Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Op de deurmat liggen twee brieven.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Op de deurmat liggen twee brieven.

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op de deurmat liggen twee brieven. Op het eerste gezicht lijken ze hetzelfde: twee enveloppen met een A-4'tje. In de ene brief zit een ml vel mei daarop alleen een uil roepieken. Melszeggend dus... Op de andere briefstaal hetzelfde uitroepteken, maar... er slaal, nog heel nat voor. Je bekijkt ook de enveloppen eens goed. Hé. op de ene staal: 'Aan...' en op de achterkant: 'Af/, ....'. Daar heb je wal aan! Wal zegl nu een blanco envelop mei slechts een uitroepteken als boodschap'! Of, anders gevraagd: nat zegl jou» doop zonder hel Woord van God? Je doop is als een uitroepteken achter Zijn Woord.

't. Lijkt zo gewoon: gedoopt le zijn. Wat betekent dat eigenlijk? Wat zegt de Heere hiermee tegen je? Is er verschil met iemand die niet gedoopt is? Vragen die ik ook stelde aan vier jongeren van het Calvijn College in Goes: Dianne van Burg (17 jaar). Machiel den Dekker (14 jaar). Henk de Jongste (15 jaar) en Erika Ruissen (17 jaar). Elk op hun eigen manier denken ze mee.

Een uitroepteken

'l Is maar een beeld: de doop als uitroepteken achter het Woord van God. Toch is het wel heel helder. Wanl. de doop zegt niets meer dan wat er in de Bijbel staat. Je kunt de doop nooit zien zonder het Woord. Het is net als mei dal uitroepteken op het witte vel. Pas achter woorden krijgt het uitroepteken betekenis. Zo voegt de Heere dc doop als teken, als zegel toe aan hel Woord dat Hij spreekt. Hiermee laat de Heere heel duidelijk zien dal Ilij meent wat Hij zegt. De doop is geen zegel van het geloof, maar wel een zegel van de echtheid van Zijn Woord.

De Boodschap, verkond-

Waar zet de doop nu een uitroepteken achter? Dal lees je in het doopsformulier. Daar lees je over 'de onreinheid van onze zielen, de afwassing der zonden door Jezus Christus, de vermaning en verplichting lot een nieuwe gehoorzaamheid'. De Heere verklaart dat Hij, hoewel je in zonden geboren bent. om Zijn Naam. Zijn Zoon en Zijn verbond, mei je te doen wil hebben. Hij wil je genadig wil zijn( Dianne: 'Dc doop laai je zien dat je vuil en onrein bent. dal je gewassen moet worden door het bloed van Jezus'.

Bij je doop maakt dc Heere een verbond met je. Hij zweert het met een eed. Zo is de doop een leken en zegel van Zijn genadeverbond.

Alleen in Christus

Je bent geboren in een christelijk gezin, dus op het erf van heiverbond waarvan dc doop hel leken is. Machiel: 'Jc beseft dat jc apart staat van anderen die niet gedoopt zijn.'

Henk: 'Het is zo belangrijk omdal er weer kinderen geboren zijn die door christelijke ouders worden opgevoed.'

n is onel en t-id e.' Calvijn geeft een duidelijk voorbeeld. Stel je voor dat je drie cirkels binnen elkaar hebt. De eerste cirkel is dan dat je mens bent. Dat betekent dat je gered moet maar ook kunt worden. Door je doop val je in dc cirkel daarbinnen. Je bent apart gezel. Weer daarbinnen trekt hij de derde cirkel: dat is ter die is. n iedereen die door de Heilige Geest het eigendom van Christus is geworden. Want alleen in Christus kun je rein voor God verschijnen. Net als elk verbond is ook het genadeverbond gesloten tussen twee partijen: tussen God de Vader en tussen Christus. als Hoofd van Zijn kinderen. Alleen in Christus kun je pas echt delen in het verbond. Het is de Heilige Geest Die dit loepast in het hart. Christus heeft alles volbracht wal de Vader in hel verbond eiste en hcell alles verworven. Ook de gaven van geloof en bekering. In de Bijbel staat steeds: 'Ik zal het doen.' De Heere laat hiermee zien van jezelf niels. helemaal niets te kunnen verwachten. Toch word je

iedere doopdienst van Gods kant gebeden of je je met Hem laat verzoenen. Blijf je hieronder onbekeerd. verhard je je hart. dan zul je de Heere de schuld niet kunnen geven: ook Christus niet, Die je in hel evangelie en in je doop wordt aangeboden. Dan zal de schuld van je hand geëist worden.

Heel persoonlijk

Op de brief stond een naam en een afzender. Hij was heel duidelijk aan en door iemand geschreven. Bij de doop is het niet anders.

Erika: 'Ais ik aan de doop denk, denk ik eraan dat God Zijn Naam aan mijn naamverbonden heelt'. Aan jouw zondaarsnaam. Had de Heere nog persoonlijker kunnen zijn? Jc bent toch bij je eigen naam geroepen? De Heere was in jouw doop de eerste Die naar je vroeg en tot je sprak: 'Mijn zoon, Mijn dochter, geef Mij je hart.' Wil Hij dan werkelijk in genade met je te doen hebben? Op de meest persoonlijke

wijze heeft de Heere bij je doop gezegd en verzekerd dal Hij geen lust heelt in jc dood maar daarin dat je je lol Hem bekeert en leefl! Erika: 'Daarmee draag ik Zijn teken. Ik heb een groot voorreeht, wanl ik ben gedoopt!'

