Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een kind van God als je  gedoopt bent?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een kind van God als je gedoopt bent?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In ons doopformulier staat dat de Heere ons 'tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt'. In het dankgebed staat: 'en alzo tot Uw kinderen aangenomen hebt, en ons dit met de Heilige Doop bezegelt en bekrachtigt'. Ik begrijp het waarschijnlijk verkeerd, want dat is niet wat bij ons in de kerk geleerd wordt. Maar hoe leg ik dat nu uit aan iemand die Gereformeerd Vrijgemaakt is. Zij geloven echt dat je met de doop bekeerd bent. Ik begrijp het zelf ook niet, om eerlijk te zijn.

Inderdaad wordt in onze kerk niet geleerd dat we door de doop een kind van God zijn. Als iedere gedoopte een kind van God zou zijn, dan zijn wedergeboorte en bekering niet meer nodig. En de Bijbel leert ons nu juist met klem dat we zonder wedergeboorte in het rijk van God niet kunnen komen (Johannes 3 vers 3). In de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt wordt er vanuit gegaan dat elk gedoopt kindje als verbondskind een gelovige is. En als je wijst op de noodzaak van bekering, dan maken ze je duidelijk dat de bekering in de catechismus een plaats heeft in het stuk van de dankbaarheid. Daar gaat het om de dagelijkse bekering van de gelovige. De catechismus zegt ons echter ook nadrukkelijk dat er in de bekering sprake is van drie stukken, die nodig zijn om te weten. Anders is het niet mogelijk om in de troost waar zondag 1 over spreekt, zalig te leven en te sterven. Dat weten begint niet bij de dagelijkse bekering in het stuk van de dankbaarheid. Het begint bij de kennis van mijn zonden en ellenden, vervolgens hoe ik van al mijn zonde en ellende verlost worde en tenslotte hoe ik Gode voor zulke verlossing zal dankbaar zijn (zondag 1, vraag en antwoord 2).

Kind van God word je door aanneming. Zo velen Hem aangenomen hebben, die heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven (Johannes 1:12). De apostel Paulus voegt er aan toe: ant zovelen als er door de Geest Gods geleid worden zijn kinderen Gods (Romeinen 8:14). Het gaat dus om zaligmakend geloof en het werk van de Heilige Geest. Om het nog concreter te maken: et geloof is de uitgestoken hand waardoor de genade van het kindschap wordt ontvangen. De werkmeester van het geloof is de Heilige Geest.

Doopformulier

Hoe zit dat nu met het doopformulier? Het formulier spreekt ook over aanneming tot kinderen en dat dit met de Heilige Doop wordt bezegeld en bekrachtigd. Is dat een ander aannemen? Laten we eerst vaststellen dat dit aannemen van God uitgaat. Hij neemt schuldige, verloren zondaren aan tot Zijn kinderen en erfgenamen. Dat is een onwederstandelijk werk van de Heilige Geest. Niemand vraagt van nature naar God, maar God vraagt naar Zijn welbehagen naar zondaren die de eeuwige dood verdient hebben. Dat maakt de Heere nu duidelijk door het Woord en sacramenten. Door de hoorbare prediking van het Woord wil de Heere het zaligmakend geloof werken en versterken. Door de sacramenten versterkt hij het geloof. Zo ook door het sacrament van de Heilige Doop. Houd dus voor alles vast dat het in de doop gaat om de versterking van het geloof'. In onze kerk worden dus geen kinderen gedoopt omdat zij (misschien) een kind van God zijn. Ze worden gedoopt op grond van het bevel van Christus (MattheĆ¼s 28 : 19) en op grond van het genadeverbond. De kinderen in het Nieuwe Testament worden op dezelfde grond gedoopt als de kinderen in de Oudtestamentische kerk besneden werden. (Handelingen 2 : 39).

Ons klassieke doopformulier beaamt dat de kleine kinderen dit nog niet begrijpen. Direct daarna volgt echter: Zo mag men dezelve nochtans daarom van de doop niet uitsluiten. Waarom niet? Het antwoord is: Aangezien zij ook zonder hun weten der verdoemenis in Adam deelachtig zijn en alzo ook weder in Christus tot genade aangenomen worden. Hoe kunnen de jonge kinderen behouden worden? Hoe kunnen ze kinderen van God worden? Alleen als ze gewassen worden door het reinigende bloed van Christus. En daar wijst de doop nu op. Het water van de doop is het teken van het bloed en de Geest van Christus. Met dit teken verzegelt (bevestigt) de doop de beloften van God, namelijk de afwassing van de zonden door het bloed van Christus.

Het geloof zegt 'amen'

De opstellers van het formulier voor de Heilige Doop hebben 'amen' gezegd op Gods beloften. Zij hebben daar niet mee willen zeggen dat elk kindje dat gedoopt wordt uitverkoren is. Zij hebben ook niet willen zeggen: nu is elk gedoopt kind een kind van God. Zij hebben wel willen zeggen: de beloften van God zijn in Christus 'ja en amen'. Waar en zeker! De opstellers hebben onderstreept dat het sacrament het aangevochten geloof wil versterken: God zal Zijn waarheid nimmer krenken, maar eeuwig Zijn verbond gedenken! Zo wil God in ontferming op de gedoopte kinderen neerzien en hen in Christus tot Zijn kinderen en erfgenamen aannemen. Daarop zegt het geloof 'amen'! God vervult echter Zijn beloften soeverein (dat is vrijmachtig). In de tijd van de Reformatie is het weieens zo verwoord: 'God bewerkt door een verborgen kracht van Zijn Geest, dat de uitverkorenen ontvangen wat de sacramenten aanbieden' (Consensus Tigurinus).

De betekenis van de doop voor jou

Toen jij gedoopt werd heeft de HEERE Zijn Naam aan jouw naam willen verbinden, ln jouw doop heeft Hij gezegd: "Ik heb geen lust in je dood, maar daarin dat jij je bekeert en leeft. Ik betuig het dat er ook voor jou genade is. De beloften van het Evangelie spreken van genade en vergeving, opdat jij - als gedoopte jongere - zou gaan vragen: Heere, schenk mij Uw genade. Bij elke doopbediening word je heel persoonlijk heen gewezen naar het Lam dat ook jouw zonden wil afwassen door Zijn dierbaar bloed. Dat nu werd in jouw doop bezegeld en bekrachtigd. In het gebed van het doopformulier wordt om de vervulling daarvan gebeden: Wij bidden U, bij Uw grondeloze barmhartigheid, dat Gij deze kinderen genadig wilt aanzien.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 december 2007

Daniel | 30 Pagina's

Een kind van God als je  gedoopt bent?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 december 2007

Daniel | 30 Pagina's