+ Meer informatie

De Merwede bouwt veerboten voor de Sont niet

1 minuut leestijd

HARDINXVELD-GIESSENDAM — Scheepswerf De Merwede en de noordelijke scheepsbouwcombinatie Cono hebben op net nippertje een flinke order uit Scandinavië gemist. Een Noorse werf gaat nu de schepen bouwen.

De Noorse werf haalde de order voor de twee grote veerboten binnen dank zij subsidie door de Noorse regering van twee keer rond de 25 miljoen gulden. Directeur H. J. Schlömann van De Merwede en het ministerie van economische zaken hebben dat gisteren meegedeeld.

Het ging om veerboten over de Sont tussen het Deense Kopenhagen en het Zweedse Malmö. Opdrachtgevers waren een Deense en een Zweedse reder. De twee Nederlandse werven konden de veerboten, waarmee ook treinen worden overgevaren, bouwen voor bijna 91 miljoen per stuk. Op verzoek van de Deense reder was de prij? berekend zonder overheidssubsidie. De Nederlandse werven wisten dat zij de laatste concurrent, de Noren, achter zich hadden gelaten. Die vroegen een prijs van 110 miljoen gulden per stuk.

Tijdens de eindonderhandelingen met de Zweedse reder vroegen de Zweden of er niet toch ruim 5 miljoen gulden per stuk van de prijs afkon. Dat lukte niet, omdat de kleine winst dan in verlies zou zijn veranderd. Schlömann ontdekte vervolgens dat de Noorse regering zich niets van het Deense verzoek had aangetrokken en met een fikse subsidie de order naar eigen land had gehaald.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.