+ Meer informatie

KLM krijgt schuld van ramp Tenerife

Nederlandse reactie: Eenzijdig

2 minuten leestijd

MADRID — Het niet goedgekeurde vertrek van liet KLM-vliegtuig is de oorzaak geweest van de grootste vliegramp uit de geschiedenis van de luchtvaart die zich op 27 maart 1977 voordeed op het vliegveld van Tenerife en waarbij 582 mensen om het leven kwamen.

Dit staat in een officieel rapport van het Spaanse ministerie van vervoer dat gisteren in Madrid is gepubliceerd. De Boeing 747 van de KLM kwam toen op een startbaan van het vliegveld in botsing met een andere ,,Jumbo" van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij PanAm. De commissie van onderzoek die het verslag heeft opgesteld, komt tot de conclusie dat de gezagvoerder van het Nederlandse toestel het bevel van de verkeerstoren niet op te stijgen, niet heeft opgevolgd.

De conclusies van het rapport zijn ter kennis gebracht van de Amerikaanse en de Nederlandse ambassade in Madrid.

Spaanse functionarissen legden er de nadruk op dat het om een technisch en niet om een juridisch rapport gaat. In het Spaanse rapport wordt dan gezegd dat de hoofdoorzaak van de ramp het feit was dat de gezagvoerder van het KLM-vliegtuig: 1. Vertrok zonder verlof daartoe. 2. Het bevel van de verkeerstoren ,,stand by for take off' negeerde.

3. De start niet onderbrak toen hij hoorde dat de Jumbo van Pan Am nog steeds op de startbaan was.

4. Duidelijk met ,,ja" antwoordde op de vraag van de boordwerktuigkundige of het toestel van Pan Am al de startbaan verlaten had.

Onbegrijpelijk

De opstellers van het rapport vragen zich dan af hoe de Nederlandse gezagvoerder, die op technisch gebied toch zo buitengewoon bekwaam was en ,,wiens geestestoestand normaal leek te zijn", ondanks de waarschuwingen een dergelijke fundamentele fout" heeft kunnen maken.

Als mogelijke oorzaken hiervoor noemt de commissie toenemende nerveuze spanning bij de gezagvoerder, meteorologische moeilijkheden, onduidelijke radioberichten en ,,inadequate" taal bij de verbindingen. In het rapport wordt dan nog onderstreept dat de Nederlandse tweede piloot een „beginner" was en dat het vliegveld van Tenerife toen ongewoon druk was. .

In de eerste dagen na de ramp had de leider van de Nederlandse groep onderzoekers al verklaard dat men uit het beschikbare bewijsmateriaal kon opmaken dat het KLM-toestel over de startbaan in de richting van de Jumbo van Pan Am reed, „zonder dat de gezagvoerder het definitieve vertreksein had gekregen".

„Eenzijdig**

De Rijksluchtvaartdienst heeft in een eerste reactie de interpretatie" van de Spaanse autoriteiten eenzijdig genoemd. ,,De conclusies kunnen we niet onderschrijven", aldus een woordvoerder van de RLD.

Volgens de woordvoerder zal de inhoud van het rapport, nadat het uit het Spaans is vertaald, worden vergeleken met de Nederlandse bevindingen.

„Naar verwachting zal de Rijksluchtvaartdienst na een nauwkeurige analyse van het rapport over enkele dagen een meer definitief commentaar kunnen geven" aldus de woordvoerder.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.