarin dit rode paard gezien wordt, gaat het over oorlogen, als tekenen van het einde dat Christus wederkomt. Zo heeft de Heere Jezus het ook gezegd in Mattheüs 24 : 15 - 28.

Oorlog

Nu zijn er'weliswaar altijd oorlogen geweest, maar elke oorlog, waar en wanneer ook gevoerd, is een bewijs van onmacht van de mens om een rijk van waarachtige vrede te stichten. Daarom is elke oorlog een heenwijzing naar het einde van de wereld en het nieuwe rijk dat God brengen zal. Iedere oorlog is een eschatologisch teken!

Maar aan het einde van de wereld zal het gewone verschijnsel van de oorlog zo'n gruwelijkheid en algemeenheid krijgen, dat al het voorbijgegane van de oorlogen erbij in de schaduw zal worden gesteld. Daar spreekt het tweede zegel van.

„En een ander paard ging uit dat rood was, en die die daarop zat werd macht gegeven de vrede te nemen van de aarde."

Er zal dus nergens meer een plekje zijn op de aarde waar vrede is. „En dat zij elkander zouden doden." We mogen daar ook lezen dat zij elkaar zullen slachten. De laatste oorlogen zullen dus leiden tot een massavernietiging en mensen-

slachting, zó vreselijk dat alle andere oorlogen er bij in het niet zullen zinken.

Johannes ziet bij de verbreking van dit tweede zegel de oorlog die zich zal uitbreiden over de gehele aarde. In .deze tijd beginnen wij te begrijpen wat Johannes hier heeft gezien, dat vroegere oorlogen kinderspel zijn bij wat nu mogelijk is. Nu is een massale mensenslachting mogelijk geworden.

Werd macht gegeven

Toch moeten wij goed opletten wat er bij staat: „werd macht gegeven".

Want het is God die dit rode paard bestuurt van uit de hemel. Geeft God dan ooi-logen? God doet niet de oorlogen ontbranden, dan doen wij mensen. Maar God heeft tot nu toe in Zijn grote lankmoedigheid, die drang tot zelfvernietiging die in het mensenhart leeft, tegengehouden. Doch dan gaat God de remmen wegnemen en is er een eind aan Gods lankmoedigheid. De mensheid wordt dan overgegeven aan de verwoestende krachten die het zo gretig heeft aangehangen.

Het gericht van God over de opstandige mensheid begint daarin, dat God niet langer de hand van de mens tegenhoudt waarmee hij zichzelf ten gronde zal richten. Daarom staat er: „en die die daarop zat, werd macht gegeven de vrede weg te nemen van de aarde." Wij gaan dat vandaag opmerken. God heeft onze generatie een macht over de natuur gegeven, die aan het ongelooflijke grenst en hoe langer hoe meer een ijzingwekkende bedreiging vormt. Ik denk aan de bewapening en aan de neutronenbom. God geeft de mens over aan deze drang tot zelfvernietiging.

Dat dit vreselijk zal zijn, blijkt wel als er staat: en hem werd een groot zwaard gegeven.

Wat een vreselijke dingen zien wij uit dit visioen voortkomen waarvan wij het begin van de vervulling gaan beleven.

Maar dan is er deze troost: dit visioen komt voort uit het boek van Gods raadsbesluiten en dit boek is in de handen van Christus. Wanneer de oorlog tot zijn allergruwelijkste volmaking zal zijn gekomen, dan zal het rijk des vredes komen. Dan breekt het ogenblik aan dat de man op het rode paard het zwaard in de schede zal moeten steken en de man op het witte paard, Christus, voor altijd de vrede op aarde zal brengen.

Dan zullen al die oorlogen ook moeten dienen om het Evangelie te verbreiden over de wereld.

Gespreksvragen

1. Geef nog eens in eigen woorden weer wat Johannes zag bij de opening van het eerste en tweede zegel.

2. Wat is de-betekenis van wat Johannes zag bij de opening van het eerste zegel?

3. En van wat hij zag bij het. tweede zegel?

4. Zie je verband tussen deze betekenis en een mogelijke kernoorlog? Mag dit een rol spelen bij de vorming van je mening over kernbewapening?

5. Wat betekent het dat de ruiter op het rode paard macht werd gegeven? Hoe kan dat een troost zijn? Is dat ook jouw troost?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 januari 1981

Daniel | 28 Pagina's

DE RUITER OP HET RODE PAARD

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 januari 1981

Daniel | 28 Pagina's