Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geloofsvragen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geloofsvragen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Opnieuw werd een boekje samengesteld uit de brieven die prof. Wisse gepubliceerd heeft in ‘De Wekker.’ Het werd goed verkocht tijdens onze laatste ontmoetingsdag op Urk. Het boekje draagt als titel: “Pastorale brieven rond geloofsvragen.” Aan de inhoud van dit boekje willen we wat meer aandacht besteden dan gewoonlijk omdat de inhoud dit waard is. In de brieven ligt geestelijk onderwijs uit het verleden wat van grote betekenis is voor het heden. Het is een goede zaak kennis te nemen van waardevolle zaken uit het verleden. We zijn ds. H. van der Ham en ds. M. van der Sluys dankbaar voor het samenstellen van dit boekje. De brieven zijn gegroepeerd rond een aantal thema’s. We noemen u de thema’s: Uitgaande en inkerende daad van het geloof. Geestelijke dodigheid. Echt werk of namaak? Donkerheid en verlatenheid. Genade door recht. In het eerste artikeltje willen we het ‘Woord vooraf’ overnemen. Daarin wordt op een goede en duidelijke manier uitnemend omschreven wat er in de nu gepubliceerde brieven staat opgetekend. “In deze bundel pastorale brieven gaat professor G. Wisse (1873-1957) in op geloofsvragen. In zijn jeugd maakte hij in Middelburg nog het gezelschapsleven mee. Als predikant bracht hij een Schriftuurlijk- bevindelijke prediking. Van 1928-1936 was hij hoogleraar aan de Theologische School in Apeldoorn. In ‘De Wekker’ schreef hij van 1943 tot 1957 bijna wekelijks een pastorale brief. In dit boekje zijn 38 nog niet eerder uitgegeven brieven in enigszins aangepaste spelling opgenomen. Wisse wijst daarin op de noodzaak om met God de Vader verzoend te worden. Het gaat om God. Vandaar dat het recht van God in het verlossingswerk zo’n grote plaats inneemt. Christus is de Middelaar. Hem moet men kennen. Hem moet men bezitten. Er is geen andere weg tot de kennis van de Zaligmaker, dan de weg van het geloof. Christus en het geloof staan dan ook centraal in deze brieven. Aan de geloofskennis van Christus gaat vooraf de kennis van onze verlorenheid. Eerst worden we ontdekt aan de zonde. Bij waar schuldbesef wil men van zijn schuld en zonde af. Maar naar recht. Daar komt een begeerte naar de Heere Jezus Christus. Hij heeft aan al Gods eisen voldaan. Er komt een betrekking op de Zaligmaker. Hij is een volkomen Zaligmaker. Hij is bereidwillig en algenoegzaam. Wisse schrijft: ‘Als er ooit één kenmerk mag gelden als kenmerk van genade, dan is het dit, dat zulk een begenadigde bij uitstek spreekt van Zijn dierbare Borg. Het is heerlijk, te kunnen vertellen: ik ben bekeerd, en hoe ik bekeerd ben en al deze schone zaken. Maar bovenal klopt hier de pols van het waarachtige geestelijke leven, als die ziel aan het woord komt, om van haar Koning te spreken.’ Wisse schrijft hier heel praktisch over het geloofsleven, over kennis van eigen verlorenheid, over Godsgemis. Over het gemak waarmee wij de zonde vergoelijken en de onmogelijkheid dat nog langer te doen als de Heilige Geest doorwerkt. Het geloof wordt duidelijk getekend als een gave van God. Het komt van Gods Geest Die het in onze harten werkt door middel van de prediking van het evangelie. Het geloof is iets heerlijks en groots: ‘Het geloof zouden we kunnen omschrijven als die werking van de Heilige Geest in onze ziel waardoor wij Christus in al Zijn noodzakelijkheid, geschiktheid, algenoegzaamheid en dierbaarheid, zo leren kennen dat ik op Hem vertrouw en uit Hem leef. Dus let wel, niet een kennis los naast vertrouwen, maar een kennen van zodanige aard, dat ik niet kan nalaten om Hem aan te grijpen en te omhelzen om met Hem verenigd te worden. En wel zodanig, dat ik al mijn ware levenssappen nu voortaan uit Hem put, gelijk de rank en de wijnstok verbonden zijn tot heerlijke vrucht. Zulk geloof geeft vrede, zekerheid, zaligheid, godzalige wandel tevens.’ Diverse brieven spreken over echt werk of namaak, over verachtering in de genade en oorzaken van dorheid en dodigheid. Het hangt er tenslotte niet vanaf ‘hoe ik mij gesteld gevoel; ook niet, hoe de wereld en de satan mij gezind is, zelfs niet hoe groot de mate mijner kracht en volharding is; maar wie mijn Heere is, wáár Die is en wat Hij doet! Dit is nu juist het geloof: de bezwaren mogen veel zijn, maar God is méér dan die alle. God is meer dan mijn hart.’

N.a.v. Prof. G. Wisse, Pastorale brieven rond geloofsvragen.’ Gebonden, 114 blz., € 12,90 , Uitgeverij Boekhandel De Roo, Zwijndrecht, ISBN 978-90-8718-022-5.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2013

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Geloofsvragen

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2013

Bewaar het pand | 12 Pagina's