Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Renault Espace - Opel Sintra

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Renault Espace - Opel Sintra

Trendsetter - Trendvolger

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De discussie of de Chrysler Voyager of de Renault Espace de eerste ruimtewagen is, ga ik niet aan. Zeker is in ieder geval dat de Espace de eerste Europese ruimtewagen is. Na de introductie van deze auto hebben tal van fabrikanten dit concept gekopieerd. Opel liet echter lang op zich wachten. Nu is er dan toch eindelijk een ruimtewagen beschikbaar met Opelbadge.

De grootste tegenvaller van de Renault Espace is de motor. Renault had door het relatief laDe motor van ge gewicht van de Espace een de Opel Sintra snelle auto kunnen hebben. (boven) pres- Echter, door een 2.0 liter achtteert goed, klepper met slechts 115 pk in maar is hij het het vooronder te lepelen houdt optrekken nog- het allemaal niet over. In 13,5 al lawaaiig. seconden bereikt hij de honderd De motor van en hij heeft een topsnelheid van de Renault Es- 172 kilometer per uur. Positief pace (onder) punt van de krachtbron is echter presteert ma- dat hij mooi stil is en een vertig, maar is bruik van één liter op 10,9 kilomooi stil en ta- meter is voor deze klasse keurig. meiijk zuinig. De versnellingsbak schakelt soepel en de koppeling is lekker licht.
Onder de motorkap van de Sintra ligt een gloednieuwe 2.2 I6v motor met 141 pk. Deze motor geeft de Sintra prima prestaties. De standaard sprint van nul naar honderd doet hij in 12,1 seconden en hij heeft een topsnelheid van 185 echte kilometers per uur. Ook de Opel-koppeling is prima, maar de versnellingsbak is net even stugger dan die van de Espace. Het geluidsniveau in de Sintra is bij constante snelheden laag. Bij het optrekken is het motorlawaai echter behoorlijk nadrukkelijk aanwezig. Het verbruiksniveau licht met gemiddeld 1 op 10,4 op een wat hoger niveau dan dat van de Espace.

Wegligging
De wegligging van de Espace is er ten opzichte van de vorige generaties flink op vooruit gegaan. De huidige vooras met stuurinrichting is van de Renault Laguna. In de praktijk betekent dat dat de Espace een fijne besturing heeft en een dito vering. Voorbij is het ouderwetse deinende ruimtewagen-gevoel. De auto veert en stuurt strak als een gewone personenauto. Ook in langere bochten rijdt de Espace als op rails. De remmen tot slot zijn prima en in de RXE-uitvoering voorzien van een uitstekend ABS. De Sintra is samen met zijn Amerikaanse broers de Chevrolet Venture, Pontiac Transport en Oldsmobile Silhouette ontwikkeld. Dat is te merken in het weggedrag. De auto deint op verkeersdrempels als een ouwe Amerikaan. In bochten helt hij desondanks niet angstwekkend over en de besturing is heerlijk direct en gevoelig. Ook de remmen zijn on-Amerikaans goed. Lang geen kwaad onderstel, maar niet zo goed als de Espace of VW Sharan.

Comfort
Bij de ruimtewagen draait alles om ruimte. Voorin is het zowel in de Espace als in de Sintra goed toeven. Goede stoelen die in vele standen te verstellen zijn. Ze zijn in beide auto's zelfs draaibaar, waardoor een soort van vergaderopstelling verkregen kan worden. Zowel de Espace als de Sintra biedt tal van mogelijkheden wat stoelopstellingen betreft. Echter, de Espace mag zich koning noemen, daar deze auto verscheidene vergrendelingspunten heeft. Bovendien is er als extra mogelijkheid een superfunctionaliteitspakket te bieden, hetgeen inhoud dat de stoelen op rails staan, waardoor ze op oneindig veel mogelijke standen te plaatsen zijn. De ruimte achterin is bij de Espace beter benut dan bij de Opel. De stoelen zijn bij de eerste wat hoger geplaatst, waardoor je wat lekkerder zit. De Opel heeft vrij vlakke en laagstaande stoelen, waardoor ze te weinig steun bieden, ook niet aan al te grote personen. Ook wat de toegang betreft zijn er verschillen te constateren. De Renault heeft gewoon vier portieren, terwijl de Sintra twee portieren en twee schuifdeuren heeft. Het woord opbergruimte krijgt inhoud als je in de Espace gereden hebt. Het futuristische dashboard met centraal geplaatste digitale kilometerteller bevat een dashboardkast waarin zelfs een aktentas een plaats kan krijgen. Het centrale bergvak, zoals het genoemd wordt, kan volgens Renault 70 liter bevatten. Verder zijn er in het interieur nog zeven bekerhouders te vinden. De Opel-ontwerper is van een nog dorstiger type. In totaal zijn er maar liefst 14 bekerhouders te vinden. Het dashboardkastje in de Opel is wat kleiner.

Uitrusting
Bij het bestuderen van de prijslijst lijkt de Opel in de eerste plaats geen echte prijsbreker. De basisuitvoering kost namelijk ƒ 63.950,-. Echter, de basisuitvoering is niet echt basis te noemen. Standaard zijn onder andere namelijk twee airbags, ABS, elektrisch bedienbare spiegels en ramen, centrale vergrendeling met afstandsbediening, lichtmetalen velgen, airconditioning en niet te vergeten zeven zitplaatsen. De basis Espace RT kost ƒ 56.995, heeft geen ABS, geen lichtmetalen velgen en geen airconditioning en biedt maar vijf zitplaatsen. Twee extra stoelen kosten bijvoorbeeld ƒ 1900,-, terwijl airconditioning pas aanwezig is bij de ƒ 60.995 kostende RTE. Dan zitten we al bijna op het prijsniveau van Opel. De testwagen is een nog luxere RXE-uitvoering en heeft al de genoemde extra's ook, behalve de lichtmetalen velgen. Tevens is hij voorzien van een uitstekende geluidsinstallatie met CD-wisselaar en afstandsbediening. Maar dan praten we al over ƒ 68.995,

Conclusie
Renault is weer toonaangevend op ruimtewagen-gebied, maar vraagt in ruil daarvoor wel een stevige som geld. Opel heeft de jaren die het bedrijf gehad heeft om een ruimtewagen te bouwen niet echt goed benut. De auto is wel goed, maar blinkt nergens in uit. Nadeel van de auto is zijn ronduit slechte afwerking. Een niet te ontgrendelen stoel, loslatende bekleding, slecht sluitend opbergvakje achterin en hier en daar een rammeltje werpen duidelijk een smet over het de laatste tijd toch al niet meer zuivere Opelblazoen. Jammer.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 14 mei 1997

Terdege | 92 Pagina's

Renault Espace - Opel Sintra

Bekijk de hele uitgave van woensdag 14 mei 1997

Terdege | 92 Pagina's