+ Meer informatie

Eén infolijn voor openbaar vervoer

1 minuut leestijd

UTRECHT (ANP) - Reizigers per openbaar vervoer kunnen zich vanaf 31 mei volgend jaar uitgebreid telefonisch laten informeren over hun reis.

De Nederlandse Spoorwegen en het streekvervoer werken aan een centraal informatienummer dat op alle vragen over dienstregelingen en tarieven in het openbaar vervoer een antwoord kan geven.

De infolijn moet „één ingang voor alle dienstregelingen" bieden, aldus de leider van het project, G. Klomp. Daartoe worden alle gegevens van de Spoorwegen en het streekvervoer ondergebracht in een computerprogramma. Er komen negen informatiecentra, die allemaal bereikbaar zijn via hetzelfde telefoonnummer.

De invoering van de infolijn betekent een aanzienlijke vooruitgang voor de mensen die vragen hebben over hun reis. Momenteel zijn zij aangewezen op de afzonderlijke informatienummers van de streekvervoer-bedrijven, de stadsvervoerders en NS. Met de invoering van het nieuwe systeem is het mogelijk om via één telefoonnummer exact de route uit te stippelen. Er is één maar. „Het financiële plaatje is nog niet rond", aldus Klomp. Het project kost zo'n dertig miljoen gulden. Het openbaar vervoer streeft ernaar dat het ministerie van verkeer en waterstaat daarvan 60 procent voor zijn rekening neemt. De bedrijven zelf willen 30 procent opbrengen. Ruim honderd mensen bij de busbedrijven, het projectbureau en het Centrum voor Informatieverwerking (CVI, het automatiseringsbedrijf van NS) zijn betrokken bij de voorbereidingen en de uitvoering.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.