Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Je leven wagen voor het Evangelie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Je leven wagen voor het Evangelie

“De Heere geeft kracht, ook in het grootste lijden”

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Heb je wel eens iemand die niet naar de kerk gaat verteld over de Heere? Dat is best spannend hè?! Want wat vinden ze ervan? In Noord-Korea kun je helemaal niet over de Heere praten. Je kunt er namelijk voor opgepakt worden en in het ergste geval zelfs gedood worden. En toch doen sommige mensen het...

Mevrouw (Barry) van der Schoot heeft veel gereisd en in het buitenland gewerkt. In Nigeria en Indonesië deed ze jeugdwerk voor de zending en tegenwoordig reist ze veel naar landen waar christenen worden vervolgd. Pakistan, Bangladesh, Noord-Korea. Ze vindt het mooi om in haar huidige werk de kennis en ervaring die ze heeft opgedaan te kunnen delen.
“Je ontwikkelt een liefde voor de kerk wereldwijd en dat raak je niet meer kwijt. Je ziet de algemene christelijke kerk met eigen ogen. Waar je ook komt, je merkt het als Christus in het middelpunt staat, als mensen Gods Woord als de waarheid zien en daarmee bezig zijn.”

Contact in Noord-Korea
Zoals je weet is in Noord-Korea de ergste christenvervolging. En toch is zelfs daar die algemene christelijke kerk. Dat is een groot wonder. Want als de overheid erachter komt dat je christen bent, word je in de gevangenis gegooid of zelfs gedood. Mensen kunnen daar niet openlijk zeggen of laten zien dat ze christen zijn. Hoe zie je daar of iemand bij de algemene christelijke kerk hoort?
“Ik ben er een paar keer geweest en je raakt getraind om te kijken wie iemand is, ondanks dat je niet met elkaar spreekt. Als we daarheen gaan hebben we allemaal een kruisje om. Dat laat je goed zien.
Een Noord-Koreaanse christen kan daarop reageren. Door heel voorzichtig het teken van het kruis uit te beelden of de handen te vouwen. Bijvoorbeeld die keer in de metro. Er zat een vrouw tegenover ons. Twee minuten voor we eruit moesten tekende ze op het schot naast haar met haar vingers een kruis en begon te stralen. Het lijkt klein, maar het is zó waardevol.”

Wat is vervolging?
In Noord-Korea is de christenvervolging heel duidelijk. Maar er zijn veel meer landen waar christenen worden vervolgd. Dat kan op verschillende manieren. Stichting De Ondergrondse Kerk (SDOK) noemt vervolging: ‘lijden dat het gevolg is van het geloof in Jezus Christus’. Dat is bijvoorbeeld uitsluiting en discriminatie zoals in Indonesië. “Het is het land met de meeste moslims, maar de christenen hebben er best veel vrijheid om hun geloof te belijden. Tegelijk is het voor christenjongeren wel moeilijker een baan te krijgen. Zoiets zie je ook in Bangladesh. Christelijke kinderen worden op school gepest, of moeders bij de pomp mogen geen water halen. In een klein dorp hebben deze pesterijen flinke gevolgen.” Er zijn ook landen waar het niet bij pesterijen blijft. Landen waar de overheid je bestraft als je christen bent. Zoals Noord-Korea, maar ook Kirgizië, de Malediven en Eritrea. Als je daar een Bijbel bezit, of getuigt van je geloof, kun je een boete krijgen of opgepakt worden.

Verspreiding Evangelie
In Noord-Korea kun je het Evangelie niet verspreiden zonder je leven te wagen. Je weet nooit of degene aan wie je over God vertelt te vertrouwen is. Zelfs niet als het je eigen broer of zus is. Het is dus echt een wonder van God dat het Evangelie daar verspreid wordt. “De leiders Kim Il-sung en Kim Jong-il hebben geprobeerd alle christenen uit te roeien. Toen ze ermee begonnen zaten er nog Noord-Koreaanse evangelisten in Zuid-Korea en China. Jaren later, toen de grenzen iets meer open gingen, keerden deze evangelisten terug naar Noord-Korea.
Nog steeds wordt het Evangelie via die weg verspreid. Gevluchte Noord-Koreanen komen in China of Zuid-Korea in contact met christenen. Sommigen die tot geloof komen willen met gevaar voor hun leven terug naar Noord-Korea om het Evangelie te verbreiden. Een ander middel dat de Heere wil zegenen is Transworld Radio. Er is geen grens die deze radiogolven tegen kan houden.”

