Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Prediking en kerkelijke besluitvorming (9)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Prediking en kerkelijke besluitvorming (9)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

IN DE EERSTE ARTIKELEN HEBBEN WE STILGESTAAN BIJ DE BESLUITEN VAN KERKELIJKE VERGADERINGEN MET BETREKKING TOT HET AMBT VAN DIENAAR VAN HET WOORD EN DE PREDIKING. IN HET TWEEDE DEEL VAN DE REEKS ARTIKELEN WORDT DE BLIK GERICHT OP UITSPRAKEN OVER PREDIKERS EN PREDIKING IN DE DRIE FORMULIEREN VAN EENHEID. HET ZAL DIT KEER GAAN OVER DE BELIJDENIS VAN DE KERK EN HET KARAKTER VAN DE PREDIKING.

Prediking als bediening van de verzoening

In de Dordtse Leerregels, hoofdstuk 3 en 4, paragraaf 6 is sprake van de bediening van de verzoening. Lezen we de volgende paragrafen van dit hoofdstuk, dan mag worden geconcludeerd dat de prediking van het Woord van God (ook) bedoeld is met deze aanduiding. In paragraaf 8 trefen we bijvoorbeeld het volgende aan: “Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven.” Dergelijke uitspraken kunnen op niets anders slaan dan op de verkondiging van het Woord van God. Een en ander leidt tot de conclusie dat de prediking hier het instrument is waardoor de verzoening met God wordt aangeboden aan een ieder die het hoort. In dezelfde toonsoort staat het Formulier tot bevestiging van de dienaren van het Woord, waar het ambt van een dienaar van het Woord wordt beschreven met de woorden van 2 Korinthe 5 vers 18-21: “Al deze dingen zijn uit God, Die ons met Zichzelf verzoend heeft door Jezus Christus en ons (namelijk de apostelen én herders) de bediening der verzoening gegeven heeft. Want God was in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende, en heeft het woord der verzoening in ons gelegd. Zo zijn wij dan gezanten van Christus’ wege alsof God door ons bade: Wij bidden u van Christus’ wege: Laat u met God verzoenen”.

Prediking met volmacht

Een van de meest inhoudelijke typeringen van prediking in de belijdenissen van de kerk trefen we aan in Zondag 31. In vraag en antwoord 83 en 84 wordt de volmacht van de prediking aan de orde gesteld. Prediking is hier allereerst het ontsluiten van het Koninkrijk der hemelen. Aan alle gelovigen en aan elke gelovige individueel wordt verkondigd en openlijk betuigd, dat waarachtig al hun zonden door God vergeven zijn, zo dikwijls als zij de belofte van het Evangelie met een waar geloof aannemen. De basis daarvoor is alleen de verdienste van Christus. Op bevel van Christus wordt deze boodschap aan de gemeente voorgehouden. Dat betekent: op gezag van Christus wordt deze belofte gepredikt. Met Zijn autoriteit wordt ze in het openbaar verkondigd. Hier is geen sprake van eigenmachtig spreken door een predikant. Hier is sprake van een getuigenis dat wordt uitgesproken in de positie van gezant van de Zaligmaker. Daartegenover staat de diepste ernst: In opdracht van de Heere Jezus Christus moet ook de boodschap worden verkondigd en openlijk betuigd aan het adres van alle ongelovigen en dus aan het adres van allen die zich niet oprecht en van harte bekeren: De toorn van God ligt op u, op jou, ja de eeuwige verdoemenis! Dat verandert niet, zolang ongelovigen en onbekeerden blijven die ze van nature zijn. Dat blijft zo, zelfs tot in alle eeuwigheid, wanneer zij zich in het heden van de genade niet bekeren.

Het getuigenis van het Evangelie en Gods oordeel

Groot is de verantwoordelijkheid van dienaren van het Woord. Overeenkomstig de belijdenis van de kerk is hun prediking spreken met de volmacht van de Koning van de Kerk Jezus Christus. Om het met de laatste woorden van antwoord 84 uit de Catechismus te zeggen: God zal oordelen naar het getuigenis van het Evangelie, zowel in dit leven als in het toekomende. Olevianus schrijft in dit verband: “De sleutelmacht is door Christus aan de Kerk gegeven. Het is niet slechts een bediening, maar een bediening waar gezag bij is gevoegd. In de hemel zal vast zijn wat naar de wil van God verkondigd wordt door de dienaren van de kerk, in overeenstemming met dat wat in het betrouwbare profetische en apostolische Woord is geopenbaard.” Het is van het allergrootst belang dat predikant en kerkenraad met een zekere regelmaat spreken over de prediking. Daarbij mag de vraag niet ontweken worden of de wekelijkse prediking van het Woord van God daadwerkelijk prediking met volmacht is. Worden de sleutelen van de deur van het Koninkrijk der hemelen daadwerkelijk gebruikt om de deur op gezag van Christus te openen voor wie gelooft en zich bekeert? Worden de sleutels gebruikt om diezelfde deur te sluiten voor wie weigert te geloven en zich te bekeren?

Geen vrijblijvende prediking

Wordt de opdracht ernstig genomen om met volmacht de sleutelen van het Koninkrijk der hemelen te gebruiken, dan is prediking voor niemand vrijblijvend. Dan kan de verkondiging niet slechts worden aangehoord. Dan is het van tweeen één: geloof of ongeloof. Verootmoediging of verharding. Professor W. Kremer schrijft er over: “Met klem en ernst wordt erop gewezen, dat er maar tweeërlei mogelijkheid is: Of door het geloof in ware bekering naar dit Woord Gods horen, of in ongelovigheid zich daarvan afwenden en onbekeerd zich blijven verzetten”. Is de armoede van de prediking van vandaag niet dat ze zo weinig klemmend is? Zo vaak wordt de gemeente de ruimte gelaten om de preek alleen maar aan te horen. Al te weinig krijgt de gemeente de overtuiging dat er een rechtstreekse lijn spant tussen het gepredikte Woord en de rechterstoel van Christus. Hoe belangrijk is het dat elke dienaar van het Woord doordrongen is of wordt van het besef, dat elk van zijn gemeenteleden geoordeeld zal worden naar het getuigenis van Gods Woord. Wat heeft de dienaar van het Woord te verwachten, wanneer hij bewust niet ten volle dat getuigenis van Gods Woord recht gedaan heeft in zijn preken? Zal het bloed van zijn hoorders niet van zijn hand geëist worden? Met andere woorden, een preek van een gevolmachtigd gezant van Christus horen, is nooit vrijblijvend. Maar een gevolmachtigd gezant van Christus zijn is het evenmin!

Zomba, Malawi, C.J.P. van der Bas, V.D.m.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 mei 2018

Kerkblad | 24 Pagina's

Prediking en kerkelijke besluitvorming (9)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 mei 2018

Kerkblad | 24 Pagina's