+ Meer informatie

Arts geeft weinig reden tot klachten

Meeste Nederlanders tevreden

2 minuten leestijd

UTRECHT Verreweg de meeste Nederlanders zijn tevreden over hun huisarts en ook de specialisten mogen niet mopperen. Dat blijkt u t de resultaten van een NIPO-enquête die is uitgevoerd in opdracht van het artsenblad „Medisch contact".

Van elke honderd ondervraagden waren er 63 zeer tevreden en 30 redelijk tevreden over hun huisarts. „Echt ontevreden" was er maar één. Voor de specialisten waren deze percentages respectievelijk 57, 32 en 2. Oudere patiënten en patiënten die vaak hulp van hun huisarts nodig hebben, zijn wat vaker zeer tevreden dan jongeren en dan mensen die hun dokter sporadisch zien. Het inkomen maakt geen verschil, evenmin als de verzekeringsvorm (fonds, vrijwillig, niet verzekerd).

Van de mannen heeft 93 procent en van de vrouwen 94 procent een vaste huisarts. Drie op de vier Nederlanders 'zijn in 1980 minstens één keer op het spreekuur van de huisarts geweest, terwijl één op de drie eenmaal of vaker bezoek van de dokter kreeg.

Ziekenfondspatiënten. gaan vaker naar de huisarts dan de andere patiënten (78 tegen 65 procent) en ze Worden ook vaker door hun arts bezocht (40 tegen 32 procent). Ook het gemiddeld aantal contacten (spreekuur plus huisbezoek) lag in 1980 bij ziekenfondspatiënten hoger, namelijk op 6, tegen 4,5 bij de anders- of niet-verzekérden.

Leeftijd

Voor meer dan de helft van de ondervraagden maakt het geen verschil of ze een jonge of een oudere huisarts hebben. Van de mannen geeft negentien procent en van de vrouwen veertien procent de voorkeur aan een wat oudere dokter. Van de mannen zowel als van de vrouwen sprak 24 procent een voorkeur uit voor een jonge arts. Voor zes op de tien ondervraagden maakt het niets uit of hun huisarts een man of een vrouw is. Van degenen die wel een uitgesproken voorkeur hebben gold die iets vaker een man (twee op de tien) dan een vrouw (één op de tien).

In 1980 bracht 48 procent van de ondervraagden een of meer keren een bezoek aan de specialist. In ruim de helft van die gevallen ging het daarbij alleen om een onderzoek. , - Twaalf procent werd vorig jaar in een ziekenhuis opgenomen. Ook zij waren overwegend tevreden over hun behandeling daar door verpleegkundig personeel, de administratie en dergelijke: vijftig procent ,,zeer" en veertig procent ,,redelijk". Maar twee op de honderd ziekenhuispatiënten zeiden „echt ontevreden" te zijn.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.