Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Normbesef achter het stuur

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Normbesef achter het stuur

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er is waarschijnlijk geen regel die meer wordt overtreden dan die van de maximumsnelheid. Massaal rijden automobilisten harder dan de toegestane 100 of 120 kilometer per uur. Om verschillende redenen is dat een zorgelijke ontwikkeling: de verkeersveiligheid komt erdoor in gevaar, het milieu lijdt eronder en het normbesef holt achteruit. Het lag dan ook in de lijn der verwachting dat minister Maij-Weggen van Verkeer en Waterstaat het in de Kamer hard te verduren kreeg toen daar de evaluatienota snelheidslimieten alsmede het tweede meerjarenplan verkeersveiligheid aan de orde kwamen. Er werden harde noten gekraakt.

DRAAGVLAK VAN DE AUTOMOBILIST

De 120 km-grens op autosnelwegen heeft een merkwaardige voorgeschiedenis. In 1988 werd deze limiet ingevoerd met het argument dat een lagere grens onrealistisch zou zijn omdat deze niet aansloot bij het „maatschappelijk draagvlak" van de automobilist en de mogelijkheden effectief controle uit te oefenen. Die redenering is toentertijd door de SGP afgewezen. Wie zo redeneert buigt zich voor normoverschrijding, levert zich letterlijk over aan de straat. Bovendien pleiten de belangen van milieu en verkeersveiligheid voor 100 in plaats van 120, betoogde de SGP in 1988.

De redenering waarvan het tweede kabinet-Lubbers in de persoon van minister Smit-Kroes nog uit dacht te moeten gaan is in de praktijk inmiddels door de praktijk weerlegd. Met de handhaving is het nog even droevig gesteld als altijd, de onveiligheid op de weg neemt toe en meer nog dan in 1988 bevroed kon worden vraagt het milieu om ingrijpende maatregelen om de uitstoot van kwalijke stoffen tegen te gaan. Kortom: de 120 kilometer was een misser.

RANDSTAD

De SGP staat op het standpunt dat 100 kilometer in het hele land, mits goed gecontroleerd, het verkieslijkst is. Het kabinet, zo zou men kunnen zeggen, is een stapje in de goede richting gegaan door nu voor te stellen een snelheidslimiet te kiezen van 100 kilometer, maar dan niet in het hele land, doch slechts in de Randstad. Erg te spreken over dit voorstel was de SGP echter niet. Allereerst blijkt ook nu weer uit niets dat het handhavingsbeleid beter zal worden. Bovendien verhoogt het telkens veranderen van normen, even­ tueel gefaseerd, zoals nu ook in de plannen ligt besloten, de geloofwaardigheid van het beleid niet. Waarom wordt trouwens in het geheel voorbijgelopen aan de handhaving van de 80 km-norm, vroeg de heer Van den Berg.

Over de 100 km-grens diende het kamerlid van Groen Links Lankhorst een motie in, die werd mede-ondertekend door Wolffensperger (D66) en de SGP, mr. Van den Berg. Daarin wordt de regering verzocht „op de ingeslagen weg voort te gaan en voor het gehele land weer tot een maximumsnelheid op de autosnelwegen van 100 km/uur te komen." Pikant detail is nog dat een soortgelijke motie in 1988 werd ingediend door Castricum (PvdA) en de SGP. De PvdA, inmiddels regeringspartij geworden, stemde nu tegen.

MOTTOBORDEN

Positief was de SGP over de suggesties om langs de autosnelwegen mottoborden te plaatsen die de weggebruikers wijzen op hun verantwoordelijkheid. In andere landen, zoals België en Duitsland, staan die borden er al jaren. De gedachte om snelheidsbegrenzers in vrachtwagens en/of touringcars aan te brengen werd door de SGP-fractie eveneens gunstig beoordeeld, zij het dat dit dan wel in internationaal verband aangepakt dient te worden.

De verkeersveiligheid, het is al gezegd, baart zorgen. De doelsteUing geformuleerd in het eerste meerjarenplan verkeersveiligheid was, gerekend vanaf 1986, 25% minder dodelijke verkeersslachtoffers in het jaar 2000. Die cijfers zijn onder druk komen te staan. De SGP-woordvoerder maakte er bezwaar tegen wanneer aan die streefcijfers getornd zou worden. Er moet alles aan worden gedaan om te voorkomen dat het huidige systeem tot 2010 nog 30.000 slachtoffers zou vergen, aldus mr. Van den Berg.

STRAFPUNTEN

De verkeersveiligheid zou misschien ook kunnen worden verhoogd indien er een soort strafpuntenstelsel ten aanzien van het rijbewijs zou worden ingevoerd. Een bepaald aantal strafpunten zou dan onherroepelijk moeten leiden tot intrekking van het rijbewijs voor een zekere periode. Wat vindt de minister van deze suggestie? vroeg de SGP-afgevaardigde.

GLAASJE OP

Een bijzonder kwalijke zaak is het rijden onder invloed. Jaarlijks vallen er nog altijd vele slachtoffers doordat automobilisten met een of meer glaasjes op achter het stuur kruipen. Dat kan niet hard genoeg worden aangepakt. Het SGP-verkiezingsprogramma beveelt op dit punt aan dat het promillage op O wordt gezet. De geldende norm van 0, 6 promille is te hoog. In het debat hield de SGP minister Maij- Weggen voor Zweden als voorbeeld te nemen. Daar is onlangs besloten het alcohol-promillage te verlagen tot 0, 2 promille.

FIETS

De fiets is ooit het stiefkind van het verkeersbeleid genoemd. De heer Van den Berg bracht naar voren dat er meer aandacht nodig is voor verkeersveilige fietsvoorzieningen, ook als gelet wordt op de belangen van het milieu. Fietspaden moeten niet alleen in stedelijke gebieden worden gerealiseerd, doch ook daarbuiten. Met andere woorden: leg meer fietspaden aan buiten de bebouwde kom.

Haaks op een beleid dat zich ten doel stelt de veiligheid in het verkeer te verbeteren staat een daling van het budget voor wetenschappelijk onderzoek naar de verkeersveiligheid. De instituten die het betreft, zoals TNO in Delft en de bekende Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid stuurden hierover een brandbrief naar de Kamer. De interventie van de SGP had in zoverre succes dat minister Maij, toen haar bleek dat de SGP hierover een motie in wilde dienen, de Kamer tegemoet kwam en toezegde niet te zullen korten op de geldstroom ten behoeve van de genoemde onderzoeksinstellingen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juli 1990

De Banier | 20 Pagina's

Normbesef achter het stuur

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juli 1990

De Banier | 20 Pagina's