Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ONZE GASTARBEIDERS EN HUN GELOOF

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ONZE GASTARBEIDERS EN HUN GELOOF

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Enkele weken geleden meldden de kranten de inwijding van een moskee in Rotterdam. Met rijkssubsidie hebben de mohammedanen deze vroegere kerk verbouwd tot een heiligdom. Voortaan kunnen onze gastarbeiders in Rotterdam ook regelmatig samenkomen om hun godsdienstoefeningen te houden.

Hoewel Nederland in de geschiedenis altijd een toevluchtsoord geweest is voor andersdenkenden, is het toch nodig ons eens te bezinnen op ontwikkelingen, die in ons land op dit gebied plaatsgrijpen. Daarvoor is allereerst een zekere bekenheid met de diverse godsdienstige stromingen nodig. Daarom willen we in dit artikel stilstaan bij de godsdienst van de meeste van onze gastarbeiders: de Islam.

Oorsprong en geschiedenis

De Islam is de jongste wereldgodsdienst. De stichter was Mohammed (570-632). Hij was vroeg wees en bracht zijn jeugd voor het grootste deel door bij familie te Mekka, een centrum van karavaanwegen. Op deze wijze kwam Mohammed regelmatig in kontakt met aanhangers van andere wereldgodsdiensten. Het verschil in geloof zette hem aan het denken. Met name het polytheïsme (= veelgodendom) was een zaak die hem voortdurend bezighield. Hij kon zich niet verenigen met de gedachte dat zijn volksgenoten 360 goden aanbaden, terwijl de Joden en Christenen slechts één God hadden. Toen Mohammed in het huwelijk trad met een rijke weduwe, die vijftien jaar ouder was als hijzelf, kreeg hij nog meer tijd om na te denken over godsdienstige problemen. Naast het feit, dat zijn volksgenoten het polytheïsme aanhingen was Mohammed verontrust over het ontbreken van een heilig boek. Tijdens een van die overpeinzingen kreeg hij een visioen. Daarin gaf de god Allah hem opdracht zijn profeet te worden. De nieuwe godsdienst had als belangrijkste boodschap: „Er is één god, Allah en Mohammed is zijn profeet!"

Aanvankelijk ontmoette de profeet veel verzet bij zijn prediking. Alleen enkele familieleden hechtten waarde aan zijn woorden. Het volk wantrouwde hem en na verloop van tijd werd Mohammed zelfs gedwongen naar Medina te verhuizen. Daar wist hij zich op te werken tot massaleider. In 630 was zijn macht zo groot geworden, dat hij een bedevaart naar Mekka kon maken. Met behulp van een groot leger trok hij zegevierend de stad binnen. Hij ontving de sleutels van de Kaaba. Dit kubusvormige bouwsel was volgens hem reeds door Adam of Seth gesticht, en na de zondvloed weer door Abraham of Ismaël gerestaureerd. Beroemd werd de ingemetselde zwarte steen, die door de engel Gabriël uit het Paradijs zou zijn meegebracht voor Abraham. Voortaan was dit gebouw het heiligdom van de Mohammedanen, die in hun gebed zich dan ook steeds naar de Kaaba moesten richten.

Kort na deze bedevaart overleed Mohammed. Zijn godsdienst bleef echter en zijn volgelingen begonnen aan de uitvoering van een grootse opdracht; de Islam over de hele wereld verbreiden. Enkele eeuwen lang werd de heilige oorlog fanatiek gevoerd. De hele Noordafrikaanse kust en een deel van Spanje werd onder de voet gelopen. In 732 bracht Karei Martel de Mohammedanen bij de grens tussen Spanje en Frankrijk tot staan.

Nadat de kruisvaarders getracht hadden, de Mohammedanen uit Palestina te ver-

drijven, rukten de Islamieten via Klein-Azië op tot in Oostenrijk. In 1453 viel Constantinopel. Een deel van de Balkan werd veroverd. In 1529 werden zij echter tegengehouden bij Wenen. Daarna zijn ze langzaam uit Europa verdreven, maar ook nu nog is hun invloed in het Middellandse Zeegebied duidelijk merkbaar.

