+ Meer informatie

Betalingsverkeer legt banken geen windeieren

Activiteit levert dit jaar ƒ 1 miljard winst op

3 minuten leestijd

AMSTERDAM (ANP) - De banken in Nederland kunnen tevreden zijn over de rentabiliteit van hun betalingsverkeer. Dit jaar levert het betalingscircuit de ABN Amro, NMB Postbank en de coöperatieve Rabobank ongeveer ƒ 1 miljard winst op. Dit heeft de merchantbank Pierson, Heldring & Pierson (onderdeel van ABN Amro) gisteren bekendgemaakt in het researchrapport "Ontwikkelingen in het betalingsverkeer in Nederland en gevolgen voor de banken".

Pierson, Heldring & Pierson (PHP) heeft in het stuk de verlies- en winstposten bekeken die de banken hebben bij het uitvoeren van betalingsop-' drachten voor particuliere klanten en bedrijfsleven. Door de hogere rente, waardoor de financiële instellingen meer geld ontvangen over de saldi van rekeninghouders, èn de invoering van „kostendekkende" tarieven kunnen de banken op hun betalingsopdrachten winst boeken. Wel tekent PHP aan dat vooral de hoge rente (ongeveer goed voor een bijdrage van ƒ 750 miljoen) de winst opkrikt.

Volgens de berekeningen van de onderzoekers levert het betalingsverkeer bij de ABN Amro in Amsterdam al een bijdrage van 15 procent aan de brutowinst. De coöperatieve Rabobank kan haar brutowinst in 1991 met 5 procent opkrikken. En de Postbank, die nog maar een paar weken geleden een flinke ruzie heeft gehad met de postorderbedrijven Neckermann en Otto o.ver de invoering van een tarievenstelsel voor betalingsopdrachten, speelt net quitte, zo schrijven de analisten.

Inmiddels heeft het Gebruikersplatform' Betalingsverkeer een klacht bij de Europese Commissie in Brussel ingediend over de door de Postbank aangekondigde maatregel om begin volgend jaar ƒ 0,15 per automatische incasso en ƒ 0,45 per acceptgiro te berekenen. Met andere woorden: elke keer als Neckermann met een acceptgiro naar de bank gaat, moet het postorderbedrijf aan de bank ƒ 0,45 betalen. Voor Neckermann, die per jaar duizenden acceptgiro's verstuurt, zou dat een extra kostenpost opleveren van ƒ 450.000 per jaar.

De Rabobank, die als eerste op 1 juli 1990 een transactiegebonden tarief invoerde voor de zakelijke gebruikers, voert nu met diverse aangesloten banken gesprekken over een mogelijke invoering van een tarievensysteem voor de particuliere klant. De discussie moet uitmonden in een „doelgerichte aanpak in 1992", zo zei een woordvoerder van de Rabo onlangs.

Door de invoering van de tariefstructuur willen de banken minder afhankelijk worden van het grillige verloop van de rente. Doordat de bank een betalingsopdracht „met een paar dagen vertraging" uitvoert, kunnen ze over dat geld rente trekken. Bij een hoge rente levert dat de banken flinke winst op. Ruim driekwart van de ƒ 1 miljard winst over 1991 is een rentebijdrage.

Door het hangen van een prijskaartje aan een betalingsopdracht denken de banken dat ze minder afhankelijk worden van het renteverloop. De kostenbesparing zal nog „veel groter" worden als particulieren mee gaan betalen, zo concludeert PHP dan ook. De winst per aandeel kan naar schatting in de komende jaren „extra stijgen". De ABN Amro mag rekenen op een groei van de winst per aandeel met ƒ 0,25 en ING, houdstermaatschappij van NMB Postbank, ziet een groei van de winst per aandeel van ƒ 0,15.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.