Op dit roepen bij je naam moei door Gods Geest een ootmoedig en opreeht antwoord komen: 'Heere, hier ben ik( wees mij. zondaar, om Christus' wil genadig.'

verWfuktiWn

Nel doen alsof je die brief niet gekregen hebt is niet eerlijk. Hel: is ook onmogelijk. Zeggen dal de Heere je niet wil aanzien, omdat er voor jou geen genade is. is als gedoopte ook onmogelijk. Dal is wel wat de duivel je influistert. De duivel trekt alles in twijfel. Onderschat zijn listen daarom niel. Ilel verbond van God, waarvan je hel leken mag dragen, is echter zo rijk. dal je er de hoogste verwachtingen van mag en moet hebben. Het is de Drie-enige God Die je in je doop icgemoet is getreden. Het was alsof Hij Zijn hand op je voorhoofd legde en tot je sprak: Ik zweer je dal Ik je niel zal afwijzen als je tot Mij komt( Alleen daarom mag je er alles van verwachten!

De hoogste verwachtingen

Wel moetje die brief goed lezen, biddend lezen. De grote verwachting die je van Gods verbond mag hebben. mag je ogen niet sluiten voor de onmogelijkheid van jouw kanl. Let alleen maar op het teken van de doop: water. Er is dus zuivering nodig. Klaag je over je zonde, je onwil, je hardheid? Van jouw kanl is het inderdaad een hopeloze zaak. Ook daarover laat. de doop geen twijfel bestaan. Het verbond waarvan je hel leken en zegel draagt,

geelt pas echt een zegen als je weet van de droefheid naar God, de bekering lol de Heere en de vruchten daarvan in je leven. De Heilige Gecsl moet je

brengen in dat verbond. Hoe klein, zondig en arm zie je je dan tegenover de God van je doop. Je zou nooit in een verbondsbetrekking met de Heere durven treden om al je zonden, als Hij Zelf je niet nodigde en je er in bracht. Van jouw kant is er geen enkele hoop, geen enkel recht, liet kan alleen door een wonder van de Heere.

...wel een pleitarond

Er wordt wel eens gezegd dat de doop een pleilgrond is. , 1e mag pleiten op je doop, werkzaam zijn met je doop. Biddend. Dit mag tegen iedereen gezegd worden. Maar wanneer pleil je eigenlijk? Alleen als je al je rechten kwijl benl. W ant als je denkt maar één rcchl te hebben, dan pleit je niel meer, maar dan eis je. , 1e moet leren dal het werk van de Heilige Geest onmisbaar is. Zo mag en moet je heilig met je doop bezig zijn. Dit geldt ook voor Gods kinderen: de doop als pleilgrond dat de Heere aan Zijn verbond en Zijn gemeente zal gedenken. Machiel: 'Aan de ene kant is dat heel bijzonder, maar het brengt wel een grote verantwoordelijkheid met zich mee.'

Henk: '(een voorbeeld voor nietgedoopie mensen.'

Erika: 'Mijn omgeving moet wel merken dat ik gedoopl ben.' Diannc: 'Je bent niel beier dan iemand die niet gedoopt is. Wel is het een voorrecht.'

Je zult de Heere nooit kunnen verwijten dat Hij je niet genadig wilde zijn. Wanneer je hierop niet antwoordt, zal Gods toorn eeuwig op je rusten. De Heere heeft er recht op dal je je tot Hem bekeert, dat je aan Hem je hart geeft.

Machiel: '(en lol Zijn eer leeft'.

De Heilige Geest laai zien dat je doop verplicht tot een heilig leven, lol een nieuwe gehoorzaamheid. Henk: '(maar dan moei je

eigenlijk ook anders leven clan iemand die niet gedoopt is.'

...en een trooft

Je zit vol vragen; je ervaart steeds de hardheid en zondigheid van je hart. Misschien vraag je je af of jc wel uitverkoren bent. Echter, begin niet met de uitverkiezing, maar met je roeping! Luther zegt dat juist voor een zondaar die steeds ervaart dat hij zo makkelijk terugvalt in de zonden en zo zwak is in het geloof de doop een grote betekenis heeft. Hij raadt je aan juist dan aan je doop te denken en je ermee te troosten.

Dianne: '(een teken op je voorhoofd. Dat kun je altijd aan God laten zien.' Strijk eens over je voorhoofd. Doopwater droogt nooil op. Hel blijft wijzen op je verantwoordelijkheid: je kunt je doop nooit meer van je afschudden. Het wil je leven lang betekenen dat door het bloed van de Zoon van God je gezuiverd kunt worden van je zonden.

Erika: 'De doop is een onuitputtelijke bron waaruit genade opwelt. Het water van de doop wijst naar de zuivere bron van het bloed van Christus. Die bron vervuilt nooit, hoe vaak er ook zonden in gewassen worden.' Dat is hel werk van de Heilige

Geest, Hij wil de vergeving van je zonden in je hart werken evenals de dagelijkse vernieuwing van je leven! Doe net als Luther die met houtskool op de muur van zijn werkkamer schreef Ik ben gedoopt. Eisen kun je nooit; maar wel biddend werkzaam zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 25 april 1999

Daniel | 32 Pagina's

Op de deurmat liggen twee brieven.

Bekijk de hele uitgave van zondag 25 april 1999

Daniel | 32 Pagina's