Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De profeet van Gods lankmoedigheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De profeet van Gods lankmoedigheid

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het boek Jona is een bijzonder boek in de rij van de kleine profeten. De prediking van Jona wordt in slechts één vers weergegeven: og veertig dagen, dan zal Ninevé worden omgekeerd (Jona 3:4). Het is een korte preek met grote gevolgen in de stad Ninevé. De stad doet boete in zak en as. Maar nog opmerkelijker is het dat deze preek door een onwillige profeet wordt gehouden. Daarover vertelt dit Bijbelboek.

Jona wordt geroepen om het oordeel over Ninevé te preken. Hij probeert echter aan deze opdracht van de Heere en daarmee ook aan God Zelf te ontvluchten. Hij gaat per schip naar Tarsis. Dat is precies de tegenovergestelde richting. Maar de Heere brengt hem terug bij zijn roeping. God beschikt een storm. Het schip waarin Jona ligt te slapen komt daardoor in grote nood. De scheeplieden bidden tot hun goden. Ook zoeken ze de oorzaak. Het komt uit dat Jona de oorzaak is. Hij is op de vlucht voor zijn God. Op zijn eigen verzoek werpen ze hem dan in de bruisende zee. De Heere beschikt echter een vis die hem opslokt. Na drie dagen en drie nachten spuwt deze vis hem uit op het droge. Opnieuw geeft de Heere Jona de opdracht naar Ninevé te gaan. Onwillig gaat Jona. Hij predikt deze grote stad Gods oordeel. De inwoners en ook de koning van de stad bekeren zich op dat woord. Maar dan blijkt waarom Jona deze opdracht ontvlucht is. Had hij het niet gedacht, dat de Heere Zijn lankmoedigheid aan deze stad zou bewijzen, als ze zich op zijn prediking zou bekeren? Dat brengt bij de kernboodschap van dit Bijbelboek. Het is de boodschap dat de lankmoedigheid van God zich ook uitstrekt over de heidenen. De Heere is lankmoedig over de heidenen, hun kinderen en hun vee. Dit is Gods boodschap voor een zelfgenoegzame profeet en daarin ook voor het zelfgenoegzame Israël in de tijd van koning Jerobeam II.

Vele eeuwen later haalt de Heere Jezus deze geschiedenis aan in het gesprek met de schriftgeleerden en de Farizeeen. Ze willen van Hem wel eens een teken zien dat bewijst dat Hij de Zoon des mensen is. Maar deze zelfgenoegzame Joden zal geen ander teken gegeven worden dan het teken van Jona. Zoals Jona drie dagen en drie nachten was in de buik van de vis, zo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten in het graf liggen. Het verschil is echter dat de inwoners van Ninevé zich op de prediking van Jona hebben bekeerd, maar dat de Joden zich tegenover de prediking van de Zoon des mensen verharden. Terwijl toch van de Heere Jezus geldt: n zie, meer dan Jona is hier (Mattheüs 12:41). De bekering van de Ninevieten was tijdelijk. Maar nu is het Evangelie tot de heidenen gekomen en door de kracht van de Heilige Geest draagt het vrucht in de waarachtige bekering van velen uit hen. Maar wat is de vrucht daarvan is jouw leven? Nog bewijst de Heere je Zijn lankmoedigheid dat je nog mag leven en ademen en dat je nog bent in de genadetijd. Je hebt veel meer dan die ene oordeelspreek van Jona over Ninevé gehoord, maar ook de Naam van de meerdere Jona elke zondag horen verkondigen. Hoe zal het jou vergaan in die grote dag van het gericht? Nog klinkt het Woord: En kust de Zoon, vanouds u toegezeid, eer u Zijn toorn verdelg voor aller ogen' (Psalm 2:6, berijmd).

Informatie

Schrijver: Jona is de zoon van Amitthai uit Gath-Hefer (in de buurt van Nazareth).

Tijd: Hij werkt in de tijd van Jerobeam II van Israël, een periode van grote weelde.

Jona werkt in het noorden. Hij voorzegt Werkterrein: e herovering van het gebied dat de Israëlieten aan Assyrië verloren hebben, 2 Koningen 14:25. Deze profetie is in die tijd in vervulling gegaan.

Tijdgenoten: Jona is een tijdgenoot van Amos en Hosea.

Thema: Gods lankmoedigheid strekt zich ook uit over de heidenen.

Inhoud

1 Jona's roeping en vlucht 2 Jona's gebed in de vis 3-4 Jona's werk in Ninevé

Kerntekst Jona 4:11

En Ik zou die grote stad Ninevé niet verschonen? Waarin veel meer dan honderd en twintig duizend mensen zijn die geen onderscheid weten tussen hun rechterhand en hun linkerhand, daartoe veel vee?

Leeswijzer

De ernst van de heidenen in hun

godsdienst en hun erkenning van God 1:5-6:3:5-10 Gods opdracht aan de profeet 1:1-2; 3:1-2 De ongehoorzaamheid en ondankbaarheid van de profeet 1:3; 4:2-3, 8-9 Het 'nochtans' van het geloof 3:4 Gods lankmoedigheid 3:10; 4:2, 10-11 Gods almacht en soevereiniteit 1:4, 17; 2:10; 4:6, 7

Aangehaald in het Nieuvue Testament

De Heere Jezus haalt deze geschiedenis aan in het gesprek met de Joden, Mattheüs 12:40-41 (vergelijk Lukas 1 1:29-30; 32).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 januari 2006

Daniel | 32 Pagina's

De profeet van Gods lankmoedigheid

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 januari 2006

Daniel | 32 Pagina's