Bronnen van geloof

Na de dood van Mohammed putten de Moslims hun geloofswaarheden uit de Koran. Dit boek is een verzameling van 144 soere's (= hoofdstukken). Deze bevatten steeds een openbaring van Allah aan zijn profeet Mohammed. Iedere soere begint met de formule „bismillah", d.w.z. „namens Allah".

Volgens de moslim is de koran een getrouwe kopie van de oer-koran. Deze is in de hemel en wordt bewaard bij de troon van God op de welbewaarde tafel. De bedoeling van de koran is, dat de gelovige de teksten regelmatig hardop leest. Het woord koran, betekent dan ook: „de te reciteren tekst."

Het tweede belangrijke boek van de Mohammedaanse godsdienst is de Hadith. Dit bevat uitspraken van en verhalen over Mohammed. Regelmatig neemt de Islamiet hier kennis van, om op die wijze zijn grote meester na te volgen.

Overigens verwerpt het Mohammedanisme de heilige boeken van andere godsdiensten niet. Zij hebben hun eigen waarde, maar men moet wel bedenken, dat zij door de openbaringen aan Mohammed in de Koran achterhaald zijn.

Leer

De kern van de Mohammedaanse godsdienst wordt gevormd door de belijdenis: „Er is een god, Allah, en Mohammed is zijn profeet." De Mohammedaan ziet Allah als een verheven God, die echter ook vergevingsgezind is. Hij is de enige God en daarmee wil de Moslim zich richten tegen de Drieëenheid, zoals die door het christendom beleden wordt.

De Islam ziet Jezus dan ook niet als de verschijning van God in het vlees. Christus was een groot profeet, die alleen door Mohammed is overtroffen. Jezus zelf is ook niet gekruisigd. God nam Hem op en de Joden hebben een schijn-Jezus gekruisigd. Daarom kennen de Moslims ook geen leer der verzoening.

Dat is volgens hen ook niet nodig, want Adam heeft wel zonde gedaan, maar zijn val werd vergoed door het berouw, dat hij later kreeg. In het Mohammedanisme missen we het begrip verlossing.

De gehele Moslim-leer is doortrokken van de gedachte, dat ons gehele leven door Allah is vastgelegd. Dit sluit alle eigen verantwoordelijkheid uit. Allah leidt op een dwaalspoor, wie hij wil en op het rechte pad wie hij wil. Dit heeft de Mohammedaan vaak tot een fatalistisch ingesteld mens gemaakt en is de oorzaak van het Mohammedaanse fanatisme tijdens oorlogen.

De plichten

Iedere Mohammedaan is verplicht trouw zijn godsdienstige plichten te vervullen. Zo moet hij regelmatig de geloofsbelijdenis opzeggen en vijfmaal per dag bidden met het gezicht naar Mekka. Tijdens de maand ramadan moet men vasten. Van zonsopgang tot zonsondergang mag men dan niet eten, drinken en roken. Deze maand wordt afgesloten met een groot feest. Eenmaal tijdens zijn leven moet de Mohammedaan een pelgrimage naar Mekka maken om daar bij de Kaaba te bidden.

En wij ?

Lang niet alle aspekten zijn aan de orde geweest. Dat kan ook niet in zo'n kort bestek. Wel is duidelijk geworden, dat er diepgaande verschillen tussen het Christendom en de Islam zijn. Van een dialoog kan dan ook geen sprake zijn. Het wezenlijke verschil met de Mohammedaanse godsdienst is, dat zij beweert een van de vele wegen naar God te zijn. Christus is echter de Weg. Vertrouw daarom op Hem. Hij heeft de verlossing aan het kruis volbracht en daarmee de mogelijkheid geopend, dat ieder die in Hem gelooft niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. Niet door plichtsbetrachting zullen wij zalig worden. Paulus schrijft dat de rechtvaardige uit het geloof zal leven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 april 1978

Daniel | 24 Pagina's

ONZE GASTARBEIDERS EN HUN GELOOF

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 april 1978

Daniel | 24 Pagina's