Vervolging in Nederland?
Zou er ooit zo’n heftige vervolging in een westers land als Nederland komen? Mevrouw Van der Schoot is er niet gerust op. “Het is wel zo dat
christenvervolging vaak een kans krijgt in landen waar al veel problemen zijn. In die zin is het de vraag of het snel in westerse landen zal gebeuren. Maar soms denk ik: kijk eens wat er in Nederland gebeurt. De vraag is of we het willen zien. Als ik hoor en lees hoe er soms over christenen gesproken wordt, schrik ik daarvan. Natuurlijk zal het in Nederland onder het mom van gelijke rechten en tolerantie gaan. Maar de Bijbel is er duidelijk over: In de wereld zult gij verdrukking hebben. Dat is niet uitgezonderd Nederland.
Kijk naar Noord-Korea. Rond 1907 was daar een enorme opwekking. Duitse zendelingen kwamen met het Evangelie. Men noemde Pyongyang (de hoofdstad van Noord-Korea) het Jeruzalem van het Oosten. Wie kon bedenken dat niet lang daarna die vreselijke vervolging zou plaatsvinden?”

Erop voorbereid zijn
We weten niet wanneer er in Nederland vervolging komt en hoe dat zal zijn. Mevrouw Van der Schoot benadrukt dat we erop voorbereid moeten zijn. Hoe dan? “Zorg dat je diep geworteld bent in het Woord.” Ze heeft een paar tips:
- lees je Bijbel niet oppervlakkig, maar hou echt Bijbelstudie
- leer Bijbelgedeelten uit je hoofd
- zoek naar teksten over lijden en hoe je staande kunt blijven

Leren van de vervolgde kerk
We hoeven niet jaloers te zijn op de vervolgde kerk, want het lijden kan vreselijk zijn. We kunnen wel veel leren van de vervolgde kerk. “Vervolgde christenen zien vaak scherper wat er echt toe doet. Wij hebben zoveel dingen in ons leven die ons zo opslokken dat het ons niet dichter bij de Heere brengt. Vervolgde christenen wijzen vaak op 2 Timotheüs 3: 12: Degenen die godzalig willen leven zullen vervolgd worden. Ze vragen dan: ‘Hoe zit dat dan bij jullie?’ En dat is een goede vraag. Want waarom ervaren we vaak geen verdrukking? Misschien wel, omdat we te weinig onze mond open doen.”

Geen helden
Mevrouw Van der Schoot benadrukt dat we vervolgde christenen niet moeten zien als helden. “Waarschijnlijk zouden ze zelf zeggen: ‘kijk niet naar ons, maar kijk naar God die ons de krachten geeft’. De vraag is eigenlijk niet wat we kunnen leren van vervolgde christenen, maar wat we kunnen leren over God als we naar de vervolgde kerk kijken. En dan zien we dat Hij de Getrouwe is. Dat Hij de woorden geeft als we voor rechters en overheden gedaagd worden. Dat Hij kracht geeft, ook in het grootste lijden.”


Barry van der Schoot is directeur van de stichting Vrienden van Matthew Henry. Zij vertalen de bekende Bijbelverklaring naar het Indonesisch. Daarnaast werkt ze via Saffier Consultancy voor de vervolgde kerk, in samenwerking met Stichting De Ondergrondse Kerk (SDOK). Wil je meer horen over de vervolgde kerk? Mevrouw Van der Schoot komt er graag over vertellen op jullie vereniging. Haar contactgegevens vind je op www.saffierconsultancy.com.


Geloven in Noord-Korea
Een Noord-Koreaan gaat niet net als jij naar de kerk. Hij komt met hooguit zeven mensen bij elkaar om te bidden en (als die er is) een stukje uit de Bijbel te lezen. En dan geen anderhalf uur, maar een minuutje of vijf tot tien. En dan snel weer weg, voordat het opvalt. En hij werkt op zondag. Dat doen alle Noord-Koreanen, dus hij zal wel moeten. Anders weet de overheid gelijk dat hij christen is. Wat hij wel doet: hij is straatarm, maar geeft tien procent van zijn eten aan dorpsbewoners. En hij probeert niet te liegen. En hij zal zich ook niet klemzuipen, zoals zijn collega doet.


Meer weten?
Wil je meer weten over het leven van een christen in Noord-Korea? Het boekje De geheime erfenis van Eric Foley vertelt het verhaal van de familie Bae. Het is een aangrijpend verhaal waarin je een goed beeld krijgt van de situatie en het leven van christenen in Noord-Korea.
Je kunt het boekje voor € 4,95 bestellen via www.sdok.nl/webshop.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 februari 2014

Daniel | 32 Pagina's

Je leven wagen voor het Evangelie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 februari 2014

Daniel | 32 Pagina's