Meer verkeer door Kiltunnel nodig
Rijksbijdrage Dordrecht onmisbaar
DORDRECHT - Om het exploitatietekort van de Kiltunnel te neutraliseren zal het aantal doortochten ruim twee maal zo groot moeten worden. Volgens directeur L. Koppelaar van het Wegschap Tunnel Dordtse Kil is dit echter vooralsnog een onhaalbare zaak en zal met name de gemeente Dordrecht volgend jaar financieel pijnlijk worden getroffen als de rijksbijdrage voor de Kiltunnel Wegvalt.
Directeur Koppelaar verklaarde gisteren dat er nog geen schot zit in de onderhandelingen met het Rijk om de bijdrage voorlopig te continueren. Wel is er de verwachting dat de Kiltunnel opgenomen wordt in het nog in de kinderschoenen verkerende plan voor road-pricing. „Volgens mij ontkomt het Rijk hier niet aan", aldus Koppelaar. Inmiddels is er van de zijde van Philips enkele malen contact geweest over plannen om bij de Kiltunnel een proefopstelling te maken voor apparatuur voor de road prricing.
Morgen zal het Wegschap Tunnel Dordtse Kil de jaarrekening 1988 en de begroting voor 1990 vaststellen. Uit de stukken blijkt dat in 1988 gemiddeld 5117 voertuigen per dag de tunnel passeerden. In het eerste jaar van de tunnel (1977/1978) waren dit er nog geen 3000. De tolinkomsten bedroegen ruim 7 miljoen gulden. Daartegenover stond een tekort van bijna 10 miljoen gulden, dat wordt verdeeld onder de provincie ZuidHolland en de gemeenten Dordrecht, 's-Gravendeel, Strijen en Binnenmaas. Het Rijk geeft aan de deelnemers nu nog een tegemoetkoming in deze lasten.
In de komende jaren zullen de afschrijvingskosten van de tunnel aanzienlijk toenemen, zo blijkt uit de begroting voor 1990. Deze toeneming zal gedekt moeten worden door meer tolopbrengsten. Volgens Koppelaar is er nog steeds sprake van een toenemend aantal doortochten, doch de stijging is minder dan in andere jaren.
Positief
Het doortrekken van de Rondweg naar de Kiltunnel, waardoor een verbinding ontstaat met rijksweg A-15 en de aanleg van de tweede Brienenoordbrug zullen volgens Koppelaar een positieve uitwerking hebben op het gebruik van de Kiltunnel. De aanpassing van de Heinenoordtunnel kan daarentegen negatief werken.
Door bezuiniging op de verlichting in de tunnel kon het energieverbruik in vijf jaar meer dan gehalveerd worden. De zogenaamde langzaamverkeerbaan werd echter rond de jaarwisseling voorzien van verlichting, nadat hierop van diverse zijden was aangedrongen. Met de reflecterende streep aan de zijkant is de veiligheid op deze baan aanzienlijk toegenomen. heeft een woordvoerder van de Rijkspolitie meegedeeld. Door nog onverklaarbare oorzaak reed de man met zijn auto tegen een boom en werd daarbij op slag gedood.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 2 mei 1989
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 2 mei 1989